• Anonym (fundersam)

Någon som fått "dåliga" besked på gyn. cell provtagning ?

Hej
    Jag var på den vanliga gynekologiska cellprovtagningen i slutet av nov. Fick svar som jag öppnade nu i söndags efter att ha kommit hem från semester. Det stod:
     att provet visar att det behöver göras kompletterande undersökning för attt ta reda på  om vidare behandling är nödvändig.

Jag fick ju direkt en klump i magen!! Jag är 27. Min mamma hade vid 23 år cellförändringar som togs bort och sen var det iofs. bra med det..

Men jag blir inte klok på ders formulering. Har pratatn med flera som säger att om cellförändringar hittas står det klart och tydligt. Jag tycker det är luddigt formulerat, men tolkar det ju som att de har hittat nåt skit.
    Ringde och talade med dem på skjkukhuset dit jag ska bli kallad, får en tid i februari.. suck.. Hon menade på att ibland vill man se om kroppen självläker och väntar därför 2-3 månader mellan undersökningarna. men det känns ju inte heller bra, om den inte gör det då?

Är det någon som fått ett liknande besked, vad har ni fått gå igenom??

Funderar massor och man är ju inte jätte lugn... Kram

• Svar på tråden Någon som fått "dåliga" besked på gyn. cell provtagning ?
  • Anonym (fundersam)

Hej Coppola.
    Det är "skönt" att höra att det var så för dig. Men jag ringde o pratde med dom. DÅ sa hon till mig att de provsvaren som visar avvikelser skickas vidare till dem på Huddinge, där provsvaren kollas igen och att jag inte skulle vara orolig för att ofta självläker kroppen. Därför ville de vänta 2-3 månader med att kalla mig igen. JAg tolkar det som att de har hittat något.
    Hoppas dina prov svar är bra!!
    Kram

• Anonym (fundersam)

Nu har jag äntligen fått en ny tid, ska dit på onsdag. Är det någon som vet/ varit med om det här. Har Ni fått några svar direkt  på vad de hittat eller måste man veta några veckor på provsvaren..?

• arianne03

Beror på läkaren, vissa gånger har de sett direkt men det var utomlands, här i Sverige tror jag de skickar iväg på analys.

Troligvis var ditt prov inte så bra taget, så de inte kan säga säkert vare sig det ena eller det andra.

• Skäggis

Hej, jag har haft cellförändring & blev opererad under lokalbedövning. Rekommenderar inte detta då jag upplevde det som väldigt traumatiskt.
    Att du fått ett brev behöver dock inte betyda att du har cellförändringar, ibland kan det vara så att provet dom tog inte var tillräckligt (eller hur jag ska uttrycka det). En kompis till mig fick ett brev precis som ditt så hon fick göra ett nytt prov & det var normalt.

Håller tummarna, kram på dig!

• orzia1

Det råder en missuppfattning bland många kvinnor att cellförändringar är det samma som cancer. I själva verket är cellförändringar ytliga förändringar på livmodertappen, som ofta läker av sig själv.

Cellförändringarna är alltså ingen sjukdom, men på sikt kan vissa av dem utvecklas till livmoderhalscancer. Sådana här förstadier till cancer är mycket vanligare än själva sjukdomen. Cirka 30 000 kvinnor om året för besked att de har cellförändringar, medan ungefär 450 drabbas av livmoderhalscancer.

För att hitta dessa förstadier till cancer och ta bort dem i god tid, innan de hinner bli till något allvarligt, kallas alla kvinnor i landet mellan 23 och 59 år till barnmorska eller distriktsläkare som tar cellprov. Detta sker vart tredje år, men har man som 60- åring inte haft några cellförändringar under de senaste årens kontroller, är risken att insjukna i livmoderhalscancer väldigt liten. Man behöver därför inte kontrollera sig mer. – Om cellprovet är normalt blir man kallad till en ny provtagning om tre år.

Visar provet däremot lätta cellförändringar, måste provet göras om efter en tid. Ibland kan enbart beskedet att man måste göra om provet göra kvinnor oroliga, berättar överläkare Bengt Andrae vid kvinnokliniken, Länssjukhuset Gävle-Sandviken. När brevet dimper ned i brevlådan som säger att cellprovet måste tas om, är det vanligt att fantasin skenar iväg. Många tänker att ”nu har de upptäckt att jag har cancer!” Men så är det inte. Ser läkaren celler som ser lite annorlunda ut kan detta bero på olika saker, till exempel en tillfällig infektion.

