• Amber1975

Magsjuk hund

Har en magsjuk hund som jag är orolig för. Han slutade äta igår och har spytt och bajsat hela natten. Veterinären sa att jag skulle svälta honom idag och sedan se hur det blir, men jag är så orolig för han har haft jättemycket magproblem förrut som han fått ligga inne för. Han vill bara vara nära mig och jag märker att han inte alls mår bra.

• Svar på tråden Magsjuk hund
  • Zocute

Först o främst, är du orolig så tycker jag att du ska åka in till veterinären så de får kolla hans tillstånd, kanske ta lite prover osv.

Har själv en hund med kroniska tjocktarminflammation.
    Numera har jag lärt mig hur hennes sjukdom funkar så hon får inte problem så ofta, kanske 2-3 ggr/år senaste 2 åren.

Jag gör då så här:

- Oftast börjar hon spy/skita på natten, så då får jag gå ut typ 5 ggr med henne mitt i natten.
    - Hela nästa dag så svälter jag henne, vatten står dock alltid framme.
    - Endast KORTA(!) kisspromenader, absolut inga långa och gå sakta, det gör svinont för dem.
    - Dricker hon inget så ger jag henne vatten med en spruta i mungipan då o då, samt kollar tandköttets färg under hela dagen, samt vätskenivån i kroppen genom att dra i hennes nackskinn (vet du hur man kollar det?)
    - Mot kvällen dag 1 så borde hon sluta bajsa, men det har hänt att hon varit riktigt dålig o att de sprutar blod när hon bajsar.
    - Dag 2: 1 msk kokat ris med fiskbullar i BULJONG (billigare än torsk)
    - Behåller hon det utan att bli dålig igen:
    3 timmar senare: 1½ msk. 4 h efter det: 2 msk, osv första dagen.
    Lägg av om hon börjar skita eller spy igen.

Dag 3: Har allt gått bra:
    4 msk på morgonen, 4 msk vid lunch och är hon piggare vid middagstid: 5-7 msk.

Dag 4: 6 msk fisk/ris + 1-2 malda kulor av hennes torrfoder.
    Upprepa vid lunch o middag.

Dag 5: 6 msk fisk/ris + 4-5 malda kulor x tre måltider under dagen.

Dag 6: Halv portion uppblötta kulor med 6 msk fisk/ris. (morgon + kväll)

Sedan borde han vara pigg o fräsch.
    Viktigt är att han inte äter godis eller rester eller smörgåsbitar eller något annat än sin mat i minst 3-4 veckor efter att han blivit bra! Magen är fortfarande sårig o känslig.

LYCKA TILL!
    Glöm ej att kolla vätskan i hundens kropp, tandköttets färg samt hundens allmäntillstånd under 1:a veckan.
    Kan vara så att man får tvinga i hunden maten den första dagen efter svält dagen...

• bustjejen

Hejsan
    Jag vet inte så mycket om hundar, och jag vet inte var du bor. Men jag pratade med en kompis häromdagen, hon sa att det går vinterkräksjuka för hundar i skåne. Om du bor där, så kanske det är kräksjuka, och då ska du nog inte gå till veterinären pga smittorisk.

• Zocute

Veterinären brukar ha speciella ingångar och avdelningar skilda från vanliga huset...om man går till ett djursjukhus.
    Klart man måste åka om djuret är jättedåligt! Tveka aldrig på det...

• Vilja00

får hunden behålla vatten? Om inte, åk in akut. Hundar torkar ut mycket fortare än människor o får snabbare följdverkningar av uttorkning.
    Annars fick du en fin beskrivning på skonkost i tidigare inlägg.

• Amber1975

Tack snälla Zocute för ditt utförliga svar. Var köper man de vattesprutorna, på vanligt apotek? Hur mycket vatten ska man ge? För han vill absolut inte dricka. Tycker inte att han känns uttorkad när jag tar honom i nackskinnet, men jag är inte helt hundra på hur det ska kännas.

Vi tog just en kort promenad och då bajsade han inget iaf, så det verkar som om han tömt magen nu. Han var glad ute, men det har han varit förr oxå när han blivit som sämst. Hans mage låter och kurrar sig nu när han vilar.

Tack igen för svaren, det betyder jättemycket för en orolig matte.

• Zocute

Ja, Kia brukar oxå bli busig men tyvärr ska magen vara så stilla som möjligt så man får inte busa tillbaks. Ge han en kelstund istället. Kias mage kan oxå hålla på o knäppa, kurra och klucka.
    Och så kan hon ligga o fiiiisa...*blä*

Doseringssprutorna kan du köpa eller FÅ på apoteket.
    Försök få i han (stor hund)minst 2-3 sprutor varje timme under svältdagen.
    Dag 1 efter svält, dricker han kanske själv? Annars får man snällt fortsätta.

• Zocute

VIKTIGT är oxå att köper du fiskbullar så ska det vara "fiskbullar i buljong " inte i räk- eller hummersås eller något annat konstigt.

• Amber1975

Har fixat det nu och det känns jättebra att veta att han får i sig vatten. Det var jag mest orolig över, så tusen tack!!!!

Var tvungen att gå in och kolla lite om dig eftersom jag tyckte du var så gullig som tog dig tid att tipsa mig. Blev så glad när jag såg att Kia var en collie. Hade oxå en collie innan, nu har jag en sheltie. Vet du vad han heter? Elvis, hihi. Sån slump.

• malinorebro

prova att ge hunden någon dl mild välling ger jag min vovve när han är dålig funkar för honom iallafall men bara lite åt gången

• Zocute

Många vallhundar på den häs sidan =)
    BC, collie, sheltie....*flin*

Coolt att han heter Elvis...

Svar på tråden Magsjuk hund