• james

När är en bra ålder att sluta med napp tycker du?

Gärna tips hur andra gått till väga...med att få barnet att sluta med napp.

Är det grymt att sluta med den för tidigt? isåfall vad är för tidigt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-08 17:14:20:
    Oj jag som hade tängt att försöka plocka bort napparna till sommaren, då är han bara lite mer än 1,5 år.....hmm?

• Svar på tråden När är en bra ålder att sluta med napp tycker du?
  • Smultron ett

när de själva vill. Men att de bara har den när de sover eller nått annat tillfälle. vår dotter får ha den i vagnen och när hon sover. hon är 2,5 år. och vi tänker inte tvinga henne å sluta med napp.

• lövet2

3 av våra barn har haft napp. De har fått sluta med nappen i 3 olika åldrar, och alla 3 var djupt olyckliga ett långt tag. Ingen ålder verkade passa bra!
    Därför kastade vi alla nappar tills nr 4 föddes, och det var en av de bästa idéer vi någonsin haft!

• Lilla Linnéa

När min dotter var 3 år bytte hon sin napp mot en leksakskatt. Detta gick jätte smidigt och det blev inte alls ngt tjat om nappen.

• Mar ia

Går det att sluta tidigt så är det väl bara bra. Kanske lättare att kunna ta bort den på dagarna till att börja med och bara ge den när dom är ledsna eller ska sova. Många slutar vid 3-4 års ålder tror jag när barnet börjar bli redo och lämnar bort den själv till jultomten eller katterna på skansen m.m.

Jag försöker att bara ha nappen på Teo när han verkar behöva den inte annars. Han har ännu inte blivit för beroende av nappen på dagarna men på nätterna vill han ju gärna ha den.

Väntar på flera svar oxå så jag kanske kan få lite tips...

Jag älskar min lilla Teo
  • snart2

Hej! Jag tycker personligen att det är en mognadsfråga. Sen när sugbehovet avtar. Ja, det beror ju lite på om h*n har napp hela tiden, även vid lek osv. eller om det det är en "sova-napp"? Vår BM sa att det vore bäst att inte ha napp om man har tänder...men det beror ju på barnet. Ingen av mina flickor har varit så jätteförtjusta i nappen, Millas napp har vi lagt undan redan nu (hon är 6 mån. och har 2 tänder) Nora slutade med napp när hon va 9mån. vi gav den till grannens kattungar. Många har sagt till mig att flickorna va tidiga med att sluta med napp, man det gick smärtfritt...det är upp till barnet skulle jag vilja påstå.

• Smultron ett

va e det för speciellt med å ge nappen till katter???
    har jag missat nått??

• snart2

Vi tyckte bara att det va ett bra påhitt ;) kattungarna kom så lämpligt

Svar på tråden När är en bra ålder att sluta med napp tycker du?