–Små förändringar kan läka ut av sig själv. Men för säkerhets skull vill gynekologen hålla koll på dem och ta nya prov efter några månader. Finns de kvar då tar vi bort dem för säkerhets skull. Men även om provet visar tydliga cellförändringar finns det ingen anledning att oroa sig, betonar Bengt Andrae.

– Beskedet visar att man har förstadiet till en allvarlig sjukdom, inte att man har cancer. I själva verket betyder beskedet att man kan slippa cancer! De flesta kvinnor blir nämligen av med sina cellförändringar i och med behandlingen. Lätta cellförändringar läker ofta ut av sig själv, men man måste hålla koll på att detta verkligen sker. I alla andra fall går behandlingen ut på att man tar bort den förändrade vävnaden. Antingen fryser man bort den lilla vävnadsbiten eller så avlägsnas den med laserteknik – båda metoderna sker under lokalbedövning.

I 95 procent av fallen blir cellproven normala efteråt.Vid starkare cellförändringar opereras en liten bit av livmodertappen bort. Den bortopererade biten skickas sedan på noggrann analys för att vara säker på att alla misstänkta celler tagits bort. Efter operationen kan man få småblödningar eller bruna flytningar under någon vecka, men det är också allt som kan hända. Sexlivet, möjligheten att bli gravid och att klara av graviditet och förlossning påverkas inte av ingreppet.

//orzia1 gynekologisk cancersjuk

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • orzia1

Olika grader av cellförändringar Om ett cellprov visar på cellförändringar kallas man i vissa fall till en fortsatt utredning. Ibland får man i stället en tid för en ny cellprovskontroll några månader senare, eftersom en del förändringar läker av sig själv.

Cellförändringar kan vara lätta, medelsvåra och svåra och indelas i tre grupper med beteckningarna CIN1, CIN2, och CIN3. Det finns dessutom en grupp mer svårtolkade förändringar.

Lätta cellförändringar som tillhör gruppen CIN1 eller de som tillhör de svårtolkade förändringarna har störst möjlighet att läka ut av sig själva. De kan ibland bara vara tecken på en irritation i slemhinnan. Därför väntar läkaren ofta med en gynekologisk utredning tills ett nytt cellprov har tagits. Man får vänta mellan 4 och 6 månader innan man gör nästa cellprov för att tillfälliga irritationer och virusinfektioner ska ha en möjlighet att läka utan behandling. Om även nästa cellprov visar på förändringar görs en utredning. Handläggningen kan variera något och i vissa delar av Sverige kallas man till utredning redan vid ett lätt avvikande prov.

Om cellprovet visar medelsvåra eller svåra förändringar av grupperna CIN2 och CIN3 kallas man alltid till en utredning

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • Oviss

Har oxå varit i samma sits, man får vänta ett tag på svaren, och visar dom inget hör dom oftast inte av sig öht. Men som sagts tidigare är se ofta att kroppen självläker de, därav kan man få vänta några månader innan man får göra om testen, och även om kroppen inte självläker de, så är de lätt att ta bort de. Du behöver inte vara orolig, de är om man går med sånt i flera år utan att det upptäcks som de kan bli cancer av de, men de är ytterst sällsynt. Jag har fortfarande förändringar men de är nu mer såpass lite att dom kontrollerar med jämna mellanrum bara.. Fick veta första gången för ca 1 årsen.
    Lycka till!

Wilmer 061107
  • ondella

Jag har gått på alla provtagningar,men hade ändå cin2 vid förra årets provtagning.Det togs bort,sedan väntade jag på svar i 2 veckor drygt.Och efterkontrollen visade inget!Så nu tas nästa test i maj.Mkt väntan blir det...

• Anonym (fundersam)

Tack allihop och Orzia1, för ditt informativa inlägg! Jag hoppas du mår bra, eller åtminstone ok då det låter som du har det tufft..
    Det är bra att det kommer ett sånt inlägg i tråden även om man vet en hel del redan.
    Jag oroar mig inte alltför mycket, men ska bli skönt att ta nytt prov och se om det självläkt.
    Jag har väldigt oregelbunden mens och ibland mellanblödningar och
    Då jag vet att min mamma hade "allvarliga" cellförändringar som ung och fick ta bort en bit av livmodertappen, och sedan efter 10 år fick operera bort alla kvinnliga invärtes organ.. ökar min oro lite. Men där emellan kom jag!!

Självklart är risken liten att man råkar ut för något allvarligt i såna här fall, så nu ska det bara bli skönt att bli av med den där lilla känslan som maler i magen då o då..

