• theoIsac

tips på bra hjälporganisation

jag tänkte skänka en stor summa pengar till nån form av välgörenhet, det ska vara till barn och helst nånstans där man verkligen ser att pengarna kommer fram och man kan se vilken skillnad det gör för barnen. jag är jättedålig på olika organisationer, brukar ofta bara ge till rädda barnen eller röda korset..nån som har tips?

• Svar på tråden tips på bra hjälporganisation
  • minitrollet

UNICEF!!
    jag stödjer unicef för att jag tycker det är en seriös o bra organisation.
    Gå in på www.unicef.se

Jag vet inte om man kan stödja något speciellt projekt, men man kan ju alltid kolla,(jag mejlade nån informationstjej där med lite frågor o fick svar jättesnabbt, men kommer inte ihåg nu vad hon heter) förstår att du vill ha redovisat var pengarna går osv, se resultat.

Det finns iallafall alldeles för många barn i våran värld som har det för sorgligt. Gatubarn tex.
    LYCKA TILL!!! *** kram ***

• Marlean

Chigambas. Chigambas är en liten organisation som tar mycket "ur egen ficka" för att minska på administrationskostnaderna. De har 3 skolor i Gambia, läs mer på www.chigambas.se

• theoIsac

oj tack för alla tips, har inte kikat in här på ett atg så därför har jag inte svarat.. jag satte in pengarna på sos barnbyar, det verkade jättebra utifrån deras hemsida, hoppas bara ALLA pengarna kommer fram också.

• menu

fin tanke men tyvärr tror jag du skulle bli besviken om du viste att de hamnar mest på konton för att växa till sig...

mycket bättre att ge direkt till en sos by (om man alltså vill stödja just de - vilket är jätte bra)
    Dessutom fast de hamnar rätt kanske så småning om så beror det enormt mycket hurdan organisation å ledarna är just i de enskilda projektet (precis som här hemma så är det olika å i fattiga länder blir små skillnader så mycket större än här hemma)

Jag har i allafall kommit hem förra veckan efter att besökt två av hoppetsstjärnas skolor på Trinidad - västindien.
    var där för 9 år sedan oxå å hälsade på mitt fadderbarn.
    ger mer än gärna massor dit, föreståndarinnan är en underbar kvinna som driver ena skolan för 80 barn i sitt eget hem för att slippa hyreskostnader å på såsätt kunna hjälpa fler...

Svar på tråden tips på bra hjälporganisation