• Miss Sally

Flytta till Stenungsund?

Hej hej!

Finns det några Stenungsundare här?

Vi funderar på att flytta dit och vill gärna ha info om bra områden! Tänkte börja med en hyresrätt, och då finns ju Stenungsundshem bl a. De har lägenheter i följande områden: Älvhem
    Stenunge strand
    Doteröd
    Fridhem
    Getskär Hasselbacken
    Keplers gård
    Kolningsberget
    Kopper
    Ödsmål Smeden
    Svenshögen

Något som är bra/dåligt??

Vi vill ha det lugnt och skönt. Centralt el inte är mindre viktigt, huvudsaken är att det är ett tryggt område.

Andra Stenungsundstips?? Är det najs där? :)

Hoppas på många bra svar! Kram /Sally

• Svar på tråden Flytta till Stenungsund?
  • thiasvovve

Från Svanesund c:a 40min från Stenungsund c:a 30min.
    Ljungskile är jättemysigt med,men tror det är rätt dyrt va eller?

Skall man po billigt så är ju Ale mycket billigare...

Har ni båda bil?

• Miss Sally

Marvinna: Vi tänkte börja med lägenhet, för att se så att vi trivs och så. Sen ev hus om några år. Vet du nåt om lägenhetsutbudet? Verkar inte finns så jättemkt (kollat hemnet).

thias: Vi har en bil, och ett körkort... Men jag skall ta körkort så snart jag kan! Ja, Ale kanske vore nåt. Det är inte en massa problem där då?

• thiasvovve

Nja kanske inte rätt man att säga bu eller bä.
    Det är ju känt med sådana där "rakade" personer,men det är ju ett rätt stort område,inkl tex.Surte...
    Såg en gång att det fanns en Ale-tråd (använd sök) här på FL,testa att fråga där.

• Miss Sally

Thias...: Ja, har också hört att det är lite såna sammanslutningar där. Men det är nog inte dominerande. Värt att kolla upp iaf! Skall söka på tråden, tack!

• Marvinna

Har du tittat på Stenungsundhems hemsida? www.stenungsundshem.se/

Vet inte hur det ser ut på den privata marknaden med lägenheter men Stenungsund är ganska populärt eftersom det är så bra förbindelser till både Göteborg och Uddevalla.

Ljungskile är fint men lite för litet för min del.

Ale ligger lite avsides om du ska jobba i Stenungsund.

• Miss Sally

Marvinna: Japp, har kollat hemsidan. Skall ringa dem imorgon.
    Vi har inte sökt jobb där, än. Planerna är än så länge på funderingsstadiet. Men nånstans en bit utanför Göteborg får vi nog ta och bo om inte jag skall gå under av västkustlängtan... :)

thias: Merci...! Super med lite inside-info! :)

• K J N

Svenshögen är väldigt trevligt.

• Jonnzie

Nä jag tycker inte att min hyra är så farlig jag bor i en 4:a och har en hyra på 5771:-/mån då bor jag i ett mycket fint område och nära stranden, golfbanan mm.
    Kolla på kartan på eniro om du vill, området heter Lyckorna.
    Det tar ca. 30 min till Göteborg med bil och bra kommunikationer med både buss och tåg.
    Jag tycker att Ljungskile är mycket centralt, okej litet är det men mycket gemytligt och trevliga människor.

Om du vill ha så är telnr. till Stiftelsen Ljungskilehem 0522-21117 öppet tisd. och ons. till kl. 12
    Man kan ju alltid ställa sig på kö och tacka nej sen.

kolla på www.ljungskile.nu där finns lite info om Ljungskile men sidan är inte så bra uppdaterad

Lycka till

Mamma till världens sötaste Jamie
  • Miss Sally

KJN: Svenshögen alltså! Ok! Får titta närmare på det då :) Tack!

• Miss Sally

Jonnzie: Tack! Låter precis som det vi är ute efter! Toppen. Ringer dem imorgon och börjar köa! :)

• Nlie

hej bor och är uppvuxen i stenungsund.
    Kan bara säga att det är väldigt svårt o få lägenhet i stenungsund, du får ringa o tjata rejält på SThem o även då får man bara i de "sämsta" områdena.
    Finns ju dock andra hyresvärdar, vet en som heter Johannes Nilsson eller nåt sånt som har lägenheter ganska centralt i stenungsund. Norravägen heter det, har själv bott där o trivts super. Kan man bara tjata kan man få lägenhet där!

jag skulle själv aldrig vilja bo i stora höga, jörlanda, svenshögen eller ödsmål eftersom det är så litet o en bit in till sundet. men alla är vi olika.

• Miss Sally

Tackar Nlie!!

Och Jonnzie - superbt med länken!

:)

• Miss Sally

Står nu i kö på Stenungssundshem... Men som ni säger, det verkar som om de flesta attraktiva lägenheterna går till deras vänner och bekanta.

• Jonnzie

Miss: Det var så lite så det är ju lätt att hjälpa till när man vet vart man ska leta

Mamma till världens sötaste Jamie
  • Marvinna

Du har ju Myggenäs på Tjörn som inte ligger alltför långt bort från Stenungsund.

• Piggley Wink

På Tjörn finns ju också Höviksnäs, det tar absolut mindre än en timme till Göteborg därifrån (men det beror ju på var i stan man ska. I Höviksnäs finns en hel del lägenheter. Där är nära till havet också.

I Stenungsund skulle jag liksom flera andra här aldrig välja Kopper eller Hasselbacken, men nu har de ju faktiskt renoverat en del lägenheter där så att de är jättefina men det är svårt att tränga bort sin gamla bild i alla fall...

Jag vet inte om nån pratat om Hallerna för där är ju jättefint, inte så biligt precis men fint! Det bästa är väl att försöka åka runt och kolla lite. Kommunerna borde väl ha info länkat från sina hemsidor?
    www.stenungsund.se
    www.tjorn.se

Håller även med någon föregående talare so var negativ till färjorna från Svanesund, själv skulle jag aldrig orka pendla om man måste stå i färjekö varje dag.. men det är ju jag, för nån annan kanske det funkar bra!

Lycka till!

Svar på tråden Flytta till Stenungsund?