Kram på Er

• Twixie

Jag har haft två cellförändringar som de tagit bort under narkos (alltså lite större cellförändringar). Efter första gången visade det inte på några cellförändringar på den biten de tog bort men när andra testet gjordes efter borttagningen visade det att det fortfarande var cellförändringar så det gjordes en till bortttagning. Det är nu 4 år sedan sist och det har inte varit några förändringar sedan dess (jag går och kollar mig varje år för jag haft cellförändringar och kommer få göra det i ca 10 år sade läkaren). Jag frågade sist hur lång tid det tog att utveckla cancer av cellförändringar och han sade ca 4-6 år. Det är heller inte alla cellförändringar tydligen som leder till cancer men man tar bort dem ändå om de inte självläker.
    De kommer antagligen att ta ett andra prov nu när du ska till läkaren som de skickar till analys. Min gyn penslade också ett medel i slidan för att se om cellförändringarna satt på slidväggen eller på livmodertappen. Tror inte de alltid gör det utan det var för att han skulle kolla om det verkligen var nödvändigt att ta bort mer av livmodertappen. Men jag har efter de två borttagningarna varit gravid (en gång) och hade inga problem alls under grav (från dem delarna alltså...). Så tänk på att bara för att du har påvisats cellförändringar är det inte detsamma som att du är allvarligt sjuk. Har förändringarna försvunnit är det super men annars tar de bort dem och problemet är ur världen

• Anonym (fundersam)

jaha.. det var cellförändringar av andra graden de hittat så nu har jag varit tillbaka och då knipsade de bla bort en liten bit för att se på cellförändringarna.. Ska få detta svar den här veckan..Hoppas det kommer innan påsk. Nu är jag lite mer orolig.. puh..

• Anonym

Styrkekramar till dig nu TS! Har varit i samma sits som du. Fick då genomgå en s.k. konisering (dvs att man "hyvlar" bort cellförändringarna. ) Detta gjordes under narkos och jag fick gå hem samma dag. Blödde litegrann efteråt. Men förändringarna försvann. Kollar mig nu varje år.

Håller tummarna för dig!

• Anonym (fundersam)

Känner man några kroppsliga symtom när man har cellförändringar?

• Anonym

Jag kände ingenting kroppsligt. det är så förädiskt med cellförändringar - man behöver inte märka någonting.

• Anonym (fundersam)

Ja Ondella, det hade vi.. Hoppas fortfarande att de bara är av grad 2.. Har en kompis som de hittade samma på med. När de tog bort lite mer, upptäckte de att det var även grad 3 i vissa delar.. Men som de inte hittat först.. Så, jag går och hoppas att det inte finns något mer där inne..

• ondella

Så tänkte jag med efter op...men det var ju samma som de trodde :)

• Anonym (CIN3)

"Det är lugnt. En cellförändring är ju ingenting om det ens är det du har. När vi pratar obotlig canser så är det vad jag förstått bara cin 3 fall som ej överlever och man hinner aldrig gå så långt om man går på sina cellprov.
    Så de med kraftig livmodercanser har hoppat över många cellprov."

Ovanstående är citerat av "Myrslok"

Snälla Myrslok!
    Skriv inte så allvarliga saker när du inte vet. Jag har cin3 och jag är definitivt inte död! Efter ett normalt prov gick det till CIN3 vid nästa rutinkoll. Jag har koniserats två ggr och har INTE cancer nu och hade INTE cancer innan operationerna heller. Jag är väldigt påläst och trygg i detta, men du skrämmer ju vettet ur många andra genom att skriva så!?

Till TS: Lycka till. Du har cellförändringar som är upptäckta i tid, de har koll på dig och du kommer att få behanding så att du blir bra! Jag tackar min lyckliga stjärna att vi bor i Sverige där vi kvinnor kontrolleras och dessa saker kan upptäckas i tid! Var inte orolig, det är inte jag!!!

• MaijaO

CIN 3 Är INTE cancer! Cellförändringar på livmodertappen är jätte vanligt ca 70 % av alla sexuellt aktiva kvinnor har det någon gång under sin livstid. Det är lättbehandlat genom operation om det är grava cellförändringar men vid de lätta så läker de oftast ut av sig själv. Om ni är oroliga så kolla in på www.cellprov.nu

Cellförändringar är inte det samma som livmodertappscancer. 30.000 kvinnor per år blir behandlade för cellförändringar varje år i sverige och bara 450 har livmodertappcancer. Och dödligheten på livmodertappcancer är inte heller stor så oroa er inte!

Svar på tråden Någon som fått "dåliga" besked på gyn. cell provtagning ?