Inlägg från: norpansnorpan |Visa alla inlägg
  • norpansnorpan

Tvärläge? frågor...

Min busebebis har legat både på tvären, med huvet ner och i säte.
    Är nu i vecka 32.
    BM sa att det inte var någon "fara" förrän man går in i vecka 36, då ser de helst att bebisen ligger rätt, dvs. med huvet ner. Annars blir man erbjuden vändningsförsök.

Vet vad du menar med att man tänker på det fast det inte behöver betyda något. Har kikat runt lite här efter information, men har inte hittat så mycket.

Själv försöker jag känna lite efter rumpa/huvud (tyder det är vad som är lättast och känna) och som det verkar idag så ligger bebisen i säte (trycker med huvudet upp mot mellangärdet).

Vad jag fick veta hos min BM i vecka 27 var att min livmoder är päron- eller hjärtformad. "Pärontoppen" eller "hjärtspetsen" ligger upp mot mitt högra revben.
    Det gör att barnet lättare kan lägga sig med rumpen nedåt och också på tvären som du har.
    Vet du hur din livmoder är formad? (om inte kan du ju fråga din BM nästa gång om du är nyfiken)
    Sen om man som jag redan fött ett barn så blir livmodern lite mer uttänjd inför nästa barn och det kan också bidra till att den lägger sig fel.

Hoppas du förstår vad jag menar

• norpansnorpan

Finns väl de som vänder sig vid förlossningen, men det blir ju mindre och mindre plats ju längre man går. Vet inte om man låter ngn som har bebisen i tvärläge att starta sin förlossning naturligt (vill inte skrämma upp dig eller så). Men ligger den däremot i säte, kan man få prova föda "normalt".
    Kejsarsnitt är för mig en nödutgång i princip. Skulle troligtvis känna som om jag inte fött mitt barn (även fast det är en otroligt dum tanke), men skulle det rädda bebisen så skulle jag ALDRIG tveka.

Svar på tråden Tvärläge? frågor...