Jag har byggt ett eget klösträd. Såhär ser det ut:

Det var rätt svårt att beskriva men jag delar med mig av grunderna i alla fall
Mitt tips är att bygga från golv till tak. Jag har byggt ett eget som går från golv till tak.
Den har tre olika platåer innan man kommer till ett stort hus som ligger näst längst upp. Efter det finns ännu en liten avsats.
Denna möbel är superpoppis bland mina 8 katter
Så hur har jag gjort och vilka material har jag använt då. Jag inkluderar verktyg också. Det är jättesvårt att beskriva men jag ska försöka.
Material:
Spånskivor till bottenplatta, platåer och hus
Virke till 2 rejäla stommar
Skruvar, spikar, hammare, skruvdragare, häftpistol, lim samt vinkelbeslag
kommer tyvärr inte ihåg de riktiga namnen på beslagen)
Skumgummidyna
Tyg
Sisalfiberrep (finns ex. på Bauhaus)
Spånskiva till bygge av platåer och huset. Man får själv välja storlek och sånt ju. Huset skruvar och spikar man ihop, gärna med lim också för extra hållbarhet.
Hela ställningen står på en spånskiva. Från spånskivan har jag gjort två relativt breda stommar. Det är bara virke som jag har satt ihop. Virket är ihopskruvat i bottenplattan och i huset på toppen.
Platåerna är påsatta på stommarna INNAN huset sattes fast på toppen. Jag tog alltså spånskivor och sågade exakta hål i platåplattorna. Dessa platåplattor träddes därefter på stommarna. Limma först och sen skruva fast med dom där vinkelbeslagen jag pratade med.
Så är det dags att sätta fast huset med lim, skruvar och beslag. Efter att huset är på plats så är det bara att spika fast den sista platån på två jättekorta stommar.
Efter det limmar man stommarna, lindar sisalfiberrepet hårt, och tätt. Häftar fast stumparna så det håller.
Resultatet blir ett klätterträd från golv till tak. Två platåer på ena stommen och en platå på den andra. Alla i olika höjd såklart. Därefter kommer huset. Ovanför huset kommer en sista platå. Om ni kollar på bilden så förstår ni bättre kanske hur jag menar.