• Mia m Rasmus

Ont i svanskotan och på skinkorna

Är i v 12 och har de sista dagarna känna av en svag ömmande värk i svanskotan och skinkorna när jag slappnar av. Speciellt om jag ligger ner. Någon som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Ont i svanskotan och på skinkorna
  • GummanLoveGubben

De har jag oxå, en rejäl smärta
    me jag är i vecka 34+1 (35) idag!

• AnnaGBG

Foglossning kanske? Iallafall svanskotan... Gör det ont i "sittbenen" i skinkorna?

Jag hade fruktansvärt ont av det, redan väldigt tidigt i graviditetn. Men om det nu visar sig vara så för dig så rekommenderar jag att du testar akupunktur. Det var verkligen jättebra för min del. Dock kan du inte göra det förrän i v 20.

• Kajak

Nej det är inte foglossning.

Har du ramlat mycket när du var liten då har du ont där idag när du är gravid.
    Tack vare den där förbannad hormoner!

Jag hade det, från vecka 10 fram till ett par mån efter förlossning.

Nu är jag med barn. Jag kännr inte av det just nu men kanske snart eller...

Först trodde jag att det var "träsmak" som jag fick för det var alltid när jag har suttit för länge.

Men sen förstod jag att det är nåt jag har ont hela tiden.

Så BM sa att det berodde på att jag har ramlat mycket när jag var liten o gjorde mig illa i svanskotan.
    Jag minns myckt väl när jag gjorde mig illa....

Så jag kan säga till dig att du inte ska sitta för mycket då har du ONT.

• Gripan

Jag hade oxå fruktansvärt ont i svanskotan när jag var gravid!! Fast jag har svårt att tänka mig att det skulle bero på att jag har ramlat mycket när jag var liten för det gjorde jag inte.

Lowas mamma 051109
  • TildisVildis

Det kan säkert bero på olika saker.

Fast just att det onda går ner över skinkorna kan mycket väl vara foglossning. Jag hade ont som band ner över skinkorna från svanskotan och det sa BM och sjukgymnast var foglossningssmärtor och övningar samt foglossningsbälte underlättade. Men det är tydligen inte den vanligaste formen av foglossning. Jag fick även tipset att ( om det inte gjorde ont ) sitta skräddare eftersom det höll ihop bäckenet.

• AnnaGBG
    Jag ramlade inte mycket när jag var liten

Min värk i svanskotan och i "sittbenen" var foglossning. Bekräftad av 2 BM:ar och 2 sjukgymnaster.
  • Kajak

Man måste inte ha ramlat mycket, bara man hade skada lite svanskota som liten.

• Fru sjöström

Jag vet precis vad det är: FOGLOSSNING!! Hade precis samma symptomer förra grav och det börjar komma smygande i denna grav också, suck

• LillSkruttet

Foglossning. Har precis likadant, ömmar från svanskotan och ut i skinkorna. Kan ibland även stråla ner på baksidan av låret. Har haft så sedan runt v 18. Stödbälte är jätteskönt om man ska stå och gå längre stunder.

BF 15 mars 2007
  • annelutta

foglossning/bäckensmärta är det....för det har jag =(

• Lady Gaga

när jag tar det mkt lugnt och iprincip inte gör något så har jag inte alls så ont (har varit hemma i 2 veckor nu pga regelbundna förvärkar och bara vilat). Men när jag har ansträngt mig, t.ex efter en dag på jobbet (har behovsanställning som kassörska) så har jag så ont i ryggen och det strålar ner i benen så att jag tror att dom ska gå av, dessutom kan jag knappt vända mig i sängen om nätterna då, det tar flera dagar för det att trappa ner. Jag kan inte stå några längre stunder heller för det värker i nedre delen av ryggen då samt över magen. Kan det ändå vara foglossning, eller har man superont hela tiden om man har det?

~Dai suki da yo~
  • AnnaGBG

Hikaru-- Nej, man har inte superont hela tiden. Belastar man rätt, så är smärtan mindre. Fast jag vet inte om du har foglossning ändå, kanske... Ryggont kan man ju ha ändå. Och strålar ner över magen...hm... Vilken vecka är du i?

• Jäntan75

Det kan även vara ischias....jag har värk från svanskotan och sen går det ner en bit på baksidan låren.En läkare på mitt jobb sa att det kan mycket väl vara det.

• AnnaGBG

Ja, ok

Kolla med din BM så kan du ju få hjälp med övningar och hur du ska stå och gå osv för att underlätta.

• Singha01

Jag har också fruktansvärt ont stundvis i svanskotan och skinkorna och det har bara blivit värre de senaste två veckorna. Jag får dessutom ont i höfterna och ena ljumsken när jag går längre sträckor. Är i V 15 nu. Min BM trodde definitivt att det är foglossning och jag ska till läkare för det på tisdag. Förhoppningsvis kan jag få remiss till sjukgymnast.

Vad skulle eventuella skador på rumpan som barn ha med hormonella smärtor under graviditet att göra???

IVF-gravid V 15
  • Lady Gaga
    AnnaGBG skrev 2007-01-07 13:37:17 följande:
    Hikaru-- Nej, man har inte superont hela tiden. Belastar man rätt, så är smärtan mindre. Fast jag vet inte om du har foglossning ändå, kanske... Ryggont kan man ju ha ändå. Och strålar ner över magen...hm... Vilken vecka är du i?
    jag är i vecka 23. Ibland värker det även i ljumsken.
    ~Dai suki da yo~
  • AnnaGBG

Du är ju i en vecka där det händer en hel del. Man brukar växa på rätt rejält den perioden, så att det gör ont lite här och var är helt normalt. Det drar och stramar i ligament, muskler och allt möjligt.

En tröst är att till nästa graviditet är det inte lika smärtsamt oftast

Svar på tråden Ont i svanskotan och på skinkorna