• vindvilja

Hjälp! Är det någon här som vet vad farina är?

Vi ska göra tjekiskt knödel och i det receptet vi har står det att man ska använda sig av farina. Det verkar ju vara någon sorts mjöl, men vi har inte kunnat klura ut exakt vad det är. Är det någon som vet vad det är? Går det lika bra med mjöl?

Vindvilja

• Svar på tråden Hjälp! Är det någon här som vet vad farina är?
  • Nyfiken gul

Lägg ut receptet så kanske vi kan hjälpas åt att klura!!

• beckisen

ingen anning, vet bara vad farin är....

• Ishtar

Är det inte vanligt vetemjöl då?
    Tror att det heter farina på något språk!

• Värmländska

Om det är på svenska så är farin ett brunt socker som är ganska vanligt att man använder i matlagningen framför allt i asiatiska mat. Finns bland socker och mjöl i affären. Om det är ett annat språk kan det vara många olika saker! Lycka till

• Nimue

Farina är det samma som vanligt mjöl på italienska.

• vindvilja

Nä, jag tror inte att det är vanligt vetemjöl, för i receptet står det så här:

HOUSKOVE KNEDLIKY (Bun-dumplings)
    * 1 lb farina (or flour)
    * 2 cups lukewarm water
    * 1 scant cup of milk
    * 2-3 eggs
    * 1 tablespoon salt
    * 5 large (old) buns, horns or white bread
    First, cut (old) buns, horns or white bread into small croutons. If fresh,toast or frie so they are crisp. Select the best farina or flour you can get. Mix water, milk, eggs, and salt, keep adding farina until dough is smooth and makes bubbles and doesn't stick to the bowl. Mix in croutons. Divide into 4 parts, form uplong ball dumplings. Let set for about 30 minutes. Place into salty boiling water, cook for about 25 minutes. Cut with string.

Jag vet att Farina är mjöl på italienska, men det här verkar vara någon speciell sorts mjöl, typ durummjöl.

Det enda jag hittat är det här och det gör mig inte så mycket klokare:

"Flour or meal (of grain or starchy roots.) Also sold as Cream of Wheat, farina is made from the endosperm of the grain, which is milled to a fine granular consistency and then sifted. "

Cream of Wheat verkar ju vara någon sorts vällinig.

Vindvilja

• JsN

Låter som extra fint vetemjöl

• sagogryn

Farina - Germade (Case) 92-201

Detailed Description
    Farina or Germade: Flour or meal (of grain or starchy roots.) Also sold as *Cream of Wheat, farina is made from the endosperm of the grain, which is milled to a fine granular consistency and then sifted. Farina is most often served as a breakfast cereal, but can also be cooked like polenta. It's name comes from the Latin word for meal or flour, which in turn traces to far, the Latin name for spelt, a type of wheat. Farina was the first genuine flour before milling stones.

• sagogryn

Oj, vad konstigt mitt inlägg blev. Sorrý!!

• sagogryn

Farina betyder mjöl på italienska.

Svar på tråden Hjälp! Är det någon här som vet vad farina är?