• Sommaren22juni1979

Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!

Jag har alltid trott att en ateist inte tror på något .. men så läste jag en liten mening som löd: jag tror på evolutionen

Är inte det oxå en form av tro ?

Eller är jag bara för ovetandes om tron ?

Det är den sk tron som jag är mest fasinerad av då mer eller mindre alla trådar handlar om kristendom och islam..

Så därför gör jag denna tråd.. för att få reda lite mer fakta om just ateister ...
    Alla får givetvis ge sin syn på ateist ..

Spårar tråden ur , då anmäler jag den själv till fl ..

* det vill säga te.x
    * Påhoppningar
    * bråk
    * oförskämdheter
    * Urspårning av tråden.

Alla personangrepp kommer anmälas ..

Kan man inte föra en lugnt samtal så är man inte lämpad för denna tråd.

Jag är kristen .. men vill gärna som sagt veta mer om just ateister...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-16 13:34:00:
    Hej alla skrivbenter;)

Jag tackar för all upplysning jag fått , lite klokare har man blivit.
    Har även lärt mig lite nytt ang fler olika sk troheter *ler*

Ni ska alla ha ett stort tack.
    Nu lämnar jag över ordet till er..
    För jag kommer inte skriva något mer nu..

• Svar på tråden Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!
  • Wida

Innebär det inte att man förnekar guds existens?

Jag är agnostiker.

• Sommaren22juni1979

Wida ...

Det var oxå nåt intressant .. maila mig lite info om de är du snäll ..
    Man lär så länge man lever ..
    men inte i tråden dock .. kram

• lollajapp

För mig är en ateist en person som inte har någon religionstro.

Tro på något måste man väll, för om man inte tror på nått så kan man ju inte existera. (jorden och dess existens, människor, djur osv måste ju ha kommit till på nått sätt)

• Gnista

Jag googlade lite: ateism är en ståndpunkt som innebär att sakna tro på att gudar existerar.
    Agnostiker som Wida är betyder att det inte går att veta om det finns en gud eller få någon kunskap om densamma.
    (källa: wikipedia.se)

• Ingen särskild

Agnostisism kan också innebära att, vi vet inte ännu om det finns en gud men att det är något som är vetbart och verifierbart. Jag anser att det är en betydligt bättre hållning än att säga "det går inte att veta". Jag tror att om Gud finns eller inte så ligger det inom vetenskapens gränser att upptäcka det. Men jag är bara agnostisk till den grad att jag är agnostisk till troll, jultomten, älvor osv, så jag antar att jag så gott som är en ateist. Jag tror inte på någon gud men jag VET inte.

• Julias Farsa

Jag är atesist sen jag var fyra år då jag tänkte för mig själv att det "där" med jesus och gud går jag inte på. Det är för enkelt, för lätt och för okritiskt.

Sen tror jag en jäkla massa.

Tror att vädret blir bra, tror att denna grej här hinner jag i tid och detta tror jag aldrig kommer funka.

• Tyrell

Om man inte tror på något är man nihilist.
    sv.wikipedia.org/wiki/Nihilism

Även om troendet bara gäller religion, etik och moral. Man kan tro på mycket annat. Evolutionen är knappast en religion och därför går det bra att tro på den.

• Catwoman and Superboy

Ateism (grekiska α, nekande och θεος, gud) är en ståndpunkt som innebär att sakna tro att gudar existerar. Ateism är vanligen sekulär, men det finns även religioner som betraktas som ateistiska, till exempel grenar av buddhismen och jainismen.

Begreppet ateism är skilt från agnosticism, som är uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma. Vissa inriktningar av så kallad svag ateism kan dock sägas vara närbesläktade med agnosticism. En del ateister menar att många av dem som kallar sig agnostiker i själva verket per definition är ateister, då de inte tror på gud[1], medan dessa agnostiker inte vill kalla sig ateister för att de inte kan motbevisa guds existens.

I Thomas Henry Huxleys ursprungliga moderna definition av agnosticism betydde begreppet att förneka kunskap om tillvarons yttersta grunder. Historiskt har ordet ateist ofta använts även om dem som inte tillhört den dominerande religionen. Romarna kallade exempelvis de kristna för ateister eftersom de inte trodde på gudarna i romersk mytologi. Numera är det en vanlig uppfattning bland filosofer att ateism är en avsaknad av tro på existensen av gud(ar). (källa: wikipedia)

Agnosticism, gnosis - kunskap, vetande. Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen att det inte går att veta om det finns någon gud eller att få någon kunskap om densamma. I Huxleys ursprungliga definition betydde det dock att man förnekade kunskap om tillvarons yttersta grunder. (källa: wikipedia)

49% Sweetheart, 51% bitch, all woman
  • Rusty

Ordet ateist betyder ungefär "utan gud" ("a" betyder utan och resten kommer från teos som betyder gud) och det innebär helt enkelt att man inte tror att det finns nån gud.

Däremot kan en ateist naturligtvis tro på en massa andra saker som vetenskap eller tomten eller så.

• Mirro

Sedan finns det ju också deister, som tror på guds existens och på skapelsen, men som inte tror att gud har makten att påverka människors liv.

Svar på tråden Förklara ateist för mig !!!!!!!!!!!!!