• UlliZzz

Turkisk Yogurt!?

Hallo!
    Kan man ge turkisk yogurt till 8½mån?

• Svar på tråden Turkisk Yogurt!?
  • Charlott29

Jag försökte ge min son det när han var cirka 10 månader och han fick ont i magen av det. Det är ju ganska fet yohgurt, tror den är på 10 %. Vet inte om det berodde på det. Man kanske ska blanda ut den lite till att börja med?!
    Jag har inte vågat provat det efter det...

• mludvigs

Det tror jag säkerligen! Den är ju bara tjockare än vanlig youghurt och det finns ju barnmatsburkar med youghurt från 8 måander.

• lena86

mer fett i de bättre och ge vanlij yougurt..

• Maria med 3

Jag har alltid gett den turkiska yougurten. Den innehåller inget socker och tycker man att den är för fet kan man blanda ut med lite naturell yougurt.
    Små barn ska ju ha extra fet mat så de vanliga yougurtarna är oftast för magra även om den turkiska kanske är lite fetare än nödvändigt.

Sen har jag smaksatt den med lite fruktpure eller färsk frukt.

• Joonas

Jag gör som >Maria här ovan. Det är inte fettet som han får ont i magen av. Men vissa barn kan vara känsliga för mejeriprodukter och om jag inte minns fel så har jag läst någonstans att man rekommenderar det från 10 månader. Men jag kan minnas fel. Vår dotter får turkisk yoghurt med fruktpuréer till frukost. Hon är snart tio månader.

festlig, funktionell och fryntlig
  • lilaki

lena86: Varför skulle det vara bättre att ge en smaksatt och sockrad youghurt med lägre fetthalt än en lite fetare naturell youghurt till en bebis? (Om jag inte misstolkat ditt ganska kortfattade meddelande, isåfall ber jag om ursäkt) Det är ju inte så att de behöver passa kalorierna, snarare tvärtom.
    Bättre då att ge en naturell youghurt och om man vill söta den kan man tillsätta vanlig frukt eller en osockrad fruktpuré.

• listo

Vi har gett den turkiska yoghurten till alla våra 3 barn. Den är bra dels för att den är fet och dels för att den har rätt mild smak. Tillsammans med riven/mosad frukt är det supergott!

• Marvelina

har gett det sedan ca. 8 mån och blev dessutom rådd att välja den av bvc just för att den är fet och osötad.

marvelina - not new and definitely not improved
  • TvåM

Melker älskar turkisk yoghurt. Brukar ofta blanda den med lite mosad banan och ge som mellanmål. Han är 8 1/2 månad.

Har hört att det är bättre att ge lite fetare mejeriprodukter till bebisar, och osockrade naturligtvis.

• Charlott29
    Joonas:
    Min son är inte mjölkallergisk. Han äter mejeriprodukter hela tiden, både dricker mjölk till maten, äter välling, gröt och mejeriprodukter i maten men turkisk yoghurt får han ont i magen av. Vet inte vad det skulle bero på om det inte var den höga fetthalten. Däremot tycker jag det är jättebra mellis tillsammans med frukt, så jag hoppas jag kan försöka med det igen. Ska göra ett försök att blanda ut den med naturell yoghurt och prova.
Svar på tråden Turkisk Yogurt!?