• Snufserufs

Vad tycker ni om riesenschnauzer?

Hej!
    Är lite nyfiken på era erfarenheter av riesenschnauzer?
    Hör oftast bara negativa saker om rasen men det måste väl finnas positiva också?

• Svar på tråden Vad tycker ni om riesenschnauzer?
  • Jejja2

hallonsaft: vad tråkigt att du fått en sån syn på riesen! Hos oss har vi väldigt många riesen på klubben, o jag ser många när vi är ute o tävlar också. ofta gör de väldigt bra ifrån sig :o) Det kanske beror lite på var man bor? Jag vet inte... Här envisas alla med att skaffa schäfer eller rottis, helst i en suspekt blandning. Gissa att jag har många såna på grundkurserna när de hamnat i slyngelåldern o ägarna (ofta unga tjejer, eller gamla farbröder som ska ha en "riktig hund", nu generaliserar jag, jag vet), inte har den minsta ordning på dem :o)
    ps. har inte en riesen själv utan en jaktgolden.ds

• Sinikkaa

Har två dvärgschnauzrar är inte rikigt samma sak men ändå:P De är iafl tuffa små hundar, sambon beöver ju inte skämmas över sina dvärgar:P Blir ju lätt så med små hundar annars:(

Är man villig att jobba med sin hund kan man ha vilken ras som helst som första hund.. Du kan faktiskt förstöra en chihuahua oxå men effekten av de märks inte ilka tydligt och folk har överseende med små hundar som beter sig illa?! Vilket jag personligen inte förstår, har uppfostrat mina dvärgar precis som jag skulle ha uppfostrat en Risen..

• Ammiz

Vi hade en minischnauser då jag var liten och det var en jättehärlig hund, och om jag jag tänker skaffa hund som vuxen kommer det säkert att bli en minischauser. Min absoluta favorithund.

Jag tycker att riesenschausrar är vackra och fina och ger ett mer gulligt än farligt intryck. Har aldrig träffat någon dock. Skulle själv inte välja en så stor hund.

• AnnC

Jävligt bra familjehund. Bra vakthund och snäll mot barn.

• litenkaka

Har levt med riesen i många år även om jag inte har haft någon egen.
    Det är dem grönjävligaste hundar jag har träffat, samtidigt som de har varit helt underbara. Stenhårda i psyket och ganska svårtränade. Den senaste var superduktig i bruks och vann hur mycket som helst. Men hon var en riktig odåga hemma. Men ändå genomsnäll, fantastisk med barn och gick ihop med alla andra hundar.
    Jag tror att det är en härlig hund i RÄTT HÄNDER men att det lika gärna kan gå åt pipan i fel händer.
    Jag skulle dessutom akta mig för att jämföra dvärg, mellan och riesen det är faktiskt så gott som helt olika raser!

• sam1

Hej Alla,
    Jag har två riesentikar(mina första hundar, 7 & 4 år). Riesenschauzern är en självständig hund som tycker om och behöver få arbeta. Man brukar säga att de mognar ganska sent samt att de är en av få hundraser som faktiskt har humor..
    Risenschnauzern vaktar sin familj och är en tuff hund som hänger med på det mesta.

Det är tråkigt att Hallonsaft inte tycker att de har sett så mycket av dem på lydnads- och bruksprov men det beror nog mest på att de inte är en lika stor ras som tex schäfern eller vallhundarna. Många som väljer riesenschnauzer är aktiva inom lydnad och bruks. Framför allt har riesen visat framfötterna inom samhällstjänsten och många hundar arbetar hos hemvärnet som räddningshundar. Sveriges enda barnsökhund är en riesen och den första hund som används till att söka lik i vatten var det också.

Kolla i på vår klubb hemsida om du vill veta mer om Riesenschuzern!www.afrs.se

Mvh
    rixx

• sam1

Glömde..jag kan rekomendera en bok, "Brukshunden, Krokodiltämjaren och jag" av Leif Möller.

Han skaffade sig en riesen som första hund och boken ger en bra bild hur livet med riesenschnauzer kan te sig . En jättekul bok också för er som inte har riesen.

• Hallonsaft

Sam1: Nu när jag läste mitt inlägg igen, så såg det ju riktigt anti ut. :-P

Men tyvärr är det min första bild jag ser av R.S, men jag är säker på att den med rätt ägare blir en suverän brukshund, de har ju allt som även schäfern har fast inte det snygga utseendet

• Hallonsaft

Jejja2: Ja, det är alltid trist när det finns raser som "utmärker" sig negativt. Men så är det väl alltid. Allt handlar ju om vad man själv vill ha för hund.

Vi har väldigt få R.S på de ställen jag tränar. Det finns/fanns 2 st. Båda stora hanar som endast haft som mål att hinna göra så många utfall som möjligt. Lite trist, speciellt när man har en tik som tycker det är superjobbigt att ha dessa stora svarta farandes på plan.

