• andypandy

hjälp ang värk i ben

när jag var liten , 4 år , fick jag ont i ben. tydligen en vanlig sjukdom hos flickor runt 4 års åldern. jga kommer inte ihåg vad den hette. sen två dagar tillbaks klagar min lilla 4 åring på värk i ett ben. hon haltar. hittar inget på nätet om detta. läst om växtvärk men det ska bara kännas på natten.
    är det nån som känner igen den sjukdomen jag pratar om ? nån som vet nåt mer ? om den är ärftlig osv.

• Svar på tråden hjälp ang värk i ben
  • Fru Anders

Kan det inte vara vanlig växtvärk? För det gör fruktansvärt ont, har själv haft det min tös är snart 5 och har periodvis haft det. Då masserar jag hennes ben och i värsta fall får hon en alvedon...

• Elli47

Växtvärk har båda pojkarna haft i 3-4 årsåldern och då har jag masserat benen, de vägrar ta Alvedon nämligen... Efter ett tag har de somnat om.

• andypandy

jo visst kan det vara det. men hon har ont hela tiden och växtvärk kommer på kvällen / natten.

• dnctbbyri

Kanske itne hör till saken, men kan någon förklara för mig varför växtvärken kommer på natten? Tillbringar åtskilliga timmar med att massera sonens ben nattetid.

• nannala

min dotter har haft ont i benen till å från sen hon va ca 18 mån de ha vissat sej att hon inte gå hon har så ont att hon bara är lessen och man få bära och hon säger ont i bena .. verenda gång så har vi uppsökt läkare och vi har skickats vidare till akut mott ... dom säger att de är en förskylning som sätter sej i höften men i dom mjuka delarna ( komm inte å håg va de heter ) de har hållit i sej 3-4 dagar hon har inte haft någon feber . läkarna säger att det är förtidigt att ha växtvärk i henes ålder hon är 4 men man ska inte noncalera de säger läkarna så de kanske är något sånt som hon har

• Fru Anders

Jag tror växtvärk är när skelettet växer för fort eller nåt....

• bricciolina

växtvärk sitter oftast i båda benen. man haltar EJ. ont i ett ben + hälta ska man kolla upp. kan komma både från höften och knät. en vanlig åkomma med ont och hälta är simplex-coxit el coxitis simplex som ofta kommer efter luftvägsinfektion (men oftare hos pojkar tror jag).

åk till akuten el vårdcentralen i morgon.

/sjukvårdskunnig bricciolina

• kapet
    Ständig eller tilltagande värk i ett ben utan att något syns på benet

Mindre vanligt är att barn kan ha ständig värk i ett ben. Särskilt små barn har svårt att avgöra varifrån smärtan kommer. Värken kan förvärras när barnet går, och ibland haltar barnet. Någon svullnad av lederna eller på benet kan man inte se. Sådana besvär kan bero på någon förändring av höftleden, till exempel coxitis simplex, "snuva i höften" eller någon annan övergående höftledssjukdom. Det kan också någon mycket sällsynt gång vara tecken på en blodsjukdom.

När ska jag söka sjukvården?
    Barnet bör undersökas av läkare för eventuell undersökning med röntgen eller ultraljud och blodprovsundersökning.

• nannala

ja så va de hete snuva i höften som min dotter hade så varje gång när vi har varit till läkare så har dom jort ett ultrajud och rönkat hene hon har även haft en liten förändring i höftledskapseln [ tro jag de hete ) så de är inge att leka med så jag håller helt med kapet upsök läkare för dit barns bästa men hoppas de är inge

• lövet2

Det finns flera olika saker det kan vara. Små barn kan känna smärta på "fel" ställe, så hon kan t ex ha öroninflammation.
    Det finns olika sjukdomar i höftleden - både kroniska och övergående.
    Det finns olika reumatiska sjukdomar.
    Hon kan ha skadat sig på något vis (ramlat?).

Uppsök läkare - helst en barnläkare. De är betydligt bättre än allmänläkare så fort det rör sig om barn!

• William Emils Mamma

Det finns hur många undersökningar som helst om sk "växtvärk" men ingen vet vad det egentligen är... Man kallar det för växtvärk bara... Min son har haft "växtvärk" under ca 1 års tid, men efter ett halvår så bad vi dom sluta skylla på växtvärk och kolla upp så att det inte va nåt annat fel... Det va inget annat utan vi fortsätter o kallar det "växtvärk"...

Men jag tycker man ska kolla upp det om det går alltför lång tid med värk i benen.... Någon skrev att skelettet växer för fort, så är det emmertid INTE, även om man nästan kan tro det.
    Lycka till allesammans //Therese

Svar på tråden hjälp ang värk i ben