• JeCa

Ni som vet - hur bädda vintervagnen??

Hej på er som redan är "där"! Vi har problem då vi inte har en aning om hur vi ska bädda i vagnen när vår lilla skrutt kommer (dec/jan)! Alla verkar ha olika råd (åkpåse, lammskinn etc) men ingen ger en basic bild av hur man gör!

Vi har en duovagn med sk hårdlift. I botten finns en tunn madrass och sen finns ett vindskydd att spänna över.
    1) Vad har barnet på sig i vagnen? ("innekläder" eller "utekläder" och om utekläder - galonoverall eller fleeceoverall typ? Mössa? Vantar?)
    2) Åkpåse - har man det i hårdlift/liggvagn? De ser ofta ut att vara gjorda för sittvagn med hål för selar och grejor. Dessutom kostar de ca 1000:-... Om man väljer åkpåse, är det då allt man har i?
    3) Lammskinn? Och sen? Barnet i overall? Filt? Räcker det? Är det bra?
    4) Täcke och kudde som i en "säng" - har någon det så ellerär det helt omodernt?

Tacksam för hjälp - vi känner oss verkligen helt förvirrade. Dessutom ska ju barnet inte vara varken för kallt eller för varmt...

• Svar på tråden Ni som vet - hur bädda vintervagnen??
  • linhen

Bra fråga! Jag undrar detsamma! Fast vi tänkte oss en mjuklift....

Så här har vi funderat iaf:

Bebisen får ha overall, en mjuk i typ fleece - de är ju redan rätt så otympliga som det är och en bävernylonoverall lär ju inte förbättra... Mössa åker nog på och vantar om det går (annars kan man nog stoppa in händerna)

Vi har ju som sagt valt mjuklift och den fungerar ju som en åkpåse ungefär... Tror inte man har det i hårdlift utan använder täcke istället!

Lammskinn vet jag inte... Men jag kan tänka mig att det är bra att lägga tidningar eller en filt under liften så att det blir lite isolerat.. Men det beror väl på var man bor...

Jag har förstått det som att det är bättre med lite för svalt - bebisen säger ifrån om den fryser min inte om det blir för varmt...

Lycka till!

• HaltaLotta

Så här har v till vår lilla skrutta!

Har en duovagn(separat liggdel). I den ligger en tunn madrass (egentligen skötbädden som hörde till skötväskan, men eftersom den inte var "plastad" så tyckte vi att det passade bättre som vanlig madrass.) Vi har också en tunn kudde.

Ovanpå det har vi en åkpåse, vinterfodrad sådan.
    Lova har haft på sig vanliga kläder (body o byxor), en stickad tröja och en fleeceoverall. Mössa har hon också förståss.

Har haft en extra fleecefilt nerstoppad i åkpåsen, men har inte behövt syoppa den om henne ännu, har ju inte varit så där jättekallt här i södra Sverige ännu i år........ Har ett vindskydd till vagnen men har inte använt det ännu heller.

Det hon har haft har räckt gott o väl! Tom att jag fått öppna dragkedjorna på åkpåsen vissa gånger för att det blivit för varmt. Vi har nog förmågan att bädda ner våra småttingar lite väl varmt ibland!

Så bäddar vi ner lilla Lova och hon är så nöjd o belåten när vi är ute med vagnen!

• HaltaLotta

Så här har v till vår lilla skrutta!

Har en duovagn(separat liggdel). I den ligger en tunn madrass (egentligen skötbädden som hörde till skötväskan, men eftersom den inte var "plastad" så tyckte vi att det passade bättre som vanlig madrass.) Vi har också en tunn kudde.

Ovanpå det har vi en åkpåse, vinterfodrad sådan.
    Lova har haft på sig vanliga kläder (body o byxor), en stickad tröja och en fleeceoverall. Mössa har hon också förståss.

Har haft en extra fleecefilt nerstoppad i åkpåsen, men har inte behövt syoppa den om henne ännu, har ju inte varit så där jättekallt här i södra Sverige ännu i år........ Har ett vindskydd till vagnen men har inte använt det ännu heller.

Det hon har haft har räckt gott o väl! Tom att jag fått öppna dragkedjorna på åkpåsen vissa gånger för att det blivit för varmt. Vi har nog förmågan att bädda ner våra småttingar lite väl varmt ibland!

Så bäddar vi ner lilla Lova och hon är så nöjd o belåten när vi är ute med vagnen!

• Milda

1) I dec-januari bör du nog ha overall på bebisen. En tjockare om du inte har åkpåse och kanske en tunnare fleeceoverall om ni har åkpåse.
    2) Åkpåse går alldeles utmärkt att ha i hårdliften/liggvagnen. Anledningen att det är hål för selet är att man ska kunna använda den även sen när barnet sitter upp. Det brukar räcka med bara åkpåse om det inte är svinkallt.
    3)Lammskinn värmer ju när det är kallt och svalkar när det är varmt. Om du väljer att ha lammskinn i liggdelen och ingen åkpåse så ha en lite tjockare overall och kanske en tunnare filt över.
    4) Kudde ska du ha för att bebisens huvud inte ska bli platt. Täcke är nog upp till var och en. Har du lammskinn tex och ett tjockare täcke över så kan det ju kanske gå för lite tunnare åkpåse om du förstår vad jag menar.

