• h76

Kostnad för badrumsrenovering????

Ja, som rubriken antyder: Hur mycket kostar det, egentligen, att renovera ett badrum??? I heminredningstidningarna gör ju folk det för 200 000:-, men i verkliga livet, med en halvtunn plånbok?

Vi misstänker vattenskada i vårt 5 kvm stora badrum. Förhoppningsvis går det på hemförsäkringen eller bostadsrättsföreningens försäkring, men om inte - hur mycket pengar kan det handla om? Det är 16 kvm kakel och drygt 5 kvm plastmatta. Tacksam för svar från alla som har en aning eller gissning!

• Svar på tråden Kostnad för badrumsrenovering????
  • abnocto

Vi ska totalrenovera ca 6 kvm badrum och vi räknar med 150.000 och då ingår nya möbler. Då gör hantverkare jobbet.

• Karisma

Vår toa är på 4kvm. Vi ska ha matta både på golv och vägg.

Rörmockaren max 10 000:- (det sa han själv) Bila upp ny avloppsbrunn och lägga om rör, samt sätta tillbaka toastol och tvättfat och duschblandare och sånt. Vi kommer riva toan själv.

Mattläggare 19 000:- (offert) nya gipssskivor, flytspackel på golvet samt ngt annat spackel. (för rätt lutning till duschen) Så allt material han behöver samt mattan på vägg och golv.

Inredning: ca 12 000:-Toalettstol, tvättställsmöbel + spegel och skåp ovanför toan, duschblandare, handduksräls, duschräls m draperi.

Vi kommer bara riva ut själv allt annat hantverkare.

Summa: 41 000:- Känns bra. Tapeterna vi valt i toan finns i mitt bildgalleri. Renovering om ca 2veckor.

Kram K.

• camilla9

vi har renoverat vårat badrum för ca 4 månader sen och det är på ca 13 kvm och det gick på ca 150,000

• abnocto

Tänk på att det är skillnad på toalett coh badrum. En toalett är mycket billigare att göra iordning. ETt badrum kräver mer jobb.

• Redbit

Vi håller på att bygga ut vårt badrum, genom att ta bort skorstensmuren har vi lyckats dryga ut det från 3.5 kvm till ca 6. Inte dumt!
    I och med det har vi fått extrakostnader, alla rör och avlopp måste ju t ex dras helt nytt. Dessutom har vi satsat på något exklusivare blandare och sådant - vi tog det vi verkligen ville ha istället för de billigare alternativen. Har dock gått runt till massa leverantörer och fått ner priserna rejält.

Möbler har vi kvar en del sedan tidigare som jag själv snickrat, och ska låta göra ett tvättställsunderrede samt en spegelhylla hos en lokal snickare (blir betydligt billigare än att köpa färdigt!!!).

Helkaklat, klinker, golvvärme, duschhörna i klarglas, nytt fönster... det drar iväg. Fast min sambo och hans far gör allt utom rörmokeri- och elarbetet själva räknar vi med ca 80000.

Ett tips vad gäller blandare och kranar är Rinkaby rör på nätet, www.rinkabyror.se. De har inte allt, men har klart konkurrenskraftiga priser! Vi lyckades dock få ner våra saker ännu mer genom att efterfråga specifika priser som var lägre än deras...

• Karisma

Jag menade badrum. Tänkte bara om det var mig du syftade på.

Kram K.

• abnocto

Nu såg jag att du nämnde golvbrunn och då är det direkt ett badrum. Det blev billigt för er.
    Vet du om det är speciella regler för underarbeten då man bara sätter matta på golv och vägg? Eller är det bara att sätta dit, tätt givetvis?

• Karisma

Det här står på offerten.

Underarbete
    Golvmatta 4 kvm
    väggmatta 18kvm
    snabbbetong
    våtrumsspackel
    primer
    K-70 flytspackel
    rep gips
    gipsskruv

Vet att det blir mindre arbete m matta för att det inte böhöver vara lika noga m underarbete som då man har kakel och klinker. Lejer bort allt för att vara säker på att det blir bra gjort. Sen vet jag de på jobbet som gjort själv, allt utom att sätta fast mattan på vägg och golv. Det är jätteviktigt att få det tätt vid golvbrunnen. Där görs de flesta felen då man lägger mattan själv.

Kram K.

• Comedia

Någon som anlitat hantverkare och har lite prisuppgifter? Vi tänkte göra "lite extra" i samband med stamrenovering, känns som en helt ny värld som man inte har någon koll på alls...

• Lill Ja

Tips: Skaffa en privat hantverkare! Det gjorde jag. Vi är alltså sambor och bor i hus. Skulle gissa att ett badrum som kostar 100.000 att renovera så är 60.000 hantverkarkostnader.

Jodå, jag är rätt nöjd med min. Nu är han ju inte så gammal än, 30. Men dom säger att dom håller ganska länge, typ till 65 iaf.

Lycka till!

Svar på tråden Kostnad för badrumsrenovering????