Anonym (styvmor) skrev 2007-01-08 11:19:25 följande:
Hej,Känner igen mig i allt du beskriver! Vi har en son gemensamt på 2 två och en sd i tonåren som bor hos oss på heltid.Trodde att tiden skulle göra oss mer sammansvetsade och att det skulle gå att bearbeta när jag flyttade in till dem...dock är det tvärtom. En familj i kaos...fruktansvärt bortskämd, styrande och svartsjuk sd..en sambo som blundar..och jag som TRÖTTNAT. Ständiga konflikter (våldsamma som startats av sd svartsjuka och slutar med att jag och sambon grälar, han blir dessutom fysiskt våldsam mot mig.) har gjort mig apatisk och jag vill bara
bort.Vi har provat familjerådgivning (mitt krav, men han vägrade fortsätta då han ansåg att familjerådgivaren tog MITT parti??!)..familjerådgivaren insåg också tidigt att sd var en bidragande orsak till konflikterna och bad henne komma med..men hon vägrade. Jag går hos kurator sedan två år tillbaka, men hon råder mig numera att flytta därifrån eller söka hjälp hos kvinnojour (även mental misshandel är misshandel säger hon).Jag avskyr mig själv, ekonomin är katastrof (jag har tagit hela FL och jobbar 75 % nu för sonens skull, sambon kan inte säger han).Nåväl, det har hänt så mkt att jag bara känner avsky. Vill därifrån...men vet också att sambon kommer bråka om vårdnaden (enbart för att jäklas med mig)..OCH MIN STORA SKRÄCK ÄR ATT SONEN SKA BO MEST HOS SIN FAR, för han har verken tid eller ork har han själv sagt. Vi har gemensam vårdnad.Missförstå mig inte, jag vill att sonen ska vara med sin far (typ helgerna) och de älskar varandra, men så illa som sambon behandlar mig inför barnen...ingen bra uppväxt. Sonen mår inte bra och börjar alltid gråta och klamra sig fast hos mig om vi bråkar..(jag har gjort honom mammig med flit säger sambon dessutom).Min sambo är en fruktansvärt bitter och egoistisk person, har ingen respekt för kvinnor överhuvudtaget. Att flera ggr i veckan bli kallad idiot och jävla as..har sänkt mig. Mot barnen skärper han sig.Jag tänker kontakta Familjerätten så fort jag fått egen bostad (är inneboende hos min sambo nu), men har försökt få lgh i ett år nu utan resultat tyvärr. Har fast jobb.Precis som TS så är man så sårbar..man har offrat sin karriär och tagit 95 % av barnets skötsel och omsorg...men bara för det står gemensam vårdnad så kan man skrämmas kvar i en relation som är skadligt för både barn och vuxna. Ska det vara så?Vad har man för chans och rättigheter?
Usch, vad jobbigt för dig.
Men tog familjerådgivning ditt parti så är det ju tydligt att det inte är du som gjort fel, men han tålde väl inte att höra sanningen och inse det! Kan du inte försöka få bostad lite längre ifrån ditt arbete då så att du kommer iväg från honom? Eller t o m söka ett annat jobb på en annan plats? Och det är lite som du säger jag är livrädd att han ska få vårdnaden om dottern, därför stannar jag kvar...en liten stund till, och en stund till tills det inte längre går.
Han är duktig på juridik så han skulle säkert kunna snärja familjerätten om det skulle gå så långt....ändå är det jag som tagit ansvar för dottern till 95%, han har lagat mat till henne 6 ggr under hela hennes liv....
Suck, jag hoppas det löser sig för dig, vilket jag tror det gör
I min relation så är det inte bara han som är den dumma, jag beter mig väldigt illa verbalt och har gjort det tidigare i förhållandet också....han säger att nu är det han som ska ge igen för hur jag var tidigare, att jag var så jävlig mot honom så det är dags att bli likadan.
Och det gör ju inte något bättre. Men han har ju en liten poäng med att ge igen på det här sättet.
Kram