• Anonym

Varför sen mens efter missfall?

Hej

Varför blir mensen ofta sen och krånglar efter MA och MF? Om man får äl efter skrapning borde ju kroppen vara på "banan", varför kan då mensen krångla och dröja???

Jag trodde mensen blev sen för att man inte fick äl efter missfall???

Alltså - om jag haft äl, behöver jag vara rädd att mensen blir sen och krånglar?
    Vill så gärna helst vara gravid igen, och om inte det komma igång inästa cykel igen ...

Kram från en som blir GALEN av all väntan

• Svar på tråden Varför sen mens efter missfall?
  • illendria

Tja, det kan ju ta lite tid för kroppen att återhämta sig... Efter min skrapning var min mens ca 5-6 dagar för sen, och rätt lite, så jag tror inte att jag hade äl den gången. När jag fick ett tidigt mf var kroppen igång direkt, hade äl och allt. Det är nog olika, och även om mensen är sen kan man ju ha äl, fast senare än vanligt...

Om du vet att du haft äl borde väl mensen komma som vanligt...
    Kram!

• dexterswife

Min mens var 4 veckor sen efter min skrapning. Dessutom har cykeln blivit 10 dagar längre än vad den var innan.

• Wickster

Kan det ha och göra med att man så att säga "skrapat så rent" att det tar lite längre för slemhinnorna att bli tjockare för att sen lossna och blöda bort igen?

För mig tog det efter det senaste fallet också någon dag längre innan jag hade äl, men lutealfasen var nog normallång. Efter förra missfallet hade jag också en ca en vecka längre cykel.

Det som varit typiskt för mina båda återhämtningscykler, var att jag blödde/hade bruna flytningar länge efter tömningen (den gjordes medicinskt och inte kirurgiskt för mig) och även före följande mens. I den senaste cykeln hade jag faktisk bara 13 helt blödningsfria dagar av 33!

• Chellovek

Jag tror det kan bero på att gulekroppen fortfarande inte är tillbakabildad och därmed (genom att usöndra progestin) förhindrar en ny menstruationscykel?

• Anonym

Hej

Tack för svar, ni är ett gäng kloka kvinnor!

kram

• Marin

Jag blev skrapad för 8 veckor sedan och har precis som du fortfarande inte fått någon mens. Hade en endagsblödning i helgen med mensvärk, men var aldeles för lite för att kallas för mens...

Hur vet du att du haft ÄL, har du testat med stickor?

• karriäristen

Hej

Det var jag som var anonym tidigare ... det behöver man ju faktiskt inte vara!!!

Marin - jag fick äl bekräftat när jag var på efterkontroll på DS, 16 dagar efter skrapningen.

Nu väntar jag INTE på mensen ...

Kram alla olyckssystrar

• Meli

Mensen blir konstog ibland om hormonerna strular. De kan krångla efter förlossning, MF, MA och efter ppillerstopp, kort sagt, efter alla stora hormonförändringar är det itne säkert att kroppen kommer i balans själv igen.

• 78an

Efter mina två missfall så är det 6 veckor mellan mina mensperioder... Vet inte varför, och det är tjatigt att inte få någon ordning på den. Är ju lättare att ha koll på äl om man har regelbunden mens.
    Jag hoppas att det ordnar till sig snart...

Svar på tråden Varför sen mens efter missfall?