• Glittrax

vad är orange kuvertet?

ja är det endast papperet som det står 06 i stora röda siffror längst upp på framsidan?

• Svar på tråden vad är orange kuvertet?
  • Anettan73

Menar du ditt pensionsbrev... Står hur o var o när o hur mycket pension .. Ja hela kittet. Om du menar d oranga kuvertet som alla pratar om...

(¯`°?.¸ ღ Nino-94, Zeth-03 och bf 22/2-07 ღ ¸.?°´¯)
  • Glittrax

ja pensionsbrevet.. ursäkta att jag var lite oklar.. är det bara det tredelade papperet? eller låg det något mer i det? kommer inte ihåg...

• Häxan Jia

Pensionsbrevet... Där de står hur mkt man har i framtida pension osv...

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • Häxan Jia

TS jag tror att det bara är det där pappret i...

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.....
  • sommartorpet

Det står den förväntade framtida pensionen. Det bygger ju på att man har samma inkomst fram till pensionsdags men uppräknat med ett visst index och tillväxtfaktor. Det finns liksom inga garantier för att den verkliga pensionen blir vad som står där, det ända säkra är den intjänade pensionsrätten.
    Men visst måste väl kuvertet innehålla mer än bara själva pappret med beloppen, någon informationsbroschyr eller nåt. Jag tycker alltid att kuvertet känns så tjockt när det kommer men eftersom jag inte öppnar det innan jag kastar det så vet jag inte.

• Alexp

sommartorpet

Är det verkligen så att det bygger på att man tjänar samma som du säger?
    När jag kollade mitt brev så skulle jag få ut 120 kr per mån i pension eller nått. Det borde ju tyda på att det står hittillls genererade pengar till pensionen eller?
    *osäker*

• Felicia6

Jag brukar få en tjock katalog där jag kan titta på olika fonder, eftersom man får investera dom pengarna i olika fonder..

• sommartorpet

Alexp: Så lite är omöjligt att få i pension. Om man inte själv har tjänat ihop tillräckligt så finns det en garantipension som staten sår för. Vet inte exakt hur mycket det är nu men jag har för mig att jag ska få ungefär 7000 i månaden om jag väntar med att gå till jag fyller 70.
    Annars så är det ja, den bygger på att du kommer att tjäna samma pengar under resten av ditt yrkesliv som du gör idag. För en som studerar och har väldigt lite inkomst säger det alltså inte något om den framtida pensionen eftersom man kommer att få betydligt högre löner under de kommande åren. Det är förs när man börjar bli så gammal som jag som man mer säkert kan säga att brevet talar något om sanningen framöver eller om man har bestämt sig för ett jobb och tänker stanna där livet igenom med bara den löneökning som avtalen ger.

• Alexp

Jojo det fattade jag ville bara visa på att det inte var schablonmässigt utan vad man tjänat ihop hittills. Det minimala står väl inte med i kuveret, alltså 7000 eller vad det var. Kommer ej ihåg. Förra året försvann det i flytten :)

• sakoline

Om man fått ett beslut, kan man få MINDRE då?

• sommartorpet

Scablonmässigt så tillvida att det du tjänat hittills är vad du beräknas tjäna hädanefter. Om du hade 150.000 i årsinkomst sista beräkningsåret så beräknas utfallet i pensionen utifrån att du kommer att tjäna 150.000 per år alla år fram till din pension.

• Alexp

Hmm konstigt men jag är inte insatt så du har säkerligen rätt. Får kolla nogrannare nästa gång det kommer hem. Det är otroligt många beslut man måste ta hela tiden dock...

Svar på tråden vad är orange kuvertet?