Diesel är rätt väg att gå till god bilekonomi.
För att få riktigt fin ekonomi så krävs dock två saker - billig diesel och billig fordonsskatt (alltså lastbilsregistrering).
Köper man diesel på macken för över 10 kr/liter och betalar personbilsskatt så måste man köra riktigt långt för att det ska betala sig att köra diesel.
En 855 TDI väger 1620 kg (lite beroende på årsmodell/utrustning).
Skatten blir då 6932 kr per år, vilket betalas kvartalsvis.
Hade den drivits av bensin på samma vikt så hade den kostat 2185 kr, vilket betalas en gång om året.
Om man lastbilsregistrerar en 855 TDI så kostar den 1736 kr per år, vilket betalas en gång om året.
Om man kör 2000 mil om året så ser alltså ekonomin ut ungefär på detta sätt:
Bensinbil:
Bensin 11 kr/liter och förbrukning 0.9 liter per mil = 19.800 kr. Tillkommer gör skatt 2185 kr vilket ger en kostnad per mil = 10.99 kr/mil.
Dieselbil, personbilsreggad:
Diesel från mack 10.50 kr/liter och förbrukning 0.6 liter per mil = 12.600 kr. Tillkommer gör skatt 6932 kr vilket ger en kostnad per mil = 9.77 kr/mil.
Dieselbil, lastbilsreggad
Diesel momslyft ifrån en bonde etc 7.50 kr/liter och förbrukning 0.6 liter per mil = 9000 kr. Tillkommer gör skatt 1736 kr vilket ger en kostnad per mil = 5.37 kr/mil.
Bortsett ifrån detta så måste man också väga in att en dieselbil har ett högre andra och tredjehandsvärde vilket innebär ett större kapitalkostnad/kreditkostnad osv..