Men visst finns de självklart trevliga individer också. Men då en ras inte fångat ens eget intresse, så "ser" man dem inte lika ofta heller. Den radarn är liksom lite avstängd och i stället går radarn på de raser man tycker är fina eller intressant.

Flum flum flum..... nu ska jag äta första målet på dagen, så kanske jag kan återkomma och reda ut mitt flummande sen.

• Jejja2

Hallonsaft: jo visst är det så :o) har själv "goldenglasögon" på ;o)

• sinkadus

Riesenschnauzern är en fantastisk hund för den som vill "jobba" med sin hund! Det är en bra familjehund som kräver en del och har mycket vakt i sig... Min Riesen fick somna in i maj men någon gång till i livet ska jag ha en!

sam1 beskriver det bra! Och kolla in www.afrs.se och prata med någon uppfödare, var noga med att kolla upp din ev. valps föräldradjur mentalt och fysiskt!

lycka till!

• Fjällina

Har min andra riesen. Sam1 gav en väldigt bra bild hur räseschnauzern är. Tog tyvärr bort min första när han var 3,5. Då framträdde "oönskade egenskaper", aggressivitet. Vi hade under hela hans uppväxt tagit hjälp av vant, duktigt riesenfolk när våran kunskap inte räckte till. Beslutet togs med stöd av landets ledande uppfödare.

Nu ska tilläggas att både sambo och jag är vana hundmänniskor men vi kunde inte föreställa oss att det skulle bli SÅ tufft med en riesen även om vi var beredda på en hel arbete.
    Robzon, som han hette, tävlade med husse i spår och lydnad med stor framgång och även med Norska Räddningshundar. Mkt bra brukshund i övrigt. Men som sagt tidigare i tråden så mognar de sent och inte förrän vid ca 4 års ålder kan man beteckna en riesen som vuxen. Visade även ett mycket bra mentaltest vid 2 års ålder.

Vi pausade och hämtade oss ett år med sedan återkom min längtan efter en hund igen, och nu ville jag vara föraren. Så jag kollade upp alla möjliga rasalternativ men det slutade med riesen ändå. Från en annan uppfödare såklart. Ville från början ha en tik för att få lite mjukare temprament men ikke... blev en hane.
    Lilla jag har haft otur/tur och fått de här 50 kilos klumparna till vovvar.

Fakie är nu 2,5 år och är som ett lamm i jämförelse med Robzon men även denna gång får hunden mig att undra dagligen vad jag gett mig in på.
    Vanliga tankegångar hos en riesenägare:
    -Var ska det här sluta!
    -Köpt mig olycka för 10 000. Hur dum får man va´!
    -Varför valde jag inte en annan ras.? Varför göra det så svårt som det bara är möjligt!
    Jag har flera gånger efter en promenad kommit hem med fläskläpp, tårar och svordomar.

MEN......all tid jag lägger ner får jag lön för successivt och jag älskar min riesen. De sägs att "En gång riesen alltid riesen". Kommer säkert skaffa en tredje, en tik då.
    Och med storleken kommer också ett ansvar om bra lydnad på sin hund. Varje sommar åker familjen på Riesenlägret. 220 svarta underbara monster och mycket duktigt folk. Här får man hjälp och motivation.
     I vinter går jag och Fakie upp på lavinhundsprovet i Fjällräddningen och det har varit vårat mål med träningen ända sedan han kom till oss vid 2 mån ålder.

Han fungerar mkt bra med våran son med vaktar just nu mycket. För att visa sin bästa sida behöver han daglig hjärngympa och springa av sig. Och jag har svårt att föreställa mig en ras med mer motor och arbetslust.

Avslutningsvis på detta otroligt långa inlägg: Med mycket tid, konsekvens, tålamod, humor och en god del kunskap så är det den bästa rasen......för mig och många andra!!Glad
    Välkommen in i mitt galleri och se bilder på Fakie!!

• Snufserufs

Åh, vilka fina bilder!!!!!
    Var har du köpt honom?
    Hur hög är han och hur mycket väger han?
    Så snygg!!!!!

• Fjällina

Snufserufs: Kul att du tyckte det! Jag har köpt honom av Åkerblommans Kennel. De har riesen till bruks och tävling. Hon själv tävlar i IPO /typ skydd) och har även dvärgar.

Han är ca 70 cm tror jag. Har inte mätt han på ett tag. Spelar inte så stor roll för mig om han är för stor enligt rasstandard för jag ställer tyvärr inte ut honom. Kanske någon gång när jag är tilllräckligt bra på att trimma. Han väger kanske runt 45 kg just nu men han kommer bredda sig över ryggen när han växt klart. Jag håller han lite lättare för han har tyvärr fått C på en av höfterna (dvs lindrig höftledsdysplasi) så det inte blir tung belastning. Ska röntga om honom i vår och se om det har växt bort. Hoppas, med tanke på att han jobbar mycket i snö!!

Jaa, en riesen har verkligen utstrålning och karisma.FlörtJust idag är han dyr men igår va han billig......

Svar på tråden Vad tycker ni om riesenschnauzer?