• Professorn

Någon som jobbar som CNC-tekniker?

Lade den här under Allmänna rubriker först utan att få svar. Tänkte testa här med...

Som rubriken säger - Är det någon här som jobbar som CNC-tekniker/operatör? Jag funderar starkt på att ombilda mig till detta yrke då det är svårt att hitta ett jobb i min bransch där jag bor (Värmland) men behöver lite mer på fötterna innan jag tar steget fullt ut tror jag.

Jag skulle gärna vilja vet lite om arbetsuppgifter, möjligheter till vidareutveckling inom yrket, lönenivåer osv om någon har tid och lust att svara. Ni som nyligen utbildat er får också gärna berätta lite om hur utbildningen gick till och om det var lätt att få jobb efteråt.

• Svar på tråden Någon som jobbar som CNC-tekniker?
  • D Petersson

hejsan jag jobbar som cnc operatör o har gjort de senaste 5 åren..

som det är just nu så har jag hand om en stor dubbelchuckad svarv o trivs bra med det har mycket att göra så kan jobba hur mycket jag vill, trevligt ställa att jobba på rena o fina golv o fina lokaler, innan jobbade jag på ett litet ställe där allt va skitigt o ovårdat.

min lön ligger på 19360 i månaden
    o det är ingen jättebra lön men det funkar.. jobbar två skift 0530-1336 o 1330-2130 fredag efter middag till 1715
    för mig har det aldriv varit problem med jobb har haft fast sen jag slutade skolan (industri) för 5årsedan

något mer du undrar så svarar jag gärna

/daniel

• Professorn

Tack för svaret Petersson. Har hört mig för på några företag och bemanningsfirmor runt om i Värmland också och alla säger att det inte ska vara några problem att få jobb. Det gäller bara att övertyga arbetsförmedlingen om detta också, då jag inte kan ta mer studielån nu eftersom jag redan har haft en låååång utbildningsperiod.

• D Petersson

ja då det är lugnt = ) men det bästa är nog att få jobb direkt på ett företag för bemanningsfirmorhar jag bara hört negativt om.. vet ej hur det är där uppe hos er men här skriker de efter cnc operatörer! tex där jag jobbar söker vi nog 10 st o får inte in en enda utbildad utan bara barnskötare o sånt.. så en utbildning så bör du få jobb om du sköter dig = ) vi har ju oxå utbildning via lernia hade inte det varit något annars?

kan du inte få ett jobb outbildad på ett företag då? vi tar in outbildade hela tiden o är de bara intresserade av att lära sig så brukar det inte vara några problem att få fast.. men vet ju inte hur arbetsmaknaden är i värmland..

/daniel

• Professorn

Jo bemanningsföretag har man ju hört en del negativt om. Skickade bara lite frågor för att kolla arbetsmarknaden lite men hoppas ju få jobb direkt på ett företag. Men svaret var som du säger - det fattas utbildad CNC-personal överallt.

Det är en Lernia-utbildning jag siktar på att söka. Men jag vill få den finansierad av af (arbetsmarknadsutbildning) eftersom jag som sagt bränt allt mitt studiemedel på en tidigare civilingenjörsutbildning. Men hittills har jag bara fått svaret att dom nu inte prioriterar utbildning utan sk "Matchning och anvisning". Men det är bara att stå på och tjata hoppas jag.

Får kolla upp det där med att börja outbildad också kanske. Men det känns lite som att ta sig vatten över huvudet eftersom jag inte har någon som helst verkstadsmekanisk bakgrund heller.

• D Petersson

hej igen vi får in massa folk som inte ens har hållt en skiftnykel innan så för den delen så är man bara intresserad av att lära o inte är tappad bakom en vagn så hade du nog fått jobb hos oss iallafall = )

bara att jaga är ett fint jobb när man kan det = ) jag trivs bra

/Daniel

Svar på tråden Någon som jobbar som CNC-tekniker?