• Tiini

Bärsele & babysitter, hur tidigt kan man använda det?

Har köpt en bärsele och babysitter från babybjörn, hur tidigt kan man använda det? Och hur lång tid ska man låta liten sitta i den?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bärsele & babysitter, hur tidigt kan man använda det?
  • LinaT

Oj, så snabbt man glömmer! Jag har för mig att för babysitter gäller ca tre månaders ålder, babybjörn TROR jag att man kan använda direkt men inte för långa stunder. Överhuvudtaget gäller förstås att vara uppmärksam på om bebin blir gnällig eller ledsen, då kan den vara trött i ryggen (de är ju så mjuka i ryggen som små).

• Åke Vilse

Jag började med sittern när Alexander var 2-3 veckor har jag för mig och han har älskat den från första stund. Började med 10-20 min och ökade sedan på tiden.

Bärselen provade vi oxå lite med och när han var 1 månad så satt han i den när vi var på Skänningemarknad och gick runt så då blev det kanske drygt 1 timme.

• Marlene

babybjörn selen tror jag går att använda från 3,5 kilo och 53 cm långa. Men det står väl i bruksanvisningen

• MyFine

Hampus satt i babysittern första gången när han var ca 2 veckor, har en sån som går att ställa så den blir ganska "platt" så han halvligger nästan, då blir det inte lika mycket belastning på ryggen. Nu är han snart 2 månader o han älskar att sitta där o guppa! Bärselen används inte lika ofta här hos oss, men då gäller nog måtten som Marlene skrev här ovanför! Där somnar han nästan på en gång..

• Yonna

Vera-Linn har också suttit i sin babysitter sen hon var typ 12 dagar. Fast då var hon inte så road som hon är nu (7 veckor)! Vi brukar kalla den för baby-shittern då hon bajsar så gott som jämt när hon är i den! Nåt att prova på barn med tröga magar kanske!
    Bärselen har hon också suttit i sen när hon var nån vecka, fast det gillade hon inte då för hon såg inget! Nu ser hon över kanten och gillar att sitta i den och somna för den delen!
    Jag tror det är bra att små bebisar får "gympa" sina kroppsdelar lite, men i korta stunder i början!
    Ha det! /Jonna

• Tiini

Frågade min bvc sköterska igår om bärselen och hon sa att det var helt okej att använda den hur mycket som man ville i stort sätt. Frågade om det var någon belastning för bebisens bäcken som jag hört disskuteras här i trådarna men det sa hon att det va absolut inga problem, va en sån naturlig ställning så det var bara o bära på!! O det gör jag, för min Sebastian ÄLSKAR sin bärsele!

Kram

Svar på tråden Bärsele & babysitter, hur tidigt kan man använda det?