Inlägg från: Dofilus |Visa alla inlägg
  • Dofilus

Pappor för jämställdhet?

Visst är samhället ojämnställt inom vissa områden och då oftast till mannens fördel men inte alltid.

Vad man ska göra vet jag inte direkt, vet snarare vad man inte ska göra. Man ska inte göra män _och_ kvinnor till några "okönade" och likriktade individer utan ta tillvara våra olikheter och se dem som möjligheter och inte som problem.

• Dofilus

Jag kommer f.ö vara den som tar ut majoriteten av föräldraledigheten. Bland annat därför att jag är den som tjänar mest (sambon studerar). Vi skulle helt enkelt få mindre pengar om sambon var hemma. Och i och med att sambon studerar är hon hemma flera dagar/vecka ändå.

Vad vill jag säga med det? Jo att det inte är självklart att den som tjänar minst ska vara hemma (av ekonomiska skäl).

• Dofilus

Om varje form av våld (även en örfil) räknas så finns det indikationer på att kvinnor _oftare_ slår män än tvärtom. Den stora skillnaden är dock att det är männens våld som orsakar mest skador. (Våld i hemmet alltså)

En annan skillnad kan också vara att om en kille får en örfil så kan han tänka "Hmm, den där kanske jag förtjänade." En tjej som får en örfil tänker inte samma sak utan blir troligen rädd för mannen.

• Dofilus

don daniel: De flesta vårdnadstvisterna sker väl efter "amningsperioden"? Och att kvinnan har en stor fördel när det gäller vårdnadstvister borde väl vara ganska uppenbart.

• Dofilus

I vissa fall verkar det dessutom som om bara är för jämnställdhet så länge de gagnar dem själva. Ta tex det med allmän värnplikt/mönstring. Då brukar det heta att det vill de inte göra, krig är något som män kommit på. Varför ska just unga män tvingas (med risk för fängelse om man nekar) utsättas för något som kraftig ökar risken drabbas av mer eller mindre invalidiserande skador och dessutom få riktigt usel ersättning för dessa skador då de baseras på inkomsten.

Om vi ska ha jämnställdhet så kommer både män _och_ kvinnor kanske få det lite sämre inom vissa områden för att det totalt sett ska bli bättre.

• Dofilus

don daniel: "Jag tror faktiskt på fler villkorade föräldramånader, dvs som bara ena (pappan) föräldern kan ta ut."
    Nej, det är verkligen inget bra sätt. Helt emot att tvinga föräldrar till att göra si eller så. Dessutom, i mitt och sambons fall skulle det betyda att jag kan vara hemma mindre än vad det är tänkt eftersom jag har tänkt ta ut majoriteten av dagarna. Detta eftersom jag tjänar mest och sambon studerar så hon ändå är hemma stor del av veckorna.

Och vad är bäst. Att barnet får ha båda föräldrarna hemma större delen av tiden eller enbart en halva tiden? (det senare skulle bli fallet eftersom vi inte skulle ha råd att sambon tog ut dagar pga hennes låga ersättning)

• Dofilus

don: "Men VARFÖR vill pappor ta ut så lite tid av "ledigheten"?"
    Jag kan bara tala för mig själv och jag både vill och kommer ta ut mest av ledigheten.

• Dofilus

Undrar om man blir en sån trevlig förälder av att bjuda alla på mat att man kallar oliktänkande för allt möjligt.

Svar på tråden Pappor för jämställdhet?