• killotjejmamma

Skabb hos katt....

Min katt har fått skabb,måste jag åka till vetrinären eller finns det det botemedel som inte är på recept??????

• Svar på tråden Skabb hos katt....
  • Katharina S

man kan köpa droppar som man kan droppa i öronen

• Ipomea

Är det i öronen eller på kroppen?
    Tror man måste få recept i vilket fall förstås

• Inexsana
    Skabb
    Det finns flera skabbdjur som går på katt. De lever under huden där den gräver gångar och förorsakar håravfall och klåda. Den vanligaste är förmodligen den vi kallar kaninskabb eller mjällskabb. Den kan också spridas via externa kontakter, t ex utställningar. Vanligen syns angreppet först i nacken och på huvudet. Katten får utslag, små knappnålshuvudstora krustor som kliar. Katten kliar sig med klorna och river upp sår som sekundärinfekteras som kan bli nog så allvarliga. Kaninskabb går över även på människa, vanligen på magen och underarmarna. Man kan bada bort ohyran med speciellt ohyresschampo från Apoteket. Dessutom finns numera en spruta som veterinären ger i nackskinnet, Ivomec. Vissa raser verkar vara överkänsliga för Ivomec, t ex maskade katter.
    Källa: www.silvernews.se/Artiklar/hudproblem.html
    Du har två ögon, två öron men bara en mun, så titta och lyssna innan du säger något.
  • Skärgårdsfru

Jag personligen tycker att veterinärvård är ett måste i fall där katten har skabb. Och har man fler katter så smittar det så att du vet. En del använder dock Frontline som är receptfritt från apoteket. Men jag har hört mycket ont om det medlet så därför rekommenderar jag hellre veterinärbesök och ett riktigt skabbmedel.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • Skärgårdsfru

Jag kanske skulle ha skrivit att Frontline är för loppor, löss och fästingar Och att det är därför jag tycker att du ska boka veterinärtid istället för att på egen hand dosera med en medicin som inte är till för skabb. Anledningen till att jag tar upp frontline överhuvudtaget här är för att jag vet en del som har provat det

• Kamikazee

När mina katter hade öronskabb så fick jag en vätska som jag skulle lägga bak i nacken på katterna. Denna vätska går in i huden och dödar skabben. Efter som skabb är parasiter så funkar det inte med att rengöra öronen eller nåt sånt utan man måste ha bra grejer som tar död på hela kolonin.

• Kamikazee

Vätskan fick jag av vet alltså.

• Melami

När vår katt fick skabb så fick vi tipset att just använda Frontline. Vi droppade då någon droppe i örat och resten på kroppen och skabben försvann. Dessutom använde vi alltid Frontline när det blev "loppsäsong" och det har funkat hur bra som helst för oss och vi har kört på det sen det kom ut på marknaden.

• killotjejmamma

Okej det låter som att det får bli ett vetrinärbesök för kissen. Är det någon som vet vad vetrinären tar för pris och ungefär vad medicinen kostar???????

Det kan vara lite bra att veta så man inte får en chock

• Skärgårdsfru

Hos mig kostar en vanlig veterinärundersökning 420 kr men jag vet att just min veterinär är dyr mot många av mina vänners veterinärer så jag vågar inte riktigt svara något säkert Medicinen tror jag inte är speciellt dyr.

Svar på tråden Skabb hos katt....