• crazyinlove

Tips önskas!! Tyg till att sy sjal!!

Ska sy mig en långsjal tänkte jag... Då ekonomin tryter tänkte ja sy en själv.. och vi ska iväg på resa om en månad, så det känns smidigt att ha något att bära vår lille 9 månaders klump på 11 kg i, de stunder man inte kan ha vagnen.. Så undrar om någon har något tips om nåt tyg man kan använda? Kan man använda bredspårig manchester? Linnetyg? Vanligt bomullstyg (typ som i lakan)? Alla tips mottages tacksamt. har varit inne på både sjalbarn och bärabarn, men mer konkreta tips mottages gärna..Om ni kanske har använt något själva o sytt av att rekommendera, och vad jag absolut inte ska välja..etc. Helst något tyg som går att beställa på nätet, o så billigt som möjligt!

• Svar på tråden Tips önskas!! Tyg till att sy sjal!!
  • NeaVida

Hallojsan.
    Vad gäller tyg så är det väldig känsligt och klurigt... men jag ser att tyget du länkar till kostar 245 kr och för det får du ett beprövat bra tyg (kallat pearl) från de som hann köpa det innan Jysk plockade bort det ur sortimentet. Det finns även andra tyg som är OK. Men en fråga som dyker upp är vart du ska åka? Till ett varmt land? För i så fall så rekomenderar jag krinklat bomull som säljs ganska billigt på t.ex. stoff och stil (ligger i malmö men finns på nätet) Men detta är ett tunt tyg som är lite klurigt att knyta, så du kan behöva träna en del innan så att du inte blir besviken och ger upp hela grejen. Men om du inte ska resa till ett så varmt land så är beprövade jysk och Ikea tyger bra val. Om du går in på forum under sjalbarn.se så finns det under sjalrecensioner en tråd med de tyger som folk har testat och tips på var man hittar det och hur det är. Du kan även ta kontakt med mig där - jag heter samma sak. Så ska vi se vad vi kan göra...

Jag vill bara påminna alla som läser det här att även om jag, och även någon jag känner, råkar ha en bit Pearltyg liggandes till försäljning så är detta inte på något sätt en annons eller ett erbjudande om att köpa det från mig, eftersom det är inte tillåtet på FL...

• MuminMy

Om din kille inte är van att bli "sjalad" kanske han inte gillar det nu när han är lite äldre så prova hemma först

Tyget ska helst stretcha på diagonalen men inte på längden och försök "dragtesta" det så mycket du kan innan du bär bebisen med det (har du två starka kompisar så låt dem försöka dra isär det på längden och på tvären).

Annars kanske en mei tai är ett bättre alternativ? Enklare att lära sig, inte så varmt och mindre tyg att släpa på.

Bra beskrivning hittar du såklart på sjalbarn.se men även på www.baranara.se

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • MuminMy

*lägger till* För att prova kan du te.x ta ett lakan och dela i två och sy ihop - så du vet om din kille köper sjalen överhuvudtaget *ler*

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • nest

Jag har sytt egan sjalar i tyg från Jysk, typ indisk bomull, lite grövre bomull som strechar sig på diagonalen. Fanns i olika randiga mönster, kostade 49 kr metern tror jag. Blir inte dyrt om man skarvar tyget på mitten, eller om man inte vill skarva så räcker det till två... Var ett tag sedan nu, men då hade det mkt olika att välja på.

Lycka till.

Svar på tråden Tips önskas!! Tyg till att sy sjal!!