Först o främst, är du orolig så tycker jag att du ska åka in till veterinären så de får kolla hans tillstånd, kanske ta lite prover osv.
Har själv en hund med kroniska tjocktarminflammation.
Numera har jag lärt mig hur hennes sjukdom funkar så hon får inte problem så ofta, kanske 2-3 ggr/år senaste 2 åren.
Jag gör då så här:
- Oftast börjar hon spy/skita på natten, så då får jag gå ut typ 5 ggr med henne mitt i natten.
- Hela nästa dag så svälter jag henne, vatten står dock alltid framme.
- Endast KORTA(!) kisspromenader, absolut inga långa och gå sakta, det gör svinont för dem.
- Dricker hon inget så ger jag henne vatten med en spruta i mungipan då o då, samt kollar tandköttets färg under hela dagen, samt vätskenivån i kroppen genom att dra i hennes nackskinn (vet du hur man kollar det?)
- Mot kvällen dag 1 så borde hon sluta bajsa, men det har hänt att hon varit riktigt dålig o att de sprutar blod när hon bajsar.
- Dag 2: 1 msk kokat ris med fiskbullar i BULJONG (billigare än torsk)
- Behåller hon det utan att bli dålig igen:
3 timmar senare: 1½ msk. 4 h efter det: 2 msk, osv första dagen.
Lägg av om hon börjar skita eller spy igen.
Dag 3: Har allt gått bra:
4 msk på morgonen, 4 msk vid lunch och är hon piggare vid middagstid: 5-7 msk.
Dag 4: 6 msk fisk/ris + 1-2 malda kulor av hennes torrfoder.
Upprepa vid lunch o middag.
Dag 5: 6 msk fisk/ris + 4-5 malda kulor x tre måltider under dagen.
Dag 6: Halv portion uppblötta kulor med 6 msk fisk/ris. (morgon + kväll)
Sedan borde han vara pigg o fräsch.
Viktigt är att han inte äter godis eller rester eller smörgåsbitar eller något annat än sin mat i minst 3-4 veckor efter att han blivit bra! Magen är fortfarande sårig o känslig.
LYCKA TILL!
Glöm ej att kolla vätskan i hundens kropp, tandköttets färg samt hundens allmäntillstånd under 1:a veckan.
Kan vara så att man får tvinga i hunden maten den första dagen efter svält dagen...