Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Adam o eva

Antagligen så var inte adam och eva vita utan såg kanske ut som dom nu gör i iran tex svart hår med vit hud.

Om man ser till evolutione så har ju enligt den teorin människor inte poppat upp med olika hudfärger ifrån början utan dom såg ut på ett visst sätt från början.
    Dom har sedan utv vidare kroppsligt till olika "människoraser" som vita svarta kinser osv beroende på miljö.
    Samma sak kan ju skett om adam och eva var dom första människorna

Och deras barn gifte sig med sina systrar, såna äktenskap blev sedan förbjudna.

Vecka 34
  • Matillin

Om man ser till bibeln så var ju adam och eva näst intill fullkomliga, dom levde flera undra år tex något som våra kroppar idag inte klarar av.
    Därför skulle det inte spelat någon roll om deras barn fick barn med varandra.
    Och om gud finns skulle han hur som helst rätt lätt kunna sett till att det inte blev någon inavel

Vecka 34
  • Matillin
    Banana82 skrev 2007-01-06 16:27:13 följande:
    Hur som helst blir det ju inavel (spelar ju egentligen ingen roll hur många barn de fick) står ingenstans heller att Gud inte skapade fler männskor sen I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
    nej det står inte, men det är inte så troligt eftersom det för det första inte nämns och sedan han gav adam och eva i uppgift att uppfylla jorden genom att skaffa barn alltså.
    Annars hade gud lätt kunna uppfyllt den själv om det var hans plan 
    Vecka 34
  • Matillin
    Veladis skrev 2007-01-06 16:31:59 följande:
    Står ingenstans att Adam och Eva var vita...Bibeln är väldigt vag på det där... Adam och Evas son Kain har bara helt plötsligt en hustru, och sen presenteras han släktled så att det verkar som om det bara var män som födde män.. Dessutom blev de alla en massa hundra år.Första mosebok 6:1 - 6:2 står: Då nu människorna började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog till hustrur dem som de fann mest behag i.Vad menas med människornas döttrar och Guds söner???
    det var guds änglarna som kom ner på jorden och började ha sex med kvinnorna på jorden, deras barn kallades nefilim och blev väldiga män, jättar på den tiden jämfört med dom andra och dom var dessutom onda om jag minns rätt.
    Vecka 34
  • Matillin
    lollajapp skrev 2007-01-06 16:43:07 följande:
    Undrar bara vem som dokumenterade allt eftersom ingen av dem kunde skriva eller läsa (vad jag vet iallafall).
    varför skulle dom inte kunnat skriva?

Men det stämmer däremot att dom första delarna av bibeln fördes vidare från generation till generation innan det blev nedskrivet.
    Tror att det var först 2000 år före kristus som dom började skriva ner allt, kan minnas fel?
    Vecka 34
  • Matillin
    fluff82 skrev 2007-01-06 16:48:03 följande:
    eller som det står i bibeln så inspirerade gud människor att skriva om denna tid.det står ju i bibeln saker som inte människorna visste på den tiden. saker som inte en människa själv skulle ha kunnat komma på.
    precis  

En massa renlighetsprocedurer och annat som man inte ens praktiserade så sent som på 1800-talet och människor dog som flugor som följd av att man inte gjorde d.
    Vecka 34
  • Matillin
    fluff82 skrev 2007-01-06 16:55:21 följande:
    eller tex. 7 stjärnebilden som skrivs i bibeln som med ögat bara ser ut som 6 stjärnor. nu på senare tid har man hittat att det är 7 stjärnor. bara ett av många saker som står i bibeln.
    hade jag inte ens hört talas om, men det var intressant! Vet du vart det står?
    Vecka 34
  • Matillin

Nussen.
    Fast oavsett om man tror att gud skapade 2 boktavliga människor eller ej så måste ju någon oavsett varit dom första 2 att föra våran ras vidare.

Om vi utvecklades genom apor tex så måste ju dom 2 första av sitt slag som är grunden till människan idag oxå fortplantat sig, och deras barn med varandra osv
    För det dök ju inte helt plöstligt som genom ett mirakel upp 10 likadana arter av "människor"

Dessutom om adam och eva var näst intill fullkomliga så är det inte så konstigt tycker jag om deras barn kunde föröka sig med varandra utan problem?
    Inte ens idag får ju alltid syskon eller släkt missbildade barn om dom skaffar barn tillsammans.
    Sen får man oxå tänka på att gud isf hade ett finger med i spelet, han hade nog inga problem att styra det så att syskonen i början kunde skaffa barn utan att få missbildade barn

Vecka 35
  • Matillin
    Mikkel räv skrev 2007-01-19 10:48:59 följande:
    Jag håller med Nussen. Det finns inget som säger att det måste ha börjat med två individer. Det kan ha varit flera syskon i en kull, som var de första som vi skulle kunna kalla människor...i övrigt hänvisar jag tillbaka till mitt inlägg 25 för min ståndpunkt...
    javisst kan det varit syskon i en stor kull..
    Men vad är skillnaden på om dom syskonen förökade sig med varandra än om eva och adams barn gjorde d?
    Vecka 36
  • Matillin
    Nussen skrev 2007-01-19 10:43:25 följande:
    fia sthlm: de e iochförsig sant men om vi utvecklades från apor så borde ju fler än två bli homosapiens samtidigt eller hur? aja de e ju svårt att veta, men så tror jag iaf
    hur skulle mer än 2 kunna bli homosapiens samtidigt på olika håll?, eller menar du som nickelräv syskon i samma familj?
    Vecka 36
  • Matillin

Nussen
    Fast det är inte speciellt logiskt alls
    Med tanke på att man tror att homosapiens uppstod genom en mutation i hjärnan.
    Det är inte så enkelt som att man parar 2 olika eller samma ras med varandra och så uppstår en mycket högre intelligentare ras helt plötsligt vilket isf var vad som hände när homosapien "uppstod".
    Hörde hur stora oddsen var att en sån muation skulle kunna uppstå, minns inte hur mycket men det var inte så bra odds ialf, om ens möjlig.
    Att den då skulle skett samtidigt på 2 helt olika håll är inte alls troligt.
    Jag skulle gissa på syskonteorin..personligen

Vecka 36
  • Matillin

Nussen
    Problemet forskare har och inte har något svar på är just hur våran hjärna kunde bli vad den är idag från att ha varit en "aphjärna" så att säga.
    Man tänker ju sällan på hur otroligt fantastisk den är, men det är den, och den skiljer oss otroligt åt ifrån alla djur

Vecka 36
  • Matillin

Nussen
    Ja det kan man undra varför det är så.
    Vissa menar ju att det inte går att använda mer av hjärnan för då skulle vi bli galna.
    Gränsen är ju hårfin mellan geni och galenskap som du kanske hört, dom flesta genierna i världen har ju varit med eller mindre konstiga

Men visste du att vi faktiskt änvänder ännu mindre, bara 3 % av hjärnan, 12 är gamla fakta.
    Hörde någon gång att det faktiskt var så lite som 0.3 %? men vet inte om det var nya rön som dom var osäkra på?

Vecka 36
  • Matillin

Lusengris
    Oavsett hur vi kommit till och även OM det nu skulle vara genom någon sorts evolution så är det en omöjlig tanke för mig att någon inte skulle ha styrt förloppet.
    Någon måste ha skapat det första livet våra hjärnor universum...så tror jag

Vecka 36
  • Matillin
    Lusegris skrev 2007-01-20 12:57:58 följande:
    Gud är lika verklig för mig som mina andra UPPLEVELSER av världen.
    samma här
    Vecka 36
Svar på tråden Adam o eva