• Barbaskön

ledsen och orolig över platt bakhuvud

Usch sitter här på morgonkvisten och känner mig som urdålig mamma. Har nu upptäckt att lilla tjejen är platt i bakhuvudet, hon är nu 3,5 månad.

Jag har hela tiden kört med kudde från Ikea för ca 3 v sedan bytte jag till en kudde från jysk som är lite mer stabil då jag tyckte Ikea kudden blev platt. Nu ligger tjejen för det mesta på sidan så jag blev så förvånad att huvudet bak är platt. När hon ligger på golv, i vagnen eller sitter i babysittern så har jag Ikea kudden.

Ska till bvc idag är så orolig att de ska säga att detta inte är bra och att det nu är kört. Snälla jag behöver lite stöd för jag känner mig så usel. Kan det rätta till sig och vad kan jag göra?

• Svar på tråden ledsen och orolig över platt bakhuvud
  • SaraLotta

Det kommer säkert att rätta till sig, tänk vilken kamp de hade på vägen ut. Fast min dotter är dock förlöst med snitt så hon är inte platt. Men det är ju inget ovanligt att de är!

• Mamma Anna

det växer bort. Min tjej vill alltid bara ligga på rygg när hon var liten, hon hatade att ligga på mage, och hennes bakhuvud var platt. Hon skavde till och med bort allt hår bak på huvudet. Jag tror det kommer försvinna när hon börjar ligga mer på mage så det är nog inget att oroa sig för

• dottermorochmormor

Oroa dig inte! Min dotter som idag är 8½ år blev platt eftersom man på den tiden definitivt inte skulle ha kudde till bebisarna. Idag har hon ett runt fint vackert format huvud! Det rättar i regel till sig alldeles självft....

/ina v30

• prayer

min tjej 3 mån å en vecka är lite platt på ena sidan av huvudet, försöker att ha henne på andra sidan och så har jag börjat använda kudde. men jag förstår att du är orolig, vissa dagar är jag åxå orolig och tycker att hon är jättplatt fast på BVC sa dom att det bara va lite och att det ska rätta till sig om jag har henne mer på andra sidan ett tag.
    hoppas det löser sig, jag ska åxå på BVC idag för att väga hoppas dom tycker att det har rättat till sig lite då!!

• Barbaskön

Tack för era svar men man är ju ändå orolig och funderar på om jag kunde ha gjort något för att förhindra detta.

Många skriver att det rättar till sig men har ni gjort något särskilt då? Kanske ska jag köpa en annan kudde?

*puffar* lite för jag behöver ert stöd!

• Minni

Har oxå oroat mig för detta Nova är oxå lite platt på ena sidan hon vill heller inte ligga på magen några långa stunder men jag tror oxå att det försvinner sen när dom börjar sitta upp mer och så..är nog ingen fara.

• Bennie

Min Isaac är 9 månader och fortfarande lite platt baktill. Han har legat mer på rygg än vad dottern gjorde, hon ville inte alls. Oroar mig inte ett dugg för det är som dom andra skriver, att det växer bort.

Sen har det varit vilda diskusitioner om man ska ha kudde överhuvudtaget. När Isaac var ny hade jag en vikt handduk i örngottet, men sen bytte jag till en väldigt platt Ikea-kudde.

• Mausiii

Det är jättevanligt! Inte är du en dålig mamma!
    Barnets skalle är mjuk och formas lätt. Än så länge kan din dotter bara ligga och då blir det lätt en formning av bakhuvudet. Om några månader kommer det att vända.

När barnet blir mer mobilt och kan sitta, rulla runt, krypa osv, kommer huvudformen att gå tillbaka - skallen är mjuk ett bra tag till!

Min son är snart 8 månade och han är fortfarande lite platt bak, men det har blivit mycket bättre redan. Jag räknar med att det kommer att ta något år tills det inte syns längre.

• Stora

Det är inte så mycket att göra åt. Du har ju gjort vad du kan. Man kan vända på sängen eller se till att de inte tittar åt samma håll hela tiden tex om man har ett fönster de brukar ligga o kika ut genom. Lägg leksaker osv på andra sidan. Mn som sagt det rätar ofta till sig. Ella har snett huvud o på BVC sa de att antagligen har många vuxn adet också men vi har så mycket hår så det syns inte...

• Barbaskön

Har nu varit på bvc och de tyckte att jag hade lite för hård huvudkudde, så jag ska genast åka och handla en mjukare. Men grejen är ju den att hon alltid sedan hon varit liten legat på sidan, men det är ju klart de rör ju sig själva rätt mycket nu.

Hon tyckte inte att bebben var så platt, hon hade inte noterat det om jag inte hade sagt det. MEN hon sa att nu är huvudet "hårt" så nu är det som det är. Stämmer verkligen det, fler av er säger ju tvärtom?!

Mår faktiskt fortfarande lite dåligt över detta!

• Mosaik

hej där vännen... köp en kudde som heter "rätt start" min william var platt på höger sida för att han legat mycket på den sidan, nu ett par veckor senare är det helt normalt igen, tänk också på att lägga henne mycket på sidorna om hon är platt i bak, lägg henne också på mage när hon är vaken och du har uppsikt över henne.... de råden fick jag...
    kudden finns på babyproffsen bla, men jag är säker på att de finns på jysk eller nått me....
    kram

• Monster

Hej från andra sidan om viken. I Finland så skall man inte använda kudde för bebben överhuvudtaget och helt normala skallar tycks det utvecklas iallafall. Eller så är jag så van med plattskallar att jag inte skulle känna igen det då jag ser en

Monstermor

• jengus

Hej min son hade åxå platt huvud förrut men nu e de borta å nu e han 8 månader de gick bort av sig själv!

• tinna

Jakob var också jätteplatt när han var sådär 4 månader men det gick bort av sig själv. Nu ser han helt normal ut

• Barbaskön

Kram Kram Kram allihopa!
    Åååååå vad det känns mycket bättre nu, tack för att ni har delat med er.

• Kalaspuffen

Är det bara jag som inte hört talas om detta "fenomen" tidigare? Min lilla ligger nästan uteslutande på rygg men det ska de inte göra eller? Vad kan hända? Hur "bör" de ligga för att inte huvudet ska bli missformat? Varför visste jag inget om detta? Tusen frågor och jättetacksam för svar...

• Barbaskön

De kan absolut ligga på rygg men när de ligger ska de ligga på kudden med axlarna och så kan man hjälpa dem att ligga med huvudet åt vänster, höger och mitt på (växelvis så att det lika fördelning). Man kan även lägga dem på sida med en rullad handduk bakom rygg och upp bakom huvudet (har då lagt ett gosedjur i magen så att hon inte rullar över på mage).

Men jag är förvirrad då hon har blivit platt trots jag gjort ovanstående, därför ska jag pröva en bättre kudde och vara mer uppmärksam när hon ligger under babygymet så att hon inte hela tiden ligger på bakhuvudet!

Svar på tråden ledsen och orolig över platt bakhuvud