Ge inte upp! Det är inte meningen att du bara ska testa, du måste ha regler och gränser som en del av vardagen och inte bara testa.
Vissa barn testar gång på gång. Det räcker inte med att visa att det är fel att göra på ett sätt, barnet provar igen och igen. Endel barn är mer krävande och mer envisa, det som gäller är att vara konsekvent, att vara envisare än barnet och inte ge med sig. Att inte ge upp. Jag har själv ett barn som är otroligt envis och krävande, fast det har blivit mycket bättre än för några år sedan. Jag sökte hjälp, för utbrotten gick ut över hela familjen och enda gången vi hade lugnt var när han sov. Han kallade mig fruktansvärda saker och skrek om allt, var inte snäll mot någon här hemma. Han var aldrig riktigt glad, bara skadeglad. Så kändes det ialla fall. Nu är han en helt annan kille, fortfarande envis men även omtänksam, glad, ger sin syster hjälp, kramar och uppmuntran. Han har nästan helt slutat att svära, slåss inte längre mm. Vad vi gjorde var att rannsaka oss själva hårt. Vi hade hela tiden inställningen att om vi ändrade på oss så skulle vi få bukt med hans ilska. Vi upptäckte att vi skulle vara tydligare i vår gränssättning, hålla det vi säger (tyvärr hade vi nog inte varit så konsekventa som vi trodde, orken tog slut emellanåt, vi minskade TV:tittandet till bolibompa på kvällen och endast någon enstaka gång TV mitt på dagen (då bara en timme). Det gick inte över en natt men framstegen kommer hela tiden. En dag upptäckte jag att han sa ok utan att ifrågasätta eller svära åt mig.
Så det går att reda upp, så ge inte upp utan kämpa på för din dotters skull. Hon mår säkert inte själv bra av att vara tyken mot dig och de andra i familjen.