Parmaskinka
Snabba svar om ni ser detta. Min sambo har köpt parmaskinka. Får man
äta det när man är gravid?
Snabba svar om ni ser detta. Min sambo har köpt parmaskinka. Får man
äta det när man är gravid?
vet ej... snabbt svar men utan hjälp gissar jag
Nej, det får man inte! Har nåt att göra med att det bara är lufttorkat, och alltså inte riktigt tillagat. Livsmedelsverket har en lista du kan titta på: www.slv.se under konsumentinfo tror jag.
Nope, inte som den är!
Men om du ska använda skinkan i matlagning och den hettas upp till över 90 grader så kan du äta den.
Vad synd, jag skulle äta den med sparris. Men det är ju bra att veta att
den går att äta upphettad. Tack för länken till livsmedelsverket. Tack för snabba svar.
Det är väl lite konstigt att vi i sverige inte får äta parmaskinka.
Min vännina i spanien åt det flera gånger i veckan under sin graviditet inte uppvärmd.
Märkligt att det skiljer så mycket, varför är det någon som vet?
Kött som inte är upphettat - framförallt från gris, får och vilt - kan innehålla skadliga parasiter.
Bakterier och parasiter
Vanliga förkylningsbakterier och andra infektioner, som du som gravid kan drabbas av, går vanligtvis inte över till fostret. Men det finns två mikroorganismer som i sällsynta fall kan leda till skador på fostret. Det är bakterien Listeria monocytogenes och parasiten Toxoplasma gondii. I värsta fall kan en infektion leda till bland annat hjärnskador hos barnet.
Undvik rått kött
Skadliga bakterier och parasiter kan finnas i rått kött. Allt kött ska därför vara ordentligt genomstekt eller genomkokt. Undvik gravad och kallrökt fågel och kött.
Parmaskinkan är endast lufttorkat kött, alltså inte tillagat på något sätt = torkat rått kött. Parmaskinkan är en italiensk produkt, inte spansk. I Spanien har man den lufttorkade Jamon Serrano och Pata Negra som "tillagas" så här:
www.ma-design.net/spain/spain.html~botten
Varför din spanska vännina kunde äta lufttorkad skinka, ja det berodde väl på att man inte upplyser gravida kvinnor om riskerna med detta i Spanien kan jag tänka. Hon löpte samma risk som vi dock och för mig är det en självklar sak att avstå från livsmedel som kan skada mitt ofödda barn, men det är ju upp till var och en.
Det verkar skilja sig mellan länder. I Frankrike tex avråds inte gravida kvinnor från vin alls på samma sätt som här (har jag hört).
Min barnmorska ringde till Livsmedelsverket och de sa då att om man köper "över disk" på ett bra/säkert ställe och ber att det tar skivor en bit in (där ytan inte legat öppet), går hem och äter direkt är det ingen fara. Då har det inte hunnit bli bakterier. Men de som är vacumpackade ska man akta sig för. De säger att man även ska se upp med den skicka som ligger vacumpackad...
skinka ska det va, inte skicka....
jag råkade få i mig lite sånt här om dagen...huu va hemskt...
Min BM sa att varför man har olika rekommendationer i olika länder beror på vad vi tål för sorts bakterier, om det ingår i vår bakterieflora eller ej. Vi här i Sverige har känsligare magar och det kan man lätt se när man åker på semester (dålig mage mm). Så för en italienska som äter parmaskinka, mozzarella och parmesan jämt och ständigt är det inget problem för det ingår i hennes flora. När vi i Sverige blivit mer inernationella med våra matvanor har också listan med icke rekommenderade livsmedel för gravida ökat!
Tack för alla tipsen. Jag avstår från rå parmaskinka. Jag vill ju inte riskera bebisens lilla liv. Jag kan berätta att jag åt vanlig varmrökt skinka till sparrisen istället och det var gott det också, men jag kommer nog att äta parmaskinka i upphettad mat, det ska ju inte vara någon fara.