Hur mycket ska man ta som kompis? (väldigt LÅNGT!)
(är anonym på grund av att hon har bekanta med sidor här)
Jag har en kompis som vi kan kalla för Pia.
Pia och jag har varit kompisar sedan första dagen i gymnasiet (är nu tre år sedan vi slutade där). Vi brukade hitta på saker efter skolan, åka och kolla i affärer, fika och så. Fortfarande brukar vi hitta på saker såsom åka och titta på kläder och fika då vi båda har tid. Grejen är den att hon VÄGRAR inse att jag har ett annat liv än henne.
Jag har samma pojkvän sedan 9:e klass, var alltså tillsammans med honom innan vi blev kompisar. Nu är vi sambos sedan ett antal år tillbaka och som ni alla vet så är det faktiskt skillnad på att vara sambo och singel, vilket Pia är.
Min sambo har även ett jobb som gör att han är hemma rätt sent om eftermiddagarna/kvällarna (pendling). Men när han väl är hemma så tycker både han och jag om det är trevligt om vi kan äta middag ihop och prata lite innan det är dags att gå och lägga sig. Det är bland annat detta som Pia har svårt för, att jag tycker det är viktigt med denna lilla tid ihop med min sambo. Hon tycker att jag ska ha tid för henne varje gång hon ringer och vill prata i timmar! Eller när hon bara vill sticka iväg någonstans.
När vi väl hittar på något, som åtminstone jag ser fram emot så börjar det eviga gnällandet. Hon tjatar om hur värdelöst hennes liv är, att hon inte har någon pojkvän, att hennes föräldrar tjatar på henne om att byta jobb, om att skaffa sig en viss utbildning och så vidare. Och ALLTID dessa tårar! Jag har verkligen försökt ställa upp för henne och låta henne gråta, prata av sig och jag försöker komma med råd och peppa henne till saker och ting. Men det hjälper inte!
Jag har själv varit med om en del saker som tagit hårt på mig, som jag tycker är jobbigt. Jag är dock inte den typen som berättar för alla om mina problem (alla är vi olika) men jag accepterar henne och försöker hjälpa henne. Men när hon hela tiden blir sur/irreterad över att jag inte kan hitta på saker med henne efter hennes villkor och hennes eviga tjat (ursäkta med det är jobbigt...) så börjar mitt tålamod tyvärr svikta. Jag har som sagt egna problem som jag försöker ordna upp PLUS att jag försöker stötta henne, men när man inte får något tillbaka så blir man verkligen trött... Vad ska jag göra? Hur mycket ska man som kompis tåla?
Ni förstår säkert inte hälften av det jag vill få fram i meddelandet, är trött och besviken... Men hur hade ni gjort i min situation?