Sen vet man ju inte om man får en bebis som är varm el. kall i sig själv. Om man har tagit på lagom med kläder eller har för varmt eller kallt i vagnen kan man lätt ta reda på. Stick in en hand innanför tröjan och känn på bröstet, i nacken och på ryggen (nära hjärtat). Bebisen ska inte vara för varm utan lagom. Hellre lite kall än för varm.......

• morotsland

Hej på dig! Så här gör vi iaf:
    1. Filt i botten på liften med lakan (tillklippt från gammalt skruttlakan) runt.
    2. Killen har vanliga innekläder (body, brallor och tröja) + två mössor
    3. Han ligger i en "dunsovsäcksoverall". Vanliga overaller går bort tycker jag, iaf så här i början, det är så jäkla knöligt att proppa ner deras ostyrsliga ben och armar, särskilt när de sover. Den här sovsäcken kan jag verkligen rekommendera, den har huva, ärmar som man kan använda om man vill och ett hål vid skrevet så att man kan ha den i bilstolen också. Och så slipper man köpa nya storlekar och behöver inte trassla med vantar och tofflor.
    4. Filt, tunn eller tjock, över om det är kallt
    5. Liftens fodral

• Jennaz

Idag har vi nollgradigt -Casper har idag på sig följande;
    Långärmad bomullsbody och tunna bomullsbyxor med fötter närmast kroppen. Över detta en lite tjockare bomullströja och ett par byxor till. Ett par strumpor. En tjockare mössa och vantar -om han är vaken, vägrar ha dem under filten... I vagnen ligger åkpåsen med en liten tunn kudde. På med en fleecefilt, ej vikt -ett lager. Viker över åkpåsen utan att stänga å på med vindskyddet, detta är på gränsen till för varm idag...

Blir det kallare blir det tossor på fötterna och alltid vantar. Viker fleecefilten mer och drar igen åkpåsen. Lägger också en tunn fillt runt huvudet om det är rikigt kallt så bara ansiktet syns.

Blir det varmare blir det bara ett par byxor,tunnare mössa och en tunnare bomullsfilt. Igår hade vi nio grader (!) så då fick han på sig fleecefilten och jag vek aldrig över åkpåsen.

Åkpåsen ligger alltid i vagnen, blir lite mer ombonat och minskar att höstfukten tränger sig på. Inomhus viker jag bara undan "locket", liaså om det är varmt ute.

Känn i nacken på barnet. Temperaturen där ska vara behaglig, då brukar det vara lagom. Tänk på att det är lätt att ta på dem för mycket!

• Isolde

Halloj!

Vi har en liggvagn med madrass i botten, och kör med fleeceoverall med vanlig ullfilt nu när det är såhär varmt (+5 ca). Filten är bara uppdragen till midjan. Vid noll hade vi en extra filt runt benen så att det går att stoppa om den andra runt överkroppen.

Jag letade efter en åkpåse, men tyckte att de var så dyra allihop och ingen passade dessutom i vår gamla vagn. Så jag köpte en stor bit fleece som jag bäddade med (dubbelvikt) när det kröp ner under noll. Det blev nästan för varmt!

• Audrey

Jag tar inte på bebisen så mycket kläder eller filtar när vi går ut. Åkpåsen har vi aldrig använt eftersom det inte har varit minusgrader här ännu, vi har en åkpåse från 1970-talet med ullteddy i. När det är plusgrader har Sigge på sig förutom inomhuskläderna en extra kofta i ull och en ullfleeceoverall och ullmössa (jag är galen i ull, det finns inget bättre material). Vi har en duo-vagn så vi kör med filt över madrassen och sedan en vanlig tunn filt över. Han verkar aldrig frysa. Har en termometer i vagnen och känner på honom med jämna mellanrum så att han inte är kall. Håller på att sticka en filt i alpacka-ull som jag hoppas ska bli varm och skön i vagnen istället för den kallare bomullen.

• Erik

Så här hade jag klätt min son när det var -15°C. Först en långärmad body och strumpbyxor. Sen en collegedräkt och strumpor. Sen vinteroverallen, "rånarluva", halsskydd, vantar och mössa. Och så packade jag in honom i värmepåsen i vagnen. Sen vindskyddet på vagnen. Han var sååå varm och gosig när han vaknade efter 3 timmar på utsidan. =)

• Erik

Kan tillägga att vi har en kombivagn med hårdlift med madrass i botten.

• Nette

Det beror ju på hur kallt det är! vi bor i sthlm och här kan det variera från +10 till -20 på bara ett par dagar! vi använder en vetekudde som vi stoppar ivagnen när det är kallt och man ska ut tex julmarknad el dyl som gör att man är ute en längre stund. Alla cafèr är jättevänliga och värmer på den när det behövs! / Nette

• Monster

Då mitt Monsterbarn var nyfödd så trivdes han inte i vagnen så väl - så jag bar på honom en hel del. Och så händer det även nu ibland. Mao klär jag alltid på honom så att han klarar sig med att bli buren kortare sträckor. I vagnen har jag även en pläd och en babysovsäck.

Monstermor

• Trollet73

När mina var små hade jag dem i en lammfell-åkpåse på vintern, var jättebra eftersom man inte behövde packa på dem så himla mycket under.

Svar på tråden Ni som vet - hur bädda vintervagnen??