• therre

Måla med rustas väggfärg! Bilder!

Jag VET att rusta inte har vidare kvalité på sina grejer, men vi tänkte testa måla över våra tapeter med den färgen. Väljer den för att den är billig och jag är inte säker på att jag vill ha den färgen vidare länge.

Så - Har ni bilder om ni målat på tapet med rustas väggfärg, alt. bild på väggar som är målade med rustas väggfärger.

(Jag tänkte på latte och offwhite)

• Svar på tråden Måla med rustas väggfärg! Bilder!
  • INOX

Ja det gjorde jag. Blev bubbligt i början, men när färgen torkade försvann bubblorna. Kan också nämna att färgen torkade på några timmar.

• therre
    INOX skrev 2007-01-07 11:01:55 följande:
    Ja det gjorde jag. Blev bubbligt i början, men när färgen torkade försvann bubblorna. Kan också nämna att färgen torkade på några timmar.
    Kan du inte fixa bild?
  • annroll

Hej! Har ett annat tips till dig, JULAs färger är kanon! De kostar 139 kr för 2,5 liter! Testa den.... går ej att använda i våtutrymmen men vägg o tak går. Målade om vår klädkammare och de blri grymt bra.

• Heavenly Divine

Vi har målat flera av våra rum med rustas färg. Absolut inge fel på den färgen. Torkade snabbt, luktar inget efteråt - blev helt enkelt jättebra. Min syster däremot köpte nån dyr färg hos nån riktig färghandel och den var inte ett dugg bra. Den täckte inte ordentligt trots att de målade många lager. Så det dyraste behöver inte alltid vara bäst

• twentyone

En sak man ska tänka på lite billigare färger som rustas, eller julas, är att dom innehåller mer vatten, så man ska gärna riva tapeterna innan man målar, annars är risken stor att dom åker ner.

Min syster fick erfara detta.
    Lite dyrare färger innehåller mycket mindre vatten så dom går nästan alltid att måla direkt på en tapet.

Rustas färger slits också mera om man går emot med dammsugaren eller liknande.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • linedja

Vi målade ett rum med rustas färger i somras (kulören STONE)... och jag gör ALDRIG om det igen! Det blev jätteflammigt, och vi fick måla 3 ggr innan det täckte ordentligt. Med andra färger brukar man kunna "fylla i" lite där det behövs, men det gick absolut inte med den här. Syntes jätteväl var man hade målat ett extra lager om man säger så.

Nu kanske du redan har köpt färg, men annars skulle jag vilja rekommendera landora. deras färger är, enligt mig, kanonbra!.. och billiga. 2,5 liter kostar 119:- Tror att de brukar finnas på typ Maxi...

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • olpansfamilj

håller med linedja.... landora är super och skitsnygga färger!! Finns bilder i mitt galleri... endast chili färgen var lite halv svår..

• hampo

Målade vårat vardagsrum för tre dagar sen med färgen, Stone...från Rusta.

~ - Det är så roligt att leva, för då får en si´hur det går. ~
  • annroll

linedja:
    de va de märket ja måla med, men köpte mina på jula för 139... men bra om de finns billigare för de va en bra färg!!

• therre
    hampo skrev 2007-01-07 13:55:20 följande:
    Målade vårat vardagsrum för tre dagar sen med färgen, Stone...från Rusta. ~ - Det är så roligt att leva, för då får en si´hur det går. ~
    hehe, hampo. är du här med? målade du på tapet eller? var det många lager tapet under?
  • hampo
    therre skrev 2007-01-07 19:21:16 följande:
    hampo skrev 2007-01-07 13:55:20 följande: Målade vårat vardagsrum för tre dagar sen med färgen, Stone...från Rusta. ~ - Det är så roligt att leva, för då får en si´hur det går. ~hehe, hampo. är du här med? målade du på tapet eller? var det många lager tapet under?
    Ja, vi målade på tapet. Två lager tapet har vi.
    ~ - Det är så roligt att leva, för då får en si´hur det går. ~
  • mammatotoo

Jag har målat hos en kompis med den färgen och den täcker bra och var "lättmålad", vi målade på tidigare målad vävtapet.

• therre

Åh, hoppas då att våra tapeter vill sitta kvar. Det är ganska mycket snabbgöra här när målerifirmor tidigare tapetserat (eller jag vet inte - alla kanske gör så?) o bara tapetserat lager på lager... Så risken finns väl att hela tapeten trillar ner

• twentyone

Therre: OM tapeten trillar ner så är det ju bara att riva bort den och den kommer komma lätt av sig självt, sen spackla och slipa där det behövs, och måla igen.
    Min syster råkade ut för det i sin hall. En ganska rolig syn

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
  • Sjöstjärnan

Målade om köket i vår förrförra lägenhet med Rustas "Nougat". Slutresultatet blev bra, tycker jag, men det krävdes många lager

• therre
    twentyone skrev 2007-01-07 21:48:38 följande:
    Therre: OM tapeten trillar ner så är det ju bara att riva bort den och den kommer komma lätt av sig självt, sen spackla och slipa där det behövs, och måla igen. Min syster råkade ut för det i sin hall. En ganska rolig syn Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
    Haha, ok Ja, ramlar den ner så kostade ju inte färgen så mycket Gäller bara o skydda golvet
Svar på tråden Måla med rustas väggfärg! Bilder!