• zingoalla

Diskmaskin

Vi har länge funderat på diskmaskin,men inte riktigt kommit till skott.Köket är så dumt så iså fall akn vi bara ha den smala modellen på 45 cm.Vi är 4 st i familjen,är det meningsfullt tror ni.Och hur mycket drar det egenligen jämfört med att diska för hand.
    Vad ska man tänka på,har ingen erfarenhet av diskmaskiner.
    Det verkar ju vara en hel vetenskap,med energiklasser och ljudnivå m.m
    Har ni några tips att ge?Särskillda märken eller så?

• Svar på tråden Diskmaskin
  • Jontes mamma

Jag skulle satsa på en whirlpool. Vi har fått en elektrohelios av hyresvärden. Skitdålig. Tar inte bort matresterna från besticken.

• 201201232

Energiklass A ska ni bara köpa, det är dumt att inte göra det. Vi har torkeffekt B på vår och jag tycker faktiskt att det räcker till, öppnar man luckan efter att den är klar och släpper ut ångan så är det helt ok att ta ut disken efter en kvart eller så. Diskeffekt är bra att titta på och ljudnivå, men det viktigaste är nog att tänka igenom ifall ni behöver snabbprogram. Vår diskmaskin har ett sådant som tar 37 minuter, ett vanligt som tar 78 minuter och ett ecoprogram som tar hur lång tid som helst. Vi kör oftast det vanliga programmet som diskar bättre och torkar disken lite, men det är skönt att snabbprogrammet finns ifall man inte kan vänta hur länge som helst, eller vill ha disken klar innan det är för sent på kvällen. En annan bra funktion är fördröjd start, perfekt att packa maskinen på kvällen och ställa in den på att starta x antal timmar senare. Sedan går den igång på morgonen utan att vi behöver tänka på att starta den (sånt glömmer man ofta bort). Vi har en Electrolux och är hur nöjda som helst, dock en bänkmodell, men jag gissar att golvmaskinerna är ännu bättre.

• zingoalla

ok.lindnils då vet jag ett märke jag kan välja bort då kanske.
    snuttepuffan,tack för tipsen.Ett snabbprogram är nog inte dumt..och fördröjd start..
    som sagt väldigt mycket att tänka på.

• gambia90

Satsa på trippel A samt ett bra märke med god garanti och lätt att få fixad.

• Dundermamman

Vi har en Cylinda DM42, en helt suverän maskin! AAA-klassad med jättebra torkprogram, disken är heltorr när man öppnar luckan!
    Ljudnivån är verkligen låg också och det bästa av allt är att den drar endast 11 liter vatten per disk! Så lite går det knappast åt om man diskar för hand efter 12 personer!
    Vi fick också 40 månaders försäkring på köpet då vi köpte den på El-Kedjan!

• zingoalla

dundermamman,ja den låter ju uper ju...bra att höra lite om era erfarenheter av olika märken

• Freiya

dundermamman: vad bra den låter, kommer du ihåg vad den kostade?
    måste oxå snart köpa ny maskin.. våran smutsar ner glasen, haha.

• Freiya

dundermamman: vad bra den låter, kommer du ihåg vad den kostade?
    måste oxå snart köpa ny maskin.. våran smutsar ner glasen, haha.

• Dundermamman

Ja, vi har precis renoverat hela köket och köpte nytt alltihop, kollade nu och den kostade 7490:-, men då utan front, vi har en trälucka (samma som köksinredningen). Det finns frontlucka att köpa till i rostfritt vet jag men kolla mer på www.cylinda.se

• Miss Lau

Välj en maskin som har trippel A samt max 48-50 becibell. Det är även bra om man kan höja och sänka den övre korgen och att man kan fälla tallriksgrejerna så att underkorgen blir platt. På vår maskin ser man hur många minuter det är kvar, visserligen inte nödvändigt på något sätt men jag tycker det är bra.

Vi har en Whirlpool som vi är väldigt nöjda med.

• forever love

miele..kan jag verkligen rekommendera...ett extra plus är ju att de även ger 10 årsgaranti..fast ett minus är att de är dyrare...men det får man igen i längden=)

• Marline

Men dundermamman vet du om det finns någon av deras diskmaskiner i 45 bredd? Jag såg bara 59.7. Vi behöver nämligen också en diskmaskin med 45 bredd.

• Dundermamman

Marline-> Tyvärr vet jag inte det,men ring en återförsäljare och fråga vilka tillverkare som gör maskiner som är 45 cm, så vet ni vad ni har att välja mellan!
    Jag kollade på Cylindas hemsida och upptäckte precis som du att de bara har i fullbredd! Synd, för min DM42 är verkligen kanon!

• Dundermamman

Såg nu på electrolux hemsida en smaldiskmaskin som en släkting till oss har! Hoppas länken fungerar www.electrolux.se/node39.asp
    Dock har den lite högre vattenförbrukning än den jag har men annars är den AAA-klassad med låg ljudnivå!

• Kicksen79

Jag tror att det räcker med en 45cm om man kör grytor och stora grejjer för hand. Vi har en fullstor och kör den varannan dag!
    Diskar ur grytor på en gång och eventuellt skålar, går tokfort, diskar typ 10 min på en dag!

• flixflax

Jag jobbar i vitvarubutik. Bosch och Elektrolux har 45 diskar. Vi har en E-lux här på jobbet den funkar bra.

Tror det är bosch vi har hemma, oxå bra.

Whirlpool är väl kanske inte att rekomendera....vet inte heller om de har 45 breda.

Svar på tråden Diskmaskin