• therre

Utebliven mens pga hormonrubbning, vilken behandling?

Hej!

Jag har idag fått höra av en sjuksköterska/barnmorska att min uteblivna mens beror på en ev. hormonrubbning som jag fått av min stora viktökning (som jag f.ö ska få träffa läkare för, 35 kg på 1 ½ år - är INTE gravid alltså!)

Vad kan ni berätta för mig om detta? Kommer mensen igång av sig själv? Vad beror hormonrubbningarna på (alltså, vad i viktökningen har gjort detta)?

• Svar på tråden Utebliven mens pga hormonrubbning, vilken behandling?
  • skorpan99

Jag hade också en hormonrubbning i tonåren och gick upp en hel del i vikt! Jag har alltid ätit som en myra men fick plötsligt en väldig aptit. Jag fick behandling med desolett som det hette på den tiden och ett läkemdel som heter cyprteronacetat eftersom det var PCO jag hade. PCO är en form av hormonrubbningdär halten av fritt testosteron ökar i blodet och kan bidra rill viktökning. Är det så här i ditt fall kommer inte mensen igång utav sig själv utan du behöver ngn hormon, typ p-piller som reglerar det hela. När jag började med p-pillren tappade jag aptiten rätt snabbt och är nu tillbaka på den vikt jag hade från början.

• therre

Jag har inte haft ökad aptit, bara ätit som vanligt. I flera år. Det är så konstigt, men tack för ditt svar!

• ÄngelBängel

Det låter som PCO, det finns mycket information på nätet Tex: www.pco-s.com/ som är patientföreningens sida.

PCO är sammankopplat med övervikt på det sättet att de flesta med PCO har väldigt lätt att gå upp i vikt, tyvärr gör detta hormonbalansen sämre och det är lätt att hamna i en ond cirkel.

Många kvinnor med PCO och övervikt kan få tillbaka menstruationer och ägglossningar genom att gå ner i vikt, ibland behöver man mer hjälp. Några piller som botar PCO finns inte, men man kan på olika sätt hjälpa till med fertilitet, hudproblem mm.mm.

• skorpan99

Jag är ´nog en ovanlig PCOare eftersom jag snarare har problem med att jag väger för lite fast jag har å andra sidan varit behandlad i tio år nu,,, hade jag inte varit det skulle jag nog inte ha levt idag med tanke på hur psykiskt påfrestande det var med akne viktuppgång... Lycka till iaf!

• therre

Tack för era svar, ska till läkaren om en vecka o hoppas få diagnos snart!

Svar på tråden Utebliven mens pga hormonrubbning, vilken behandling?