• UlliZzz

Turkisk Yogurt!?

Hallo!
    Kan man ge turkisk yogurt till 8½mån?

• Svar på tråden Turkisk Yogurt!?
  • Maria med 3

Det absolut bästa med den är att den stannar kvar på skedennär de vill prova äta själva. *L* Små barn har ju en förmåga att vända skeden uppochner när de stoppar den i munnen och vanlig yougurt rinner av, men den turkiska stannar kvar på skeden så att barnet hinner få in den i munnen.

• pippo75

Även vi lite större kan äta turkisk youghurt...
    Låter knasigt, men ta en deciliter turkisk och blanda med två msk oboy. Smakar himmelskt när man är lite godissugen!

• isalisa

Jag brukar äta den med honung. Supergott!

• isalisa

..Fast honung ska man förståss inte ge till barn under 1 år!

• pippo75

Ja...åhhh med honung, låter gott..det måste jag testa!

• onehappen

kan det inte vara själva yoghurtkulturen han får ont i magen av?

Jag vet inte hur det funkar, men iaf att feta produkter är bra för de små. ger ni inte grädde och smör ibland? det gör vi ofta till vår 8 mån och det är ju bra mycket fetare än turkisk yoghurt.

absolut bättre med fet och osötad yoghurt än lättare och sockrad som vaniljyoghurten.

• ia mia

Vill bara slänga in lite info här om att det finns faktiskt turkisk yoghurt med 3.5% fett om det är det man är rädd för.

Vi gav vår dotter turkisk yoghurt mixad med banan och frusna hallon. Hon gillade hallon och bananen gjorde att det blev lite sötare, annars är frusna hallon och lite socker (annars blir det så surt) jättegott att mixa ner i yoghurten om man vill ha det lite sorbé-aktigt, det passar bra för feber eller då tänderna gör ont..

• UlliZzz

Tusen tack för alla svar!
    det var lite så jag tänkte att det måste ju vara bra att den är fet och inte söt!
    och det var ju bra som Maria Med 3 sa att den sitter kvar på skeden när dom försöker äta själv!! + i kanten där!! ha ha

• LyckaJones

Oj, vad olika man tänker!
    Jag ger min son den turkiska just för att det är så mycket fett i den!

• lena86

lillaki: Men vadå Tycker du att de faligt för barn att äta kalorier ska du banta ditt barn eller låter som en bantnings diet när man skriver så..! varför man inte ska ge de kan man göra Men jag vet att man använder turkisk i massa maträtter och så men man gör som man vill..! Men sluta tänk på kallorier.!!!

• LyckaJones

Lena86- Men hon menade väl att det är bättre med fett än med socker?

• Marvelina
    lena86 skrev 2007-01-10 09:29:07 följande:
    lillaki: Men vadå Tycker du att de faligt för barn att äta kalorier ska du banta ditt barn eller låter som en bantnings diet när man skriver så..! varför man inte ska ge de kan man göra Men jag vet att man använder turkisk i massa maträtter och så men man gör som man vill..! Men sluta tänk på kallorier.!!!
    Det rekommenderas ju faktiskt att man inte ger sockrad mat till små barn, så det tycker jag inte var något konstigt sagt av lilaki. Kalorier och tillsatt socker är ju inte samma sak.
    marvelina - not new and definitely not improved
  • lilaki

Nej, tvärtom, jag blir missförstådd!
    Jag tolkade lena86 inlägg som att hon tyckte att det var bättre att ge en sockrad youghurt med lägre fetthalt än den fetare turkiska yoghurten (men jag reserverade mig och bad om ursäkt på förhand om jag förstått det kortfattade inlägget lena86 skrev då jag tyckte det var lite svårt att förstå då det saknade punkter och versaler). Jag tyckte att det var _nyttigare_ med en osockrad, fet youghurt!

lena86:Jag skrev ju uttryckligen att man inte ska vara försiktig med fett till bebisar, snarare tvärtom. Var jag så otydlig? Det är klart att jag inte tycker man ska banta en bebis, jag blev bara orolig för jag tolkade inlägget du skrev som att du tyckte det. Vi missförstod varandra.

• lilaki

lena86 skrev alltstå:
    "mer fett i de bättre och ge vanlij yougurt.."

Jag tolkade det som:
    Det är mer fett i det (turkisk youghurt alltså). Det är bättre att ge vaniljyogurt.

Förlåt om jag missförstod.

• lena86

jo men jag ger min son de jag skuylle tycka om jag ger han danenio.. och de bästa han vet oftast är de små mängder och de inge fara.. Men de så mycket va man kan ge och inte ge.. Jag ger de han tycker om .. sen är de inge med de..! så:D

• onehappen

lena86, ger du han godis och glass också då? för det skulle han säkert tycka om..? "jag ger han det han tycker om så är det bra så" kan ju tolkas som att man ger coca cola.. öl.. kaffe vad som helst han tycker om

men jag förstår att du inte menade det..

Svar på tråden Turkisk Yogurt!?