Vad tycker ni om riesenschnauzer?
Hej!
Är lite nyfiken på era erfarenheter av riesenschnauzer?
Hör oftast bara negativa saker om rasen men det måste väl finnas positiva också?
Hej!
Är lite nyfiken på era erfarenheter av riesenschnauzer?
Hör oftast bara negativa saker om rasen men det måste väl finnas positiva också?
en jättehärlig brukshund, pigg o alert! men den måste ha ett hem där den får jobba, det är ingen soffpotatis :o)
Vad är det för intryck dom ger utseendemässigt tycker du?
Stora och farliga eller gullgrisar?
Har inte haft nån egen men jag tycker det är en fin hund och har fått den uppfattningen om att den kan vara lite "rivig" om den inte uppfostras rätt.
Som Jejja2 skriver så är det ju en brukshund som behöver jobba med både kropp och själ för att må bra.
Absolut inte farliga. Men heller inte riktigt gullegrisar. Jag vet inte hur jag skulle beskriva dom utseendemässigt sätt.
En riktig brukshund, de jag har träffat har varit har varit väldigt tuffa och krävt mycket! Antagligen inte en bra förstahund!
Tycker att de är fina, ser varken farliga ut!
vet inte hur jag ska beskriva hur jag tycker de ser ut, kan tänka mig att de som är lite hundrädda tycker att de ser respektingivande ut. Ofta har de dock glimten i ögat (hunden alltså :o).
Det där med vad som är en bra förstahund eller inte går att diskutera i oändlighet. Anser att alla hundar kan vara bra förstahundar om hunden hamnar hos rätt person o ägaren vet vad de ger sig in på. vissa raser är dock mer krävande än andra o kräver därför mer av sin ägare. Kan vara svårt att veta vad det är om man är helt novis när det gäller hundar.
Riesen är som sagt en stor brukshund, o behöver uppfostras med vänlig men bestämd hand (som alla hundar!). Hos rätt människa är det en underbar hund!
Ingen ras som intresserar mig alls. En ras man sällan ser på brukshundsklubben eller på tävling, tycker jag. Men det är en plats jag anser de behöva. De kräver sin ägare och behöver få jobba ordentligt både fysiskt och mentalt.
En typisk R.S för mig gör utfall, skäller och morrar på andra hundar, sliter och drar i sin ägare och är allmänt ouppfostrade. Tyvärr ser bilden ut så när jag tänker på R.S. Det skulle självklart sett annorlunda ut om de fått rätt träning och uppfostran hemifrån.
Det är min favoritras.Min FD hade en.
DEt är en stolt och trygg hund.Men ingen förstagångshund.
Den kräver fasta tyglar.Ofta en enmanshund,men inte alltid.
Du behöver iaf visa ordentligt att det är du som bestämmer.
Klarar du av detta har du en toppenhund.
Den har en utstrålning som ingen annan hund har,och är definitivt kungen på gatan eller i parken!
Utseendemässigt så ger den definitivt respekt,och den har en hållning som om den äger......
Men den är privat en mycket kär hund.Det är definitivt MYCKET hund för pengarna om man säger.
skulle vilja ha en mellanshnauzer om jag fick välja.. fast nu ska vi inte ha hund, men ändå