• Amber1975

Magsjuk hund

Har en magsjuk hund som jag är orolig för. Han slutade äta igår och har spytt och bajsat hela natten. Veterinären sa att jag skulle svälta honom idag och sedan se hur det blir, men jag är så orolig för han har haft jättemycket magproblem förrut som han fått ligga inne för. Han vill bara vara nära mig och jag märker att han inte alls mår bra.

• Svar på tråden Magsjuk hund
  • Alexandra82

Min hund har också en väldigt känslig tarm, och drabbas då och då av diarré, första gången var jag jätteorolig, men jag gör ganska exakt som ZoCute har förklarat, fast ris och kokad köttfärs eller fisk istället.
    men sen rekommenderade veterinären jag pratade med en pasta i tub man ge som heter diarzanyl, det finns på de flesta kliniker.
    den ställer iordning på magen jättebra och återställer vätskebalansen.
    Jag försöker se till att ha en sån i medicinskåpet eftersom jag vet att detta probblem kommer titt som tätt.
    Sen ger jag min hund en tredjedel Science hill w/d i maten jämt för att magen ska hålla sig i trim.
    Nu kanske inte din hund har dessa problemen konstant, men jag kan tipsa om det i alla fall =)
    Hoppas vovven är bättre!

• Amber1975

Tack Alexandra!

Imorse fick han då lite ris och fiskbullar, men såfort vi gick ut efter maten så började hans diaree igen. Så jag bör alltså svälta honom igen nu? Eller kan jag ge honom den pastan?

Har så himla svårt att få i honom vätska så jag var så glad att han ville äta iaf. Han blir helt tokig när jag tar fram den vattensprutan, så jag hade verkligen hoppats att han skulle komma igång lite med käkandet idag.

• Zocute

Det kan inte vara fiskbullarna nu som gav han diarrén.
    Så fort går det inte igenom...

Ge en liten portion fisk/ris vid lunch med mycket spad/vatten i...Tänk på att det ska vara rumstempererat. Kallt eller varmt blir en chock för magen.

• Zocute

Låt han också ligga still minst en halvtimme efter måltid så tarmen i lugn o ro får ta hand om maten...

• Amber1975

Har följt alla råden du ger och han äter med god aptit. Är glad, men förstås något tröttare än vanligt. Tyvärr fortsätter diareen. Dock har han inte spytt iaf. Vad tycker du? Ska jag ge honom mat en gång till idag eller?

• Alexandra82

Jag brukar ge pastan första dygnet när jag svälter, men det går säkert bra att ge den nu med.
    Ring till en veterinär för säkerhetskull, men den hjälper verkligen jättebra.

• Zocute

TS förlåt att jag inte svarar förrän nu, hade inte tillgång till dator igår eftermiddag.

Hur har det gått?
    Mycket vatten i maten?
    Är det "bara" diarré nu, inga spyor så kan du fortsätta men inga torrfoderkulor än.

Ring även en veterinär och hör vad de tycker du ska göra.

Kolla avföringen, är det bara lite stänk som kommer ut eller är det mycket? Vattnigt? Krämigt??

Mmmm.....trevligt att prata om detta vid frukostbordet....*grimarserar*

• Amber1975

Säg inte förlåt Zocute, jag är ju såååååååååååå tacksam för dina svar! Du är ett jättestöd. Tusen tack!

Han har inte spytt nånting nu och det är skönt. Har fortsatt att ge honom mat enligt ditt schema och mycket vatten. Igår kväll började han oxå dricka av sig själv. Idag var det först fast avföring, men sedan började diareen igen. En stor gul hög. *uuuuuurk*

• Zocute

Hmmmm.....Jag skulle nog fortsätta med fiskbullar och ris. Öka på lite nu, för nu lär han vara hungrig.

På lunchmåltiden eller ikväll skulle jag mala två torrfoderkulor och blöta upp och blanda med fisken o riset. Med mycket vatten i.
    Och kolla vad som händer med avföringen. Nästa måltid 2 kulor där med osv.

Jag skulle också ringa veterinären idag eftersom det ändå hållt på så många dagar och bara rådfråga.

Dock tror jag (av mina erfarenheter) att det kommer vara fastare efter helgen. Och det går ju åt rätt håll eftersom han dricker o är pigg osv.

=)

• Amber1975

Nej nu har jag bokat tid hos veterinären. Han var lite bättre under helgen, men nu kommer det blod när han bajsar.

• Zocute

Ok TS, skulle jag också gjort.

Min hund brukar inte vara dålig så länge.

Hör av dig med vad dom säger, om du vill!

Lycka till...

• Gos Mys

usch stackars vovve

Det är inge kul när dom åker på magsjukeinfluensa, vi har 4 stycken som oftast avlöser varandra så att kaoset varar extra länge..

• Amber1975

Tack ska ni ha. Återkommer imrg när jag vet mer.

Oj Gos Mys, jag kan tänka mig att det blir tufft med fyra stycken.

• Amber1975

Fick antibiotika utskrivet som han ska äta i två veckor. Hoppas verkligen han blir bättre snart. Det bara rinner ur rumpan på honom, stackarn. Tack vare tips här så har han hållit sitt allmäntillstånd bra så han slapp dropp och så. Det var skönt. Nu ska han ha i/d-foder eller ris och fisk varannan timme. Hoppas det funkar.

Svar på tråden Magsjuk hund