Skinkstek?!?!
Vi har FYRA st stora skinkstekar i vår frys och jag har aldrig gjort skinkstek!
Hur gör man med en sån? Det får gärna vara enkelt också eftersom att jag inte är såååå bra i köket
Tackar på förhand!
Vi har FYRA st stora skinkstekar i vår frys och jag har aldrig gjort skinkstek!
Hur gör man med en sån? Det får gärna vara enkelt också eftersom att jag inte är såååå bra i köket
Tackar på förhand!
Stek den i gryta, tok enkelt
Måste erkänna att jag aldrig har stekt något i en gryta heller :P
Har bara kastruller också (pinsamt)
Hihi oki då kan jag inte hjälpa, har aldrig gjort i ugnen själv...
Lägg den i en långpanna, krydda med vad du vill och in i ugnen, typ 200 grader..
Vet inte hur länge den ska vara inne, vore kanske bra med en köttermometer om du har, men vet, som sagt, inte hur många grader den ska vara när den är färdig
Åååh det är supergott med skinkstek! Vi brukar köra i gryta på spisen. Men man kan göra i ugnen också. Har du ingen kokbok?
Jo nånstans bland mina flyttlådor Jag ska försöka leta lite senare! Tack för alla svar!
Om det är någon som hittar recpet till ugnen innan jag gör det så får ni gärna skriva!
Recept På Skinkstek
1 skinkstek, 1,5 kg
1 msk margarin eller smör
2 gula lökar
4-5 vitlöksklyftor
1-2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm kajennpeppar
3 dl köttbuljong
1 röd paprika
1 grön paprika
2 tsk chilipulver
1 tsk timjan
1/2 tsk kryddnejlikor
PYTT:
10 potatisar, ca 750 g
4 sötpotatisar, ca 750 g
2 purjolökar
1/2 dl olja
2 tsk salt
Bryn skinksteken runt om i matfettet i en stekgryta. Stick i en termometer i köttet, se till att spetsen kommer mitt i. Skala och skiva lök och vitlök. Låt löken fräsa med steken i grytan. Krydda med salt och de olika pepparsorterna. Häll över buljong och låt steken puttra under lock ca 1 tim eller tills termometern visar 70°C. Skölj, kärna ur och strimla paprikorna. Låt paprikastrimlor och kryddor puttra med steken de sista 15 min.
Ta upp och skiva steken. Lägg tillbaka skivorna i grönsaksröran. Skala och skär potatis och sötpotatis i små tärningar. Spola av tärningarna i ett durkslag så att all stärkelse försvinner. Skölj, ansa och strimla purjolökarna. Stek potatistärningarna i oljan i en långpanna, 250°C, 15-20 min. Rör om några gånger under tillagningstiden. Tillsätt purjon och krydda med salt när ca 5 min återstår av stektiden.
Servera stekskivorna med grönsaksröran och sötpotatispytten samt grönsallad.
jag brukar bara ha salt och vitpeppar på. in i ugnen 1timma/kg på ungefär 200-225 grader... häll över vatten då och då under stekningen så den inte blir torr.
brukar ha den i ugnsfast form, så står den i vätskan man har hällt över under tiden, sen kan man använda skyn till att göra en god sås av.
Rosépeppar till skinstek är jättegott! Jag brukar lägga steken i antingen våtmarinad som jag blandat ihop; kryddor, fond, olja, vitlök osv. Eller så torrmarinerar jag den med de kryddor jag vill ha. Ett bra tips som funkar ibland är att lägga in halva lökar i ugnsformen ihop med steken, men utan att ta bort lökskalet. Då färgas steken mer gyllenbrun av skalet och löken blir inte bränd, utan jättegod! Fond på flaska gör att du inte kan misslyckas iaf... ha ha...
Köp stekpåsar!
Krydda steken med salt och vitpeppar, skala lök och morötter och lägg tillsammans med steken i en stekpåse. Lågg påsen med innehåll på ett fat eller i braspannan och in i ugnen i 175 grader i 1,5 timme!
När steken är färdig silar du av allt spad och reder av till sås med en skvätt grädde, köttbuljongtärning och soja.
Lättare kan det knappast bli
Dundermamma: Det där lät ju kanon!! Var kan man köpa stekpåsar? Är det dyrt? Åååh nu känns det inte så hopplöst längre
Stekpåsar finns i vanliga mataffärer, brukar finnas vid fryspåsarna! Kostar ca. 25-30 kronor för 5 påsar.
Jag hittade dem på ICA igår! Så imorgon blir det skinkstek! Berättar hur det gick sen
hej hej vill tipsa om tuppewarews ultra 21:a. Kanon till detta ändamål. Lägg iden i 21:an o på med smör o jag brukar köra på potatis och pommes krydda massor. sen klyftar jag lök i o på med locket o in i ugnen. sen är det klart efter typ 2 timmar. Givetvis beroende på hur stor eller liten den är.
Blir skitgott
Jag brukar steka min stek i gryta runt om krydda med sv o vit peppar i med lök o morot i stora bitar häll på vatten o koka i 1½ tim ca nästan 2 ta upp sila av skyn o gör topp redning i m grädde skär köttet i tunna skivor serv m kokt pot sallad gräddsåsen o ev gele