Sälen och Skidskola
Vi ska till Tandådalen/Hundfjället. Jag och mina barn har aldrig åkt skidor förr men mannen kan. Nån som vet något om skidskolor. Värt pengarna?
Andra tips?
Vi ska till Tandådalen/Hundfjället. Jag och mina barn har aldrig åkt skidor förr men mannen kan. Nån som vet något om skidskolor. Värt pengarna?
Andra tips?
Min dotter gick i skidskola så hon var liten, 4-5 år. Fungerade inte alls, hon tyckte det var barnsligt och löjligt. Och det var väldigt mycket lära-känna-varann övningar och andra lekar för att värma upp. Många ungar tyckte ju det var kul, men inte vår tjej... "skulle vi inte lära oss åka skidor??" var hennes undran!
Nej, hon gick bara en gång, vi lärde henne åka i stället och vi har lärt hennes bröder och det har gått jättebra! Men alla ungar är ju olika.
Min man säger att det är så det är på skidskolorna och då är det ju inte värt det. Jag vill att dem ska lära sig åka skidor. Det är ju inte lönt betala 750 per barn för det.
Då får min man lära dem. Du vet inte om det är vettigare för vuxna eller om jag också ska låta bli?
Skidskolor kan variera väldigt mkt i upplägg och liknande.
Jag har själv arbetat som snowboardinstruktör inom Friluftsfrämjandet och där hade vi en del lekar i början av varje pass med barnen för att dom skulle bli riktigt varma i kroppen. Detta var dock max 5min och sen började övningarna.
Även för vuxna finns det så klart uppvärmning men där är det oftast andra grejer än just lekar.
Vad som passar dig och dina barn kan tyvärr ingen annan än du svara på. Dock så tycker jag personligen att det låter väldigt jobbigt för din man att försöka lära både dig och barnen samtidigt...
Det är förmodligen bättre för vuxna, åtminstone inte nåt lek o trams!!! Men jag vet inte... Min man åker skidor som en Gud, själv är jag riktigt risig på slalom... Jag borde ju egentligen gå i skidskola. Jag var nästan vuxen då jag började med slalom och då är man för feg tror jag, åker för mycket "med hjärnan". Men jag har kunnat träna plogsvängar osv med barnen då de var små, sedan har gubben fått ta över undervisningen! Dessvärre funkar inte hans pedagogik på mig... vi blir bara "osams" då han ska lära mig....så vi låter det vara! Jag tar mig ner iaf, även om det inte alltid ser så tjusigt ut!!!
Är du total nybörjare på slalom? Om du ska gå i skidskola så tror jag att det är mer värt pengarna att få en privat skidlärare en timme, och slippa ingå i en grupp. Dyrare förstås, men mycket mer effektivt! Man kan också göra så att du och barnen ingår tillsammans i en liten grupp och får en "egen" skidlärare. Då slipper också barnen alla käcka lekar...
Den här möjligheten finns i Idre dit vi alltid åker, och det finns säkert i Sälen också. Ring och fråga! Lycka till!!!
Tack så mkt för era svar. Ja magnus07 jag tror inte helelr att manne får någon "egentid" att åka själv om ha ska lära resten av familjen. Jag ska i alla fall gå i skidskola har jag nog bestämt nu. Jag låtsas att det inte är pinsamt. Hehe
Det är helt klart värt det! Skidskollärarna är helt underbara och barnen lär sig otroligt mycket, och de har dessutom hur kul som helst.
Vi är iväg ungefär 3 ggr per säsong uppe i sälen, och både sonen och dottern började när de var ungefär 2½ år, men då med mig eftersom man måste vara 3 år för stt gå i skidskola. Dottern har nu gått färdigt allla grupperna + att hon några gånger har gått privatlektion. Nästa gång vi åker ska hon flör första gången testa på att åka snowboard, så då blir det skidskola igen. På skidor är hon numera superproffsig, åker allt och dessutom jäkligt snyggt, hon är 8½ år.
Sonen ska gå i skidskola han med, fast inte snowboard då. Han är nästan lika duktig som syrran, fast han "bara" är 4½år, han åker allt, svara backar, puckel, hopp m.m.
Visst leks det en del i den minsta gruppen, men inte sen. Om man tittar på när de "leker" så förstår man faktiskt att de lär sig genom lek, på ett sätt som vi föräldrar kanske inte alltid tänker på.
Skidlärare här!
Barn lär sig mest genom lek, man kan inte lära som vuxna gör. Det finns en anledning till leken, (inget "trams" bara). Mycket begärt från barnen att vara med främmande människor i över en timme utan att lätta upp, bryta isen och få barnen att känna sig trygga.
Behöver inte alltid vara mer effektivt med privatlektion för det kan bli för intensivt för många.
Brukar heller inte fungera utan konfliker att föräldrna är skidlärare. Lyssna på Snowgirl ovan.
Tack! Jag vill gärna ha dem i skidskola så jag får väl försöka övertala honom.