• Tossan79

Hur förvara kokt vatten?

Ställde frågan i en annan tråd, men fick ej svar. Försöker såhär istället.

Har sett att de flesta förvarar kokt vatten i en tillbringare i kylskåpet. Går det inte lika bra att förvara det i steriliserade nappflaskor i rumstemperatur? Då är ju allt sterilt, och borde vara okej? Så har jag alltid gjort, men blev nu osäker....

• Svar på tråden Hur förvara kokt vatten?
  • Jennaz

Funderar oxå på detta. Om man kan göra det brde det ju gå att blanda till Semp 2 utan att behöva släpa med sig kylklamp överallt. Eller?

• Lunar

jag kokar vatten för varje gång och kyler av till ät temperatur. visst kan du ha vattnet ute bara du har lock på så att det inte kommer in några konstigheter idet. om du är osäker så ring bvc och fråga, dom finns ju till för att hjälpa en.

• Lunar

jeol

du kan blanda till semp 2 i kallt vatten och sedan värma det. det gjorde vi till dottern när hon var liten, och det är inget fel på henne idag

• lancrox

kan man koka vatten i vattenkokaren och blanda nan 1 pulver och ge sedan den till bebisen ?

• Michelin

det står på förpackningen att man ska använda kokt kylskåpskallt vatten om man fixar flaskor i förväg, men det bästa är ju att koka från gång till gång.

• Jennaz

Lunar; Jag blandar redan sempen med kallt kokt vatten. Är nyfiken på om den färdiga blandningen kan förvaras i rumstemp till servering som med tetrapaken... Som det är nu har jag kylklamp med mig överallt för att hålla blandningen kall. Behöver den inte vara kall behöver ju inte vattnet heller vara kallt (?) å det går fortare att värma...

• Lunar

jeol

den behöver inte vara kall. bara den inte står mer än 6 timmar. man kan ju köpa färdig blandad semp 2 i affären och ge direkt som den är. med kallt vatten menade jag att om du kokar upp med vattenkokare och låter det bli kallt så kan du använda det sen. jag har alltid gjort så med mat till dottern när hon var liten och gör så med ersättningen till sonen med.
    tror inte att det är någon fara. vi har ju bra vatten här i sverige vad jag vet.

• Mel

Tossan, jag gor precis som du foreslar, kokar vatten och haller i steriliserade flaskor som sedan star framme tills jag behover dem. Sen haller jag i lite kokande vatten for att fa ratt temperatur innan jag blandar i mjolkpulver. Har ofta en termos med varmt vatten som star i koket./ Mel

Svar på tråden Hur förvara kokt vatten?