• Froff

Kalasinbjudningar - när och hur?

Hejsan! Vänder mig till FL:s expertpanel med mina små funderingarFlört. Vi ska ha kalas för första gången för vår 5-åring och han vill bjuda alla kompisarna på dagis. Vad jag undrar är, hur lång tid innan kalaset är det lämpligt att lägga ut inbjudningarna? (Man måste ju ha tid att planera in kalaset när man är inbjuden men vill ju inte att det ska gå så lång tid att de hinner glömma bort det heller.) Ska man be de inbjudna svara om de kommer eller ej, eller räkna med att barnen dyker upp om man inte hör något annat? Ska man fråga efter ev. allergier eller kan jag räkna med att alla äter korv & bröd samt tårta? Såg i en annan tråd att lagom kalasläng är ca 2,5 timmar men tycker ni lördagar eller söndagar passar bäst för kalas (ur föräldrarsynpunkt allså, vilken dag på helgen är man mest uppbokad s.a.s.). Och slutligen, brukar man skicka med en liten påse godis hem med barnen (så gjorde man när jag var liten)?Säkert jättefåniga frågor men eftersom vi är helt nybörjare på detta så och sonen ser fram emot sitt kalas så mycket så vill jag att det ska bli bra.

• Svar på tråden Kalasinbjudningar - när och hur?
  • cassiopeia

Två veckor innan kan väl vara lagom, längre tror jag inte behövs.

Jag tycker inte att du behöver fråga efter om någon är allergiker det kommer ju med all säkerhet föräldrarna att tala om i så fall.

Du kan ju be dem tala om om de kommer för att kunna planera lättare och då får ju även föräldrarna chansen att tala om ifall någon är allergisk då.

Själv skulle jag föredra lördag.

Lycka till!

• kristallen

Vi har bestämt oss för en sön. Och jag har ju beställt inbjudningskort som inte har kommit än, men vi har tänkt att han ska ha kalas inte nu på sön men nästa sön.
    Tror att det räcker.
    Och jag tänker skriva på att är nån allergisk så vill vi veta det några dagar innan kalaset så man kan göra nåt annat.

Och vi kommer köra på 2timmar.
    Sen vet man ju till nästa gång om det är lagom eller inte

Dom ska få göra fickdamm på slutet och då får dom sina godispåsar. Hittade jätte bra godis och ge bort på ett visst ställe. Man får nog inte skrivadet här heller eller??
    Det var sånt där godis som det fanns när en själv gick till typ kiosken och köpte.

Lyckat till

Alexander&Kristoffer ska få ett syskon BF 23maj!!!
  • snart2

Hej! Jag har "några" års erfarenthet av det här med kalas... Inbjudningar ca. 1 1/2 vecka före, då kan man räkna med att hinna få svar av alla inbjudna (jag tycker att det har varit lättast så. Då vet man ung.hur mycket man ska köpa in / baka osv.)Jag brukar be dem som har allergier att meddela i tid, ibland har föräldrarna valt att ta med egna kex osv. om barnet har väldigt mycket/svåra allergier. Kalaspåse är ett MÅSTE tycker min dotter så såna har jag skickat med. Jag brukar ha kalas på lördageftermiddagen, plus är ju om föräldrarna kan åka å handla osv. under tiden barnet är på kalas. Mitt i veckan är ganska krångligt för alla kanske inte hinner komma till kl. fem eller när man nu vill börja. Dessutom vill man ju ha i säng barnen i tid.

• solsken

Jag skulle säga till om OSA, annars tror jag det kan komma 3 lika väl som 23.
    Skriv gärna på att det serveras korv med bröd, så föräldrarna vet och inte trycker i barnen mat innan.
    Tänkt på att barnen inte äter så mycket som man tror.
    Godispåse ska de absolut ha!

• In Vino Veritas

korta svar:
    max 2 veckor innan, be dem svara ca 4 dagar innan (du kanske vill kunna göra godispåsar el dyligt och veta antal?) Allergier kan du fråga om när de ringer. För så små barn räcker 2 timmar gott och väl, lördag och söndag är äkta kalasdagar, veckokvällar blir för sent och jobbigt för de små!

Lycka till!

illa var det värre, men nu är det fan ta mig förr!
  • In Vino Veritas

ps godispåsen som skickas hem kan ni ju dela ut genom fiskdamm eller skattjakt! Har n skattjakt så göm alla påsar i en kista el liknande så att alla hittas samtidigt, annars är det alltid en liten parvel som går o letar efter sin påse när de andra smaskar godis!

illa var det värre, men nu är det fan ta mig förr!
  • Miss Lau

Jag tycker att det är bra att få inbjudning i tid, minst 2 veckor innan. Skriv osa senast det och det datumet så att ni vet hur många som kommer, då kan även föräldrarna med allergiska barn prata om det.

Jag uppskattar även om det står på inbjudan att "vi bjuder på korv och tårta" så man vet hur mycket det blir att äta på kalaset, enklare att planera familjens mat då tycker jag.

Lör eller sön är nog en smaksak, men jag tycker bäst om kalas som börjar 11 eller 12. Då hinner man forfarande göra något efter kalaset och barnen behöver inte gå en hel dag och undra "ska vi åka snart".

Alla de kalas som mina barn haft och varit på har hållit på 2 timmar vilket är rätt lagomt, och nästan alla brukar ha skattjakt eller fiskdamm där barnen får med en godispåse hem.

Lycka till med kalaset!

• Froff

Jag visste att jag kunde lita på er för bra svar!!Flört Nu ska vi skriva ihop inbjudningarna så vi kan dela ut dem nästa vecka. Tack för hjälpen!!

Svar på tråden Kalasinbjudningar - när och hur?