• over the moon

Ma i V 14, när kan vi prova igen????

Hej!
    Under 2006 hade jag tyvärr ett mf i v 11 och ett Ma i slutet på nov v 14 (bebisen dog 10+2)
    Vill som alla andra bli gravid igen och behålla barnet...
    Min mens satte igång igår= stor lycka!
    Frågan är nu bara när vågar vi försöka igen????
    Läser så mycket olika allt mellan 1-3 mån. Vill ju inte riskera något igen för att vi är för otåliga. Har hört att risken för missfall är större om man sätter igång snabbt, särskillt om man haft flera missfall inann??? Vad vet/tror ni?
    Trodde att mensen var ett bevis på att kroppen var redo igen...
    Tacksam för snabbt svar!
    Lycka till med era försök nu under 2007!

• Svar på tråden Ma i V 14, när kan vi prova igen????
  • Crazy Baby

Vi körde på direkt!

Fick ma för snart 1 år sedan, var då i vecka 10! Testade negativt två veckor efter ma och var gravid igen allt som allt 5 veckor efter ma! Dottern är idag 8 veckor!

Enligt min läkare så rekommenderar man att vänta en mens för att man lättare ska kunna räkan ut när graviditeten startade!

Gör det som känns rätt för er! kroppen blir gravid när den är beredd för det!

Lycka till!

• greta2

Jag har haft 2 missfall som upptäckts i samma veckor som du, V11 och v14. Fostren hade dött 2-5 veckor tidigare. Ledsen

Jag är nu gravid igen efter fyra månaders försök. Kroppen skall ju vara redo då mensen kommer tillbaka. Det är ju inte säkert att man blir gravid på första försöket. Om det tar några månader så hinner ju kroppen vila. I mitt fall så har ju kroppen vilat ett halvår eftersom det blir en viloperiod mellan skrapningen och mensen kommer igång också.Glad

Lycka till!

• greta2

Om det hinner gå några månader imellan också så tror jag att man blir mer redo psykiskt också. Man hinner komma över missfallen och kan gå vidare mot försök tre!
    Jag är faktiskt ganska positivt inställd till denna nya graviditet nu, fast jag inte alls vet hur det går! Jag kör på och hoppas på det bästa!

• jessy71

En fråga. ÄR det så att det tar tid för kroppen att producera "befruktningsbara" ägg efter missfall etc? Bara en liten fundering...Är det därför det kan ta lite tid eller?

• Eva X

Hej! Efter mitt senaste MA sa läkaren till mig att vänta minst tre menscykler. Hon förklarade det med att det tar tre cykler för slemhinnan i livmodern att helt ombilda sig. Så för att vara säker på att det inte finns några som helst rester kvar från missfallet och att slemhinnan är ny och färsk så bör man vänta lite. För att citera henne sa hon också att:

"Man tror att man blöder ut allt vid varje mens, men så är det inte, så rester efter missfallet kan finnas kvar ganska länge. Det är bra om de är borta när nästa graviditet börjar. Det ökar era chanser"

"Fast å andra sidan är det många som försöker med en gång efter ett missfall och det händer att det går bra då också. Så egentligen är det bara ni som kan bestämma hur ni vill göra"

Dessutom har jag förstått att det tar tre månader för männens spermier att ombildas helt. Så vill man försöka från ett helt nytt utgångsläge, med nya spermier och ny slemhinna, är det nog bra att försöka först efter i alla fall tre månader.

Lycka till!

• Wizard74

Har haft 2 missfall i vecka 10, tungt.

Efter första missfallet tog det 4 månder innan jag blev gravid igen. Fick efter andra missfallet höra att det är normalt och vanligt samt att en utredning sällan visar något.

Enligt läkarna ska det vara okej att försöka så fort kroppen läkt och att det är bra att ha en menstruation att utgå ifrån. Blir man gravid innan är det ingen fara. Läkaren sa att kroppen läker snabbt och blir gravid när den är redo.

Ska försöka snart igen ! Försök 3!

Lycka till!!!

• FrökenDecember

Min läkare (som konstaterade MA igår) sa att man skall få två menstruationer innan man provar igen. Hon hade forskat om missfall i 25 år så jag litar på henne. Annars kunde det finnas hormoner å celler kvar som stör utvecklingen hos det "nya" barnet. Så, det tänker vi göra iaf.

• muvin

hade mf v16 fick en mens utan äl nästa äl blev jag gravid och fick ingen mer mens har nu en vacker dotter istället

• Angie79

Har oxå hört att man ska vänta iallafall en menstruation, så att livmodern får avstöta en slemhinna. Men de sa även att om man blev gravid igen snabbare så var det ingen panik. :)

• Finessan

Olika läkare har sagt till mig att vänta i alla fall en mens. Detta för att det kan finnas rester kvar som kan störa en eventuell ny graviditet. Resterna skulle i så fall komma ut med mensen. Men som alltid så säger olika läkare olika saker. Jag tyckte dock att detta lät logiskt.

Svar på tråden Ma i V 14, när kan vi prova igen????