• Einnej

Bättre ägg med Menopur?

Blir så orolig när jag läser en massa och hör olika från både läkare och andra. Vissa får ändra sprutor vid IVF försöken. Jag hade Puregon sist, fick en till frysen som inte överlevde. Nu frågar jag mig, är Menopur bättre än ex. Gonal-f etc.?

• Svar på tråden Bättre ägg med Menopur?
  • Maura

Jag har också hört att en del fått Menopur och att Menopur skall kunna ge bättre äggkvalitet. Om jag uppfattat det rätt skall Menopur kunna ge en bättre äggmognad samt att en del kvinnor svarar bättre på Menopur eftersom det innehåller en del andra hormoner som ex.vis Puregon eller Gonal inte innehåller. Jag fick prova Menopur vid mitt andra försök men det fungerade inte alls på mig. Jag fick inte fram ett enda ägg! Mvh Annika

• Maxie

Det där är jättespännande, jag funderar också över det. Jag har bara använt Puregon hittills (2 ivf, 1 ivm, 3 inseminationer). Skulle gärna vilja prova Menopur utan ivf först för att se hur jag reagerar på det. För hur blir det om man inte får fram ägg, räknas det som ett försök då?

• Badankan

Detta är vårt första IVF-försök och jag sprutar med Menopur. Fråga mej inte varför, jag visste inte att det fanns olika sorter. Jag ska på kontroll imorgon efter att ha tagit sprutorna en vecka, ska passa på att fråga då. Har ju hört både positiva och negativa saker om Menopur, men så är det säkert med Gonal F och Puregon också, eller vad tror ni? Man svarar väl olika bra på olika behandlingar antar jag.

• Badankan

Maxie: Jag går på Curakliniken i Malmö

• Einnej

Kan man fråga sin läkare ang. detta kanske (jag ska börja med sprutorna nästa vecka). Är så orolig

• Fiaflopp

Nej jag fick inte bättre resultat med Menopur.Lika dålig äggkvalitet som vanligt...

• syster J

Ops....nu blev jag lite svettig. Har gjort 4 st ivf/icsi och haft puregon/gonal-f. Av de gångerna har jag testat negativt 2 och positivt 2. Tyvärr tidiga missfall i v 6-7 =(. Denna gång, vårt 5:e försök och ev. det sista, ska vi prova med menopur istället. Har svarat bra på puregon/gonal-f genom att jag fått 10-poängsägg vid två av fyra insättningar. Har inte ens tänkt tanken att menopur kanske inte fungerar på mig, slog mig då jag läste ditt inlägg Maura *biter på naglarna*. Ja nu finns det ingen återvändo. Fick äntligen blödning idag efter det senaste missfallet och ska börja med inj. på ons. Känns både spännande och läskigt....Kram till er alla!

• Babyboom82

Hej! Vid vårt första IVF så sprutade jag med puregon och fick då endast ut 2 ägg vid ÄP. Vid vårt andra IVF så sprutade jag med menopur och denna gång fick jag ut 12 ägg.  Jag kan inte svara på om kvaliteten blev bättre men jag fick iallafall fram mycket fler ägg tack vare menopuren!

Hoppas på Bebis 2007
  • Eulalia II

Hej!

Jag har också funderat över detta..
    Vad jag förstått så innehåller Puregon och Gonal-f endast Fsh-hormon medan Menopur även innehåller Lh-hormon.

En fråga: När ni skriver bra eller dålig äggkvalite är det då ett befruktat ägg ni menar eller kvaliten på ett icke befruktat ägg vid tex. ÄP ?

• bamsefan

Hej .Jag fick fler ägg med menopur.Men blev mer överstimulerad me.Det är nog väldigt olika ifrån kropp till kropp.Det ska nog gå bra .Lycka till.

• snowstorm

Hej,
    jag fick bättre äggkvalitet (och fler befruktade ägg) när jag använde menopur än när jag använde gonal-f och puregon. Det kan förstås även berott på att startdosen var bättre anpassad än vid tidigare försök.

• Tis

Jag har nog fått lika många ägg oavsett Puregon el Menopur. Innan vi blev gravida med vår dotter så hade jag använt puregon vid dem två första ÄP utan resultat, Vid 3:e försöket bytte dr:n till Menopur och det blev en Freja. har nu försökt med ett syskonförsök men menopur men det misslyckades.

• Bonzo18

Sista försöket fick jag både Gonal-f och Menopur. och visst blev det bra, Har gått över en vecka. hoppas det kommer snart!!! Lycka till!!

• Bonzo18

Min läkare berättade för mig att Gonal-f är en mer renodlad hormon (har glömt detaljerna) och Menopur, mer naturlig för kroppen, innehåller lite annat som kroppen i "normala" fall har i smaband med graviditet.... Det var det svar jag fick när jag frågade varför jag inte fick Menopur första och andra gången!

Svar på tråden Bättre ägg med Menopur?