Inlägg från: studenten |Visa alla inlägg
  • studenten

Typiskt manligt, typiskt kvinnligt

Men om någon föds som biologisk kvinna och sedan inte är "kvinnlig", är det inte längre en kvinna då?

• studenten

Aurora83 skrev:

"Denna tråd va inte till för att gnälla så bespara mej detta tack...
    har du inget du anser e typiskt manligt o kvinnligt så varför skriva alls..."

Varför vi ska skriva trots att vi inte håller med dig? Därför att den här typen av tal skapar fördomar som inverkar negativt på människor. I ett forum där många medlemmar har barn är det rimligt att anta att de som läser det du skriver har ett visst inflytande över barn. Det är inte acceptabelt att uppfostra människor till trångsynta varelser som inte kan reflektera över sina egna fördomar. Den här typen av tråd bidrar till en mer intolerant och respektlös värld, oavsett hur mycket humor du hävdar att det är.

• studenten

Tina B:

"Faktum är att vi är män och kvinnor och faktiskt så fungerar våra hjärnor lite olika. Varför inte acceptera våra olikheter och focusera på saker som bör vara jämställda som lika lön för lika arbete, arbetsfördelningen i hemmet etc"

Har du lust att förklara hur våra hjärnor fungerar olika?

• studenten

Det är inget fel att skämta om stereotyper men ni har aldrig funderat på att skämten också kan återskapa stereotyper?

Tina B:

Människor är komplexa varelser vars personligheter, relationer och färdigheter skapas av en mängd faktorer. Det resonemanget du för förenklar till den utsträckningen att det inte kan kallas vetenskapligt längre. Det finns skillnader mellan män och kvinnor men de är vetydligt mer komplicerade än det du redogör för.

• studenten

"Typiskt manligt: har oftast en snopp
    Typiskt kvinnligt:Har oftast en fitta.

Nåt mer kan jga inte komma på tyvärr."

Instämmer Kajsan

• studenten

Tina B:

För att kalla det vetenskapligt bör du väl satsa på en avhandling? Skämt åsido, givetvis finns det inte utrymme för vetenskapliga texter här.

Det jag ser som problematiskt är inte att du inte kan ge mig en avhandling i ämnet utan att den forskning som finns inte stödjer det du påstår. Att skämta på det sättet som görs i tråden är ett sätt att återskapa stereotyper och fördomar.

• studenten

Forts:

Stereotyper verkar kanske harmlösa men vi formas av dem, vare sig vi vill eller inte.

• studenten

Som jag skrev redan i början av tråden, era skämt om sterotyper återskapar dem och alla negativa konsekvenser. Hur tror ni annars att stereotyper uppstår? Som något en djävul skickar till jorden?

• studenten

malin ulrika:

Om den här tråden egentligen handlade om att synliggöra nedärvda mönster för att aktivt kunna reflektera över dem och inte begränsas över dem är det synd att det inte kom fram. Men hur hänger dte ihop med alla inlägg om att mäns och kvinnors biologiska olikheter? Jag förstår verkligen inte.

• studenten

SkåneP:

Hur har den här tråden försökt visa på det absurda i stereotyper?

• studenten

Min sambo/särbo är väldigt omtänksam och brukar komma ihåg när jag ska ha mens och köpa tamponger till mig dagen innan. Däremot glömmer hon väldigt ofta att köpa det till sig själv.

Så jag antar att det är ett typiskt kvinnligt beteende.

• studenten

malin ulrika:

"Kan man NÅNSIN använda "manligt" och "kvinnligt" så att det är 'OK'?"

Ja, om begreppen analyseras först.

Vad är det som är lockande med att bestämma om saker är manliga eller kvinnliga? Det är en uppriktig undran från min sida.

Svar på tråden Typiskt manligt, typiskt kvinnligt