• marmelade

Jag har fått mal i garderoben!!!! WHÄÄÄÄÄ!

Ja, såg strax innan vi flyttade från förra lägenheten att det hade kommit mal på kläderna. Små randiga larver med delad svans. Huvva!!!! Trodde vi sluppit dem men började hitta dem först bland smutstvätten och ikväll fann jag en i min strumplåda. Jag skojar inte, jag började gråta för jag tycker de är så äckliga... Jag ryser i hela kroppen. Vad ska jag göra åt de små liven? Har en son på 5 mån så jag måste ha ett medel som inte han kan få i sig. USCH OCH HJÄLP!

• Svar på tråden Jag har fått mal i garderoben!!!! WHÄÄÄÄÄ!
  • Lila

Va hemskt! Stackars dig!
    Jag får panik av silverfiska och mal är ju ännu värre!

Har tyvärr inga tips men tänkte jag kunde putta tråden lite så någon som vet ser den.

Du kan kanske kolla på anticimex hemsida, dom kanske har några tips?

• 201201232

Det är pälsängrar, vi har haft sådana och har dem väl egentligen fortfarande för de finns i huset, men inte bland våra kläder längre. Det enda sättet att bli av med dem är att ta ut alla kläder, tvätta allt eller frysa det i minst en vecka och sedan dammsuga ur klädutrymmena ordentligt och spraya med t.ex. RADAR. Gör om det igen efter några veckor och hela tiden måste man städa ordentligt och vara noga med dammsugningen vid golvlister och andra mörka krypin. Om du ser en liten skalbagge måste du döda den direkt, den brukar vara bruna eller svarta och se ut lite som nyckelpigor i formen. Vi är som sagt pälsängerfria vid kläderna nu, men hittar fortfarande under spisen och på andra ställen. De sprider sig i gamla hus och är näst intill omöjliga att utrota helt.

Tänk på att aldrig någonsin hänga in smutsiga och eller använda kläder i garderoben, de älskar sådana. Man kan försöka förvara naturmaterial (bomull, ull m.m.) så att de inte är lika lättåtkomliga, pälsängrar klarar sig inte på polyester... Även om jag har sett en larv försöka tugga på ett gossedjur.... Lämna aldrig saker på golvet.

• 201201232

Glömde bort att det är bäst att skaka av all textil innan man tvättar det, då över ett vitt lakan så man ser otrevligheterna som trillar ned...

• Kajsan

Vi har dem, det är ett hundra år gammalt hus.
    De finns där och man blir inte av med dem.
    Alla gamla barnkläder och sånt vi vill spara har fått åka hem till mamma och pappa

• marmelade

Usch, ja det var ju goda nyheter... Tack snälla för era svar!!!! Lillkillens gosedjur ligger ju på golvet och han brukar ligga där på en filt eller ett fårskinn... Han börjar ju närma sig krypåldern så han är ju mycket på golvet. Svårt om vi inte kan ha honom där...Ska vi ringa anticimex? Inte så mysigt att spruta med radar om han ska kunna vistas här. Kanske man ska flytta istället? Kryper på mig hela tiden känns det som... *ryser.

• Kajsan

marmelade

Om Anticimex sprutar lägenheten så måste de spruta ALLA lägenheter och övriga utrymmen , annars finns de kvar.

• marmelade

Kajsan: Aj då... Blir väl bara till att tvätta kläder då. Får väl tvätta allt och lägga i säckar och sedan försöka rengöra överallt... Och jag som börjar jobba denna veckan. Har liksom fullt upp ändå. Det kom ju lägligt det här. Fasen. Hittade några bland mina teckningar också. Betyder det att de även knaprar papper? Ska försöka slänga så mycket som möjligt. Bra om golven är rätt fria från saker så man lätta kan bona av dem lite oftare. För lillkillens skull. Får väl köpa förlutningsbara kassar med att lägga smutstvätten i så de inte kommer åt det så de svälter ihjäl de jäv*arna.

• marmelade

Får väl börja med att investera i en tvättmaskin. Går de på även rena kläder?

• kasa

kolla hem försäkringen !! jag tror att den täcker detta problem.
    mao så kommer typ anticimex hem o fixar till det. kram karin

Svar på tråden Jag har fått mal i garderoben!!!! WHÄÄÄÄÄ!