• Ammiz

Bygga klösträd

Någon här som har byggt sin egen klätterställning/klösträd till katten?

Är inte händig av mig och har ingen verkstad, men är pysselsugen. Jag tänker mig någonting runt som man kan vira en rep runt (för klösning) och fästa denna vid någon slags skiva som man kan täcka med ett gosigt tyg. Jag har hammare, borrmaskin, spik och häftpistol...

Någon som har något tips?
    Så enkelt som möjligt gärna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 13:05:26:
    Klösträd är byggt! (Med lite hjälp från ikea...). Blev kanske inte så vackert men är uppskattat hos katterna. Det gick på ca 350 kr, men då köpte jag 100kr sisalrep i onödan (och gjorde en grov felskattning, trodde att repet skulle räcka det dubbla).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-22 13:06:08:
    Det jag egentligen hade tänkt skriva men glömde är att bildbevis finns i mitt fotogalleri.

• Svar på tråden Bygga klösträd
  • Rigmor Mortis

Enklast är nog att köpa en billig lagerhylla, klä in en av pelarna med sisalrep, och klä hyllplanen med något fint tyg

• Skärgårdsfru

Jag har byggt ett eget klösträd. Såhär ser det ut:

Det var rätt svårt att beskriva men jag delar med mig av grunderna i alla fall

Mitt tips är att bygga från golv till tak. Jag har byggt ett eget som går från golv till tak.

Den har tre olika platåer innan man kommer till ett stort hus som ligger näst längst upp. Efter det finns ännu en liten avsats.

Denna möbel är superpoppis bland mina 8 katter

Så hur har jag gjort och vilka material har jag använt då. Jag inkluderar verktyg också. Det är jättesvårt att beskriva men jag ska försöka.

Material:

Spånskivor till bottenplatta, platåer och hus
    Virke till 2 rejäla stommar
    Skruvar, spikar, hammare, skruvdragare, häftpistol, lim samt vinkelbeslag
    kommer tyvärr inte ihåg de riktiga namnen på beslagen)
    Skumgummidyna
    Tyg
    Sisalfiberrep (finns ex. på Bauhaus)

Spånskiva till bygge av platåer och huset. Man får själv välja storlek och sånt ju. Huset skruvar och spikar man ihop, gärna med lim också för extra hållbarhet.

Hela ställningen står på en spånskiva. Från spånskivan har jag gjort två relativt breda stommar. Det är bara virke som jag har satt ihop. Virket är ihopskruvat i bottenplattan och i huset på toppen.

Platåerna är påsatta på stommarna INNAN huset sattes fast på toppen. Jag tog alltså spånskivor och sågade exakta hål i platåplattorna. Dessa platåplattor träddes därefter på stommarna. Limma först och sen skruva fast med dom där vinkelbeslagen jag pratade med.

Så är det dags att sätta fast huset med lim, skruvar och beslag. Efter att huset är på plats så är det bara att spika fast den sista platån på två jättekorta stommar.

Efter det limmar man stommarna, lindar sisalfiberrepet hårt, och tätt. Häftar fast stumparna så det håller.

Resultatet blir ett klätterträd från golv till tak. Två platåer på ena stommen och en platå på den andra. Alla i olika höjd såklart. Därefter kommer huset. Ovanför huset kommer en sista platå. Om ni kollar på bilden så förstår ni bättre kanske hur jag menar.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Ammiz

Tack för tips och inspiration!

Skärgårdsfru: Din klätterställning är verkligen jättesnygg. Kände dock att det var lite mer än vad jag skulle klara av... Skriver dock ut din beskrivning och sparar till nästa gång jag vill bygga klösträd
    (Sambon är mindre förtjust över att jag redan börjar prata om hur mitt nästa träd ska se ut... mitt nybyggda klösträd fick betyget "ser bättre ut än vad jag förväntat mig").

Det blev en någorlunda lättbyggd version där jag utgick från
    en ikea-lagerhylla med ett antal delar man kan pussla ihop på några sätt. På den översta hyllan slog jag bort ett par bräder och klädde in i plysch med rullade handukar på sidorna för att bli mer ombonad. Mellanhyllan fick en stor mysig kudde och kläddes in i plysch. Underhyllan och väggen upp mot andra hyllan kläddes in i heltäckningsmatta. Ena "benet" på hyllan kläddes delvis in i sisal-rep. Slutligen ca 2 dm bred ramp inklädd i heltäckningsmatta där matte tänkte sig att katterna skulle klättra till övervåningen.

Har inget usb-uttag i datorn, skulle annars ha lagt ut ett foto.

Katterna är förtjusta i heltäckningsmattan men visar för övrigt måttligt intresse...

• lindac77
    Skärgårdsfru skrev 2007-01-07 19:10:10 följande:
    Jag har byggt ett eget klösträd. Såhär ser det ut: Det var rätt svårt att beskriva men jag delar med mig av grunderna i alla fall Mitt tips är att bygga från golv till tak. Jag har byggt ett eget som går från golv till tak. 
    Wow, kan tänka mig att katterna uppskattar den klösmöbeln! Jättefin!

Själv så har jag tummen mitt i handen så det blir nog att jag köper en klösmöbel från ebay framöver. De är ju billiga där. Har ett par klösmöbler redan, men skulle vilja ha en större.
  • Rigor

Skärgårdsfrun:
    Vilket mästerbygge! Jag är verkligen imponerad! Sover katterna i huset oxå? Har oxå funderat på att bygga en egen kattmöbel, fast först ska jag bestämma mig för om jag ska ha en katt eller inte. Alla i familjen är ju inte riktigt lika förtjust i tanken som jag...

