• Lilla fågel

festligt på köttfärs?

Söker goda rätter på köttfärs, för det är billigt o barnvänligt. Köttbullar, köttfärslimpa, kålpudding, pannbiffar o köttfärssås lagar vi i veckorna, men något som är festligt fredag/lördag?

• Svar på tråden festligt på köttfärs?
  • Mamma Ia

Enchiladas med köttfärsröra, tacos/wraps, hemgjord pizza med köttfärs, Mexicansk jalapeñogryta som man äter med nachochips och gräddfil...
    Ja, det var några förslag ! Recepten har jag inte just nu pga att jag sitter på jobbet, men hör av dig om du är intresserad.

• Pfaff

Tips:
    Ta en ugnsäker form, lägg ett lager med kokt ris, sen häll över Bearnaisesås, köttfärssås, skivade tomater och sen ost övanpå allt och in i ugnen tills den böir varm.... Smaskens och enkelt.

• zelda71

Pfaff! Gör du först en vanlig köttfärssås då som du häller i eller menar du att du bara steker köttfärs o häller över riset o bearnaisesåsen? Låter i alla fall jättegott o enkelt! Menar att alla gör ju sina köttfärsåser på olika sätt.

• Lilla fågel

oj vad mycket gott.
    Mamma Ia: Den där mexikanska grytan, tar jag gärna receptet på. Någon speciell röra du gör i enchiladas? Anteckanr de ndra recepten!

• Mamma Ia

Hade för mig att jag hittat receptet på Jalapeñogrytan på nätet från början, och det hade jag tydligen, för jag hittade det igen. Här kommer receptet!

Mexicansk Jalapeñogryta, 4 pers

4-500 g köttfärs (jag använder nötfärs)
    1 gul lök, hackad
    2 vitlöksklyftor, pressade
    2 msk smör eller margarin
    1 burk Thick'n Chunky Salsa (jag brukar köra medium styrka)
    1 påse Taco kryddmix
    1 - 2 dl vatten
    ev 1 tsk salt
    ca 3-4 skivor Jalapeños (ta fler/färre beroende på hur starkt ni vill ha det)
    1 liten röd paprika, strimlad
    2 dl majskorn

1. Bryn köttfärs, lök och vitlök.
    2. Tillsätt Salsa, kryddmix och vatten. Smaksätt ev med salt.
    Låt småkoka 5 - 10 min.
    3. Rör ner jalapeños och paprika. Låt koka på svag värme
    ytterligare ca 10 min.
    4. Blanda till sist ner majskornen och creme fraichen och låt grytan bli genomvarm.

Jag brukar servera med sallad, gräddfil och nachochips som man äter grytan med.

När det gäller enchiladasen så gör jag en speciell köttfärsröra och en sås till som jag häller över innan jag gratinerar enchiladasen. Men det receptet får jag återkomma med !

• Pfaff

Zelda...jag gör en köttfärssås med köttfärs, paprika, lök, svamp oh kryddor med redning och allt. Det är bara att prova sig fram =0)

• Julienne

Köttfärsrulle!

Kavla ut färsen mellan två bakplåtspapper. Smeta ut lite dijonsenap. Krydda med vitlökspulver och oregano. Salt och vitpeppar. Lägg ut skivad skinka över hela. Strö över riven ost med god smak. Rulla ihop till en rulle. In i ugnen tills köttet är genomstekt. Servera med potatismos och sallad.

• GefleTjej

julienne:

lät jättesmarrigt! ungefär hur länge i ugnen?

Svar på tråden festligt på köttfärs?