Disktrasan luktar apa
Har ngn tips om hur man får disktrasan att inte stinka efter ett par dar??
Har ngn tips om hur man får disktrasan att inte stinka efter ett par dar??
Ja, vattnet i diskmaskinen brukar vara mellan 55 och 65 grader så det dödar långtifrån alla mikrober. Jag tycker också att det känns fräschare att inte diska trasan med det jag ska äta på sen, utan kör då hellre en tvättmaskin och kör den med andra skurdon.
Skölj ur den efter andvändning med varmt vatten och diskmedel, avsluta alltid med iskallt vatten! Det kalla vattnet gör att lukt inte uppstår!
Släng den och byt!!!
Köp hem ett lager bra trasor. Byt varje dag, släng in i tvättmaskinen 95 grader tillsammans med andra kökshanddukar, badlakan, sängkläder eller vad som helst...
Själv använder jag flera stycken varje dag och tvättar de ofta...
Jag låter den ligga och gotta sig i hett vatten och klorin, och sen sköljer jag den i kallt vatten.
Funkar ett par gånger sen är det dags för en ny.
koka den ![]()
Vi köper 4-pack på ICA för 9.90. Det är då inte ens lönt att stå och tvätta/diska.
Jag brukar koka upp vatten i vattenkokaren och hälla på den när den ligger i diskhon. Känns fräschare än att avvara en kastrull och så enkelt att det blir gjort ibland. Sedan använder vi hushållspapper till riktigt äckliga saker och ser till att vrida ur trasan ordentligt så att den torkar.
Det kan vara bra att ha en bra förvaringslösning för disktrasan också så att den inte bara ligger i en hög. Jag har en klädnypa i en sugpropp på väggen där jag fäster den urvridna disktrasan, då håller den sig fräsch länge.
Kan man köra wettex dukarna i tvättmaskin? Har jag aldrig vetat!
som någon redan skrivit, skölj den i ISKALLT vatten en stund! så slipper den börja lukta! skölj ur den i varmt vatten med diskmedel först!
samma sak med skurmoppen!
Oj, det var många svar
Det verkar inte finnas ngt mirakeltips.. Tänkte om det tex kunde vara så att man kunde förvara den tillsammans med ngt annat så slapp man lukt redan efter ett par dar.
Och till ChokladRosen kan jag meddela att det inte är så "fantasktiskt svårt" att slänga, var bara intresserad om det fanns ngt att göra mot lukten..
Tack för alla tips om tvätt å tork å så.. E nog tyvärr lite latis för jag tippar på att det får vara som det är.. Slänga å köpa nya
Det där med kallvatten ska jag testa däremot.. Brukar alltid skölja noga å hänga upp, men i varmt vatten.
Tack alla å ha det gött.
Men om den luktar redan efter ett par dar kan du inte låta den torka ordentligt varje dag. Efter man använt skall man ju skölja ur, vrida ur och hänga upp.
Byt oftare! Tvätta i minst 60 grader i maskin.