• Anonym (undrar)

Kan man få lån trots många förfrågningar?

Jag antar att jag har kreditprövat bort min kreditvärdighet, jag har en bet. anmärkning som försvinner 1:a februari och har då planerat att ta ett lån.
    Problemet är bara att jag inte hade någon aning om att man kunde ha för många förfrågningar, har väl 12 st skulle jag gissa.

Någon som fått banklån trots många förfrågningar? Eller GE moneybank el liknande?

• Svar på tråden Kan man få lån trots många förfrågningar?
  • Anonym

Hur tror ni en bank reagerar om man kommer och har nyligen blivit av med anmärkning och ska lägga om lån, och kanske har dragit på sig ett ica kort?

• Anonym

en fråga ts, hur många förfrågningar har du om du skriver att det är många?
    Och vad går gränsen för hur många man har?
    Och vad är det för krediter du har sökt???

• Anonym

Gränsen brukar gå vid 10 förfrågningar.
    Men under hur lång tid vet jag ej..

• Anonym

Det var jag som frågade om ica, sista förfrågningen vi hade var 05, kan det vara kört då för vår del?

• Anonym (undrar)

Jag vet att min kompis testade ta lån från nordea, hon har aldrig haft betalningsanm. och har 4 st förfrågningar, ett från elbolaget, ett från hyresvärden, ett från bredbandsbolaget(hon har flyttat i år) och ett från ikea och hon blev nekad lån pga för många förfrågningar.

Samma sak på handelsbanken.

Om inte ens hon kan få lån så är det ju ganska kört för mig som har ca 8 förfrågningar...

Då är det ju bara ge moneybank, wasakredit osv som gäller.

• Anonym (undrar)

Anonym nr 14: Hur många förfrågningar har ni då?

• Alle
    Anonym (undrar) skrev 2007-01-10 12:18:22 följande:
    Jag vet att min kompis testade ta lån från nordea, hon har aldrig haft betalningsanm. och har 4 st förfrågningar, ett från elbolaget, ett från hyresvärden, ett från bredbandsbolaget(hon har flyttat i år) och ett från ikea och hon blev nekad lån pga för många förfrågningar.Samma sak på handelsbanken.Om inte ens hon kan få lån så är det ju ganska kört för mig som har ca 8 förfrågningar...Då är det ju bara ge moneybank, wasakredit osv som gäller.

Jag hävdar envist att du ska försöka deala med inkassobolagen innan du sätter dig i skuld igen, när du precis har blivit av med din anmärkning.
    Inkassobolagen vill ha in pengarna och du vill bli av med skulden, de är ofta villiga att förhandla.

Vad händer om du lånar säg 70.000 på GE och sen inte kan betala? Då sitter du i soppan igen!

Jag säger som Persson "Den som är satt i skuld är inte fri" och undvik att öka era skulder.

I alla fall inte via långivare som GE med flera.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym (undrar)

Alle:
    Vi har inga problem alls att betala nu, det har vi aldrig haft egentlgen men min sambo är så slarvig, glömde att betala räkningar osv, det var därför de lånen gick till inkasso.

Men sen jag tog över ansvaret för räkningarna, funkar det hur bra som helst.

Jag har alltid haft bra ekonomi, både jag och sambon har bra jobb och har pengar så det räcker och blir över varje månad.

Men vi får se hur vi gör, sambon ska ringa till inkasso och se om de vill sänka räntan men jag tvivlar på det..

• Alle

TS - jag ifrågasatte aldrig er ekonomiska situation, huruvida ni kan betala eller inte.
    Och det är väl jätteskönt att ni har gott om pengar.

Det jag vänder mig mot är ditt resonemang att ta lån hos institut som GE, Wasakredit med flera som lever på höga räntor. Särskilt som ni precis har blivit fria från en anmärkning.

Börja med att kolla vad ni har för ränta nu på inkassobolagen.
    Sammanställ era/sambons skulder och räkna på vad ni faktiskt får betala och jämför sedan med er tänkta långivare. Att slå en pling till dem är heller aldrig fel.

Jag VET att de kan både sänka och frysa räntor om de vill.
    Precis som jag vet att "etablerade" låneinstitut och banker kan bevilja lån till folk med betalningsanmärkningar.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
Svar på tråden Kan man få lån trots många förfrågningar?