• Embla

Har ditt barn haft Kikhosta?

Vår lilla tjej har varit mycket dålig den senaste månaden. Och igår fick vi svaret: kikhosta. Det trodde jag knappt fanns i sverige längre pga vaccin.

Men när jag läste om det på nätet så visar det sig att i Östergötland (vi bor dock i Västra Götaland) har det ploppat upp en hel del det senaste, dock oftast hos små barn under 1 år som bara hunnit få en eller två vaccinationssprutor.

Vida har dock fått alla tre vaccinationssprutor men får den ovanliga sjukdommen ändå och till råga på allt en allvarlig form av det med svåra kompikationer.

Vill veta om det är fler ute i vårt avlånga land som har fått kännedom om denna gamla barnsjukdom.
    Är det någon ny våg av kikhosta? Fungerar inte vaccinet som det skall?

• Svar på tråden Har ditt barn haft Kikhosta?
  • Nallemajatjejen

Nej, det har hon inte haft och hon har vaccinerats. (har inte röstat)

• mia1968

hmmmm..... du kanske skulle haft med svarsalternativ nej också, på barn över ett år och under ett år, annars får du ju resutatet att 100% av de som har röstat har haft kikhosta vilket ju inte är tillförlitligt.... så är det ju inte.

• KickStart

Nej inga av mina barn har haft kikhosta. De har alla blivit vaccinerade även de barn som är födda innan vaccinet blev obligatoriskt.

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Shaymin

ja, vår äldsta hade kikhosta när hon var fyra år. Hon var inte vaccinerad (född -91).

• teddybjörnen fredriksson

Vår dotter hade en variant av kikhosta när hon bara var 2 månader gammal, hade inte hunnit få sitt vaccin än. Det var tufft, men hon återhämtade sig. Även om hon under flera år var väldigt mottaglig för all sorts virus.

• Polgara

Nej det har hon inte,är vacc.

• Lorina

Min äldsta dotter som nu är 10 år fick kikhosta när hon var 2 månader och det var ju innan första sprutan. Hon har haft sviter av detta i alla år med hosta men nu börjar det bi mer och mer sällan.

• delilah77

Hu....när jag var barn gick det epidemier med kikhosta (vissa barn var ju inte vaccinerade) och de fick gå hemma med barnskötare (sånt existerade på den tiden, staten sponsrade alla päron så de kunde jobba)...Småsyskonen är alla vaccinerade enligt det "nya" programmet...

Dock finns det något som kallas "8-veckorshosta" vilket påminner väldigt mycket om kikhosta och det kan man drabbas av oavsett vaccination.

• Milda

Min son fick kikhosta när han var 5 månader. Då hade han fått 1 dos vaccin. Blev lika chockad som du när vi fick provsvaret. Trodde inte att barn fick det idag. Vi bor oxå i Västra Götaland.

Fick veta att även om man tagit 3 doser vaccin har man bara ett 60% skydd. Det är dock ganska ovanligt idag.

Det var förmodligen min äldsta dotter (2 år då) som smittade honom. Hon hostade på kvällarna i säkert 2 månader men hon mådde bra för övrigt och när dom fått alla doserna och är lite äldre så blir det ofta som en vanlig förkylning och dom läker ut det själva.

Vi upptäckte det relativt snabbt. Han fick antibiotika och vi slapp som tur var kikningarna. När dom är sådär små så är det inte ovanligt att dom får ligga inne på sjukhus under den mest intensiva hostperioden.

• Milda

Kan tillägga att dom är känsliga för infektioner upp till ett halvår efter innan flimmerhåren byggts upp igen. Hosta som dom får efter (inte kikhosta) kan därför låta som kikhosta.
    Sonen hade kikhosta i augusti och har i stort sett varit förkyld och hostig ända sen dess i omgångar.

• lövet2

4 av våra barn har haft kikhosta. Det var innan vaccinet kom. De som är vaccinerade har inte haft kikhosta!

Aragorn är min - bara MIN!!!
  • Cissela

Tre flickor och de två älsta hade kikhosta när de var små... inte alls kul. Det var innan man började vaccinera mot det.

Hoppas hon mår bättre snart! Kram/C

• LIVochLinnea

Mina barn är vaccinerade men tyvärr så kan barn få kikhosta trots vaccinet. Jag har vårdat många riktigt dåliga bebisar med kikhosta. Jag jobbar som barnsjuksköterska i västragötaland.

• cathil

Hej!
    min jennie var bara tre månader när hon fick kikhostan...hon han aldrig få vaccinet
    kram

Svar på tråden Har ditt barn haft Kikhosta?