• Balouu

Utredning efter missfall?? NÄR??

Är det någon som vet när det kan bli aktuellt för en utredning om man har lyckats att bli gravid men fått missfall?

Börjar man om och räknar från missfallet och ett år framåt eller räknar man från det man började bebisverksdan?? Eller hur är det? Kan tillägga att jag bor i Skåneregionen om nu det kan inverka på tiden.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Utredning efter missfall?? NÄR??
  • greta2

Om man fått tre missfall i rad så utreder de. Ofta visar det dock ingenting, sa gynläkaren som jag pratade med. Det är bara 1-3 % som får tre i rad.

• Balouu

Tack för snabbt svar greta2. Så det betyder att jag måste få tre missfall innan jag blir berättigad en utredning?

Hmmm men tänk om jag inte blir gravid igen på över ett år. Vad händer då? Då borde jag ju få rätt att bli utredd eller?

• greta2

De räknar med att det är rätt vanligt att man får ett missfall, tex mellan 10-30 % beroende på ålder bla. Om man är 30 år så är då den statistiska slumpen 0.2 * 0.2 = 0.04 dvs 4 % att få två i rad. Det vill säga det KAN ju hända utan att nåt är fel. Men tre missfall, det är då så ovanligt att det kanske inte beror på slumpen. (Men det kan ju göra det).

Det är därför de gör en undersökning efter tre mf.

En bm sa att det är rätt vanligt, tyckte hon, att man får ett mf innan det funkar.

• kapet

Får man tre missfall utan att ha haft en normal graviditet emellan kallas det för habituell abort och ger anledning till utredning av gynekolog. Det kan då bero att den blivande mamman har muskelknutor i livmodern (ger oftare sena missfall) eller sällsynta missbildningar i könsorganen. För liten livmoder och en extremt bakåtriktad sådan är än mer sällsynta anledningar till missfall.

Det är oerhört psykologiskt påfrestande för en kvinna att vilja ha barn och få tre missfall, och man kan därför tycka att det är cyniskt att inte utreda kvinnan tidigare. Det finns två bärande skäl att vänta med utredning till efter tre missfall: dels är det inte helt ovanligt att man får två missfall före en lyckad graviditet, dels är utredningen både kroppsligt, psykiskt och tidsmässigt krävande för kvinnan.

Undersökningar som utförs i dessa fall är bland annat

gynekologisk undersökning röntgen av livmodern titthålsoperation blodprover för vissa antikroppar kromosomanalys av båda föräldrarna.
  • Balouu

Tack tjejer för era utförliga svar. Nu vet jag hur det ligger till.

Kram

• Aaattans Marie

Oj, vilken bra info!

Jag har kommit i kontakt med många som fått fler än ett mf innan de lyckas bli gravida. Några har påbörjat utredning och blivit lyckosamt gravida innan utredningen har kommit särskilt långt (tror mkt sitter i "knoppen")

Jag tror att man kan få till en utredning ett år efter ETT mf. Men ring och hör med KK/BM så får du korrekta svar. Både ålder och fysik spelar säkert in.

Jag tänkte testa att få till en utredning om 6 månader om det inte hänt något nytt innan dess. Efter mitt första mf (juni) hade jag som målsättning att ringa min BM i februari om inget hade hänt men jag hann med ett mf till innan.

mf 29/6, mf 27/12, 8:e försöket. Fast högsta vinsten vann jag redan 030706
  • Balouu

Jag tänker också ligga på om en utredning om jag inte blir gravid efter 6 månader och med 6 kurer av Pergo.

Tack för svaret=).

• kapet

Det kan vara bra att tänka på att avstå ifrån sex, tunga lyft och onödiga påfrestningar fram till vecka 13 om man drabbats av upprepade missfall. Det kan också vara bra att vänta ett par månader med att bli gravid efter missfall så att kroppen och själen kan återhämta sig. Livmoderslemhinnan måste återbildas och det är bra att vänta en mens eller två eftersom det är en liten ökad risk att få missfall igen om man blir gravid direkt. Det är också viktigt att äta folsyra som behövs för att cellerna ska klara av den mycket snabba celldelningen i början av graviditeten.

• Lossan

Hej! Jag tänkte bara berätta att man kan få utredning efter ETT mf. Vi har försökt i snart 1½ år och fick för snart ett år sedan mf. Vi skickade in papprena till fertilitetskliniken i vår stad efter att vi försökt få barn ett år, vi ska på vårt första besök om ett par veckor. Tog cirka 3 månader från det att vi skickade in papprena tills besöket.

Så jag tycker att du ska testa skicka in papper till liknande klinik idin stad. Jag pratade med bm när vi försökt ungefär ett år och fick kommentaren: att det är vanligt att det tar tid, så fortsätt försök! Det kändes som det inte var rätt väg att gå, så vi kontaktade fertilitetskliniken.

Lycka till tjejer!

• Fantaci

vi ska åxå på utredning efter 1 ma. Vi började med att försöka få barn i nov 2004. Utredning om 4 dagar, det ska bli jätte spännande!!!

Svar på tråden Utredning efter missfall?? NÄR??