• nokia girl

Smörgåstårta

Har någon ett bra recept på en smörgåstårta som ska ha dekoration ost skinka vad ska man ha i mellan ?
    tack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-03-01 21:26:44:
    hallå inga fler ?=)

• Svar på tråden Smörgåstårta
  • Bananer i Pyamas

En lätt fyllning att ha emellan är räkost som du gör lite lösare med mjölk. I lager nr 2 brukar jag ha ishavsröra, lite rödlök och krabbfisch för att dryga ut lite. I det tredje lagret blir det tonfisk, purjolök, lite av grädd/majonäsblandningen du har utanpå, lite citronpeppar, finhackade tomater och lite aromat.

Jag bukar göra runda tårtor med polarbröd som är halvrunda från början. Det blir supergott!!!

• bilpåse

lager 1: mixa leverpastej o saltgurka med massa spad
    lager 2. mixa skinka, ost, räksallad o mjölk
    låt detta dra mellan bröden över natten
    garnera med tex räksallad. gör skinkrullar o ostrullar, lägg varannan med en halv gurkskiva 0.5 cm mellan.
    tomatros och annat pynt i mitten.

lycka till!

• tinis77

Jag brukar ha hemgjord skagenröra eller kasslerrör i mina. Gillar inte när det är massa olika fyllningar i.
    Skagen: Räkor, crabfish, kräftstjärtar, röd paprika, rödlök, dill, purjo, röd caviar, creme fraiche och majonnäs. Garnerar med räkor, dill, citron, ägg, paprika, tomat, gurka, svart caviar.
    Kasslerröra: Kassler, färsk gurka, persilja, ägg, vispad grädde och majonnäs. Garnerar med skinka, ost, ägg, gurka, tomat, persilja.

• ardnas78

En smalare variant:
    1:a fyllningen Keso, gräggfil, skinka, purjo, salt å peppar
    2:a fyllningen creme fraiche(lätt), räkor, lök, salt å peppar

Överst smetar du på resten av creme fraichen och gräddfilen sen lager du på salladsblad på hela tårtan. Sen är det bara å använda fantasin och garnera tårtan. Jag brukar ha massor av räker bla.
    Min favvo.
    Lycka till!!!

• mia1968

jag ahr världens godaste fyllning.

Blandar i en skål;
    ca 1½ dl bostongurka
    1 linte burk krossad ananas
    två rivna äpplen
    hackad isbergssallad
    hackad skinka
    3 dl vispad grädde
    1 dl lättmajonäs
    1 tsk senap(konserverande)

Detta har jag på nedersta lagret + ovanpå tårtan
    På det andra lagret har jag

hackade ägg
    hackad isbergssallad
    vispad grädde
    kaviar

Garnerar med skinka, ost, ägg och räkor + gurka och tomater

• mia1968

stavar som en kratta med trötta ögon

• smultron78

Min svärmor gjorde världens godaste smörgåstårta för ca 10 år sedan som går varm hos oss när vi vill äta ngt gott!

Grädde
    Majonnäs
    tonfisk (i vatten)
    purjolök
    dill
    lite citron

sen blandar man det å sen så brukar jag ha sallad, tomat, dill gurka, dill å ibland som räkor ovanpå själva tårta... riktigt gott!

Lycka till å tack alla andra för era smakråd som man fick på denna tråden=)

Svar på tråden Smörgåstårta