• Skärgårdsfru

Ammiz

Det lät ju uppfinningsrikt det du hade gjort åt dina kissar. Synd att dom inte så intresserade av den. Har du provat att droppa kattmynta över hela möbeln? De flesta katter brukar bli intresserade då även om det inte hjälper för alla.

Lindac77

Nej det är ju såklart lite pill att bygga en sådan. Det finns rätt bra klösmöbler på www.ellos.se också. Slitstarka och billiga.

Bältan

Ja huset är välanvänt. Det ligger i princip alltid någon där Oftast två eller tre. Dom tycker om att kura ihop sig. Och hyllplanen ovan används också flitigt. Du får övertyga familjen om att ni absolut inte kan leva utan katt

• Ammiz

Har läst på flera ställen hur mycket katter brukar tycka om att klösa på sisalrep, men inte de här inte. Däremot är de och klöser på heltäckningsmattan (bottenvåningen i hyllan) flera gånger om dagen (då mattbiten var nyköpt så lade jag den först i en hög på golvet och de gick genast fram och klöste på den som om de visste vad den skulle användas till) och inte en enda gång har de varit och klöst på vare sig soffan, sängen eller sovrumsmattan. Så jag är nöjd trots allt

• Skärgårdsfru

Ja men heltäckningsmatta är superbra det med. Det spelar ju egentligen ingen roll om det är en sådan matta eller sisalfiberrep, bara det fungerar! Jag har sett flera andra exempel på hemmabyggen där heltäckningsmattor rekommenderas så det var bra av dig att använda det tycker jag.

• lill linda 82

vi hittade ett stort avbarkat torrt,grått gammat träd på våran mark i skogen, sågade av mittendelen på det så att man fick med dä trädet grenade sig lixom. sen skruvade vi fast en 90gånger90cm stor platta under så den var stadig och satte även fast det i väggen så det blev stadigt.
    sen snurrade vi fast vanligt tjockt rep längst ner så dom även kunde ha det som klöspelare. så det var klätterträd ända upp i taket och klöspelare i ett!
    sen satte vi en hylla längtst uppe vid taken inklädd med mjukt skumgummi o tyg så de skulle kunna ligga där uppe och spejja. de älskade det!

• lindac77
    Skärgårdsfru skrev 2007-01-16 11:24:44 följande:
    AmmizDet lät ju uppfinningsrikt det du hade gjort åt dina kissar. Synd att dom inte så intresserade av den. Har du provat att droppa kattmynta över hela möbeln? De flesta katter brukar bli intresserade då även om det inte hjälper för alla. Lindac77Nej det är ju såklart lite pill att bygga en sådan. Det finns rätt bra klösmöbler på www.ellos.se också. Slitstarka och billiga. BältanJa huset är välanvänt. Det ligger i princip alltid någon där Oftast två eller tre. Dom tycker om att kura ihop sig. Och hyllplanen ovan används också flitigt. Du får övertyga familjen om att ni absolut inte kan leva utan katt
    Jag har sett att Ellos har en del, men tyvärr är ingen så stor som den jag tänkt mig! Jag skulle vilja ha en golv-till-tak-klösmöbel med många sovplatser och krypin. Finns en hel del rejäla saker till pra priser om man söker blnad de tyska auktionerna:
    http://www.ebay.se/listResults?browse=0&Query=kratzbaum&SearchWorldWide=1
  • Ammiz

Igårkväll fick jag syn på Simba liggandes på en utav de mjuka hyllorna i klösträdet. Och idag har hon legat där så många som tre gånger (Och inte en enda gång i favoritfåtöljen)

Sara har sprungit uppför rampen ett par, men bara då jag mutade henne med godis...

• Ammiz

De där tyska möblerna var verkligen stora!! Hade jag varit katt skulle jag tyckt att den vore rolig!

• Ammiz

Båda klöser fortfarande dagligen på helteckningsmattan. Och av någon anledning är det som allra roligast att leka själv med tygmöss just där. Simba har gjort kudden på andra våningen till sin, där ligger hon och sover minst ett par gånger dagligen. Sara har på egen hand sprungit uppför rampen några gånger, men verkar ha slutat nu då hon insåg att hon inte fick godis varje gång...

Och en utav de bästa sakerna är att sambon inte kan säga "vad var det jag sade" då hon hela tiden varit negativ till bygget och sagt att de ändå inte kommer att vara där. (Så mogen är jag...)

Har läst på flera ställen att man ska tänka tredimentionellt när man har innekatter, och funderat lite på det. Funderar på att sätta upp två hyllor i sovrummet så att katterna kan hoppa från fönsterbräda till hylla till hylla till ovansidan på garderoberna (massor av outnyttjad plats där ju).

Egentligen tycker jag att katter ska få bo på landet och gå ute, men eftersom jag bor i ett tätbebyggt område och verkligen vill bo med katt (De är ju underbara helt enkelt, behövs ingen motivering!!) så känner jag att det ändå är mitt ansvar att försöka ge dem tillräckligt med stimulans.

Här är jag och sambon oense. Hon tycker att det är bättre att släppa ut dem om de verkar ostimulerade än att själv försöka stimulera dem och jag vill inte släppa ut dem både för min och deras och grannarnas skull. Hon är alltså emot mina byggen och har mycket motvilligt accepterat att det står lite kartonger och en pappkasse i ett hörn som Simba älskar att kliva och krypa in och ut ur. (För att inte tala om hur roligt det är att bara kliva runt på pappkassen, kan det vara prasslet hon gillar?). Visst, det ser väl slarvigt ut, men jag eftersom katten tycker så mycket om lådor så tycker jag inte att det gör något.
    Några bra argument jag använda för att få henne mer välvilligt inställd?

Svar på tråden Bygga klösträd