• Mammann

Va ska ja göra med min tykiga 7åring???

varför inte vända på det och när hon tar lillans leksak , så istället för att ta den ifrån henne med hänvisning till att hon inte lånar ut något själv, så låt henne behålla den, men se till att hon vet att just nu är lillan schysst mot dig och lånar ut till dig. Det betyder att när hon vill ha din docka eller vad det nu är så är det dintur att vara schysst och generös. Det blir ju inte bättre av att visa hur man inte ska göra, utan av att visa hur man ska göra.

• Mammann

Jag kan oxå se hur man kan få uppfattningen att det bara var gullegull med den lilla. Nu har ju ts försökt ta oss ur den uppfattningen o då får vi ju ta henne på hennes ord. Något annat underlag har vi ju inte.
    Beteendet din dotter har tycker jag visar att hon inte mår bra, o det är vi nog alla överens om, o jag tycker det är bra att du tagit kontakt med fam. centrum. Vad såna ställen brukar göra är att hjälpa föräldern att hitta sätt att få barnet att må bättre. Tror du kommer att få mycket stöd där föratt orka hålla fast vid en "teknik", för just nu låter du ju ganska uppgiven. Kanske kan de oxå kolla om något är "fel" som du säger.

Tycker tipset om egentid är viktigt. Du säger att du provat det, men kanske får du driva det hårdare mot sin spets under en längre tid. Hon behöver kanske mer tid för att vara övertygad om att du bryr dig jättemycket om henne, älskar henne oavsett vad hon hittar på etc. Det är jobbigt under tiden, men att få henne balanserad kanske får ta sin tid, bara det löser sig.

Självklart kan du inte tillåta henne att "bully:a" lillasystern till att sitta still isoffan etc. Tycker det verkar vara ett typiskt sätt att sparka nedåt för en unge som mår dåligt. Har tyvärr fått bevittna liknande saker på nära håll (ej mina barn..ännu iallafall) Det enda jag tror du kan göra just då och där är att försöka hålla dig lugn, och se till att lillasystern inte tar skada, dvs tillåta henne att visst röra sig, försöka vara diplomatisk och rättvis. Och sen hoppas att mycket egentid (badhus, shoppingrundor, följa med till apoteket, hjälpa till att storhandla,) och/eller hjälp från familjecentrum gör susen.

Svar på tråden Va ska ja göra med min tykiga